PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Májusban 781 új, tisztán elektromos személyautót adtak el Magyarországon, amely 8,2 százalékra emelte a villanyautók arányát a hónap statisztikájában – derül ki a Datahouse adataiból. Befutottak a Volvo EX30-ak is. Típusok A típusok toplistájában májusban nem egy Tesla, hanem egy Volvo szerepel az élen – majdnem annyi EX30-at adtak át egyetlen hónap alatt, mint az előző négyben összesen. Hogy mekkora kvótát kapott hazánk a 2024-es gyártásból azt nem tudjuk, de a céges pályázathoz kapcsolódó felmérésünk alapján nem meglepő a modell sikere. Az amerikai riválisnál a Model 3 kapott új erőre és még az éves listákat vezető testvérét is beelőzte. Ehhez persze kellett a Model Y idei második leggyengébb hónapja is, amely a harmadik helyre volt csak elég. A TOP 3-on kívül a BYD Seal erősödő adatait emelnénk ki – május a típus értékesítési adatainak csúcsa volt, de a Dolphin is javított, a havi huszonvalahány darabok 30 fölé nőttek. A TOP 20 a májusi eladások közel 80 százalékát tette ki. # Típus 2024. május 2024. január-május 1 VOLVO EX30 112 236 2 TESLA MODEL 3 82 345 3 TESLA MODEL Y 76 714 4 BYD ATTO 3 48 187 5 BYD SEAL 47 96 6 BYD DOLPHIN 32 103 7 HYUNDAI KONA 27 167 8 BMW IX3 21 70 9 HYUNDAI IONIQ 5 21 60 10 FORD MUSTANG 21 51 11 HYUNDAI IONIQ 6 20 63 12 BMW I4 18 87 13 HONDA E-NY1 18 72 14 MG ZS 14 28 15 SSANGYONG TORRES EVX 11 14 16 BMW IX 10 45 17 OPEL ASTRA 9 13 18 BMW IX1 9 40 19 MERCEDES EQA 8 48 20 BMW I5 8 27 Egyéb: 169 1323 Összesen: 781 3789 Az éves eladások listáját továbbra is a Tesla Model Y vezeti 60 százalékos növekedéssel, és több mint a duplájára nőttek a harmadik Model 3 eladásai is hazánkban. Úgy néz ki, a magyaroknak bejött a Highland frissítés. A két Tesla között még ebben a hónapban ott van a Nissan LEAF, de persze tudjuk, hogy ez a típus hattyúdala – májusban már csak egyetlen példány talált gazdára. Továbbra is erősnek mondható a három BYD és a Volvo EX30 belépője a toplistára, a TOP 10-ben rajtuk kívül a modellfrissítésen átesett Hyundai Kona és a Škoda Enyaq adatait érdemes kiemelni. A TOP 20-ban idén eddig a legnagyobb visszaesést a Kia Niro EV és a Ford Mustang Mach-e mutatták, de a BMW iX3 és a Volkswagen ID.3 eladásai is tíz százaléknál nagyobb mértékben csökkentek, miközben a hazai villanyautó piac 50 százalékot növekedett. # Típus 2024. január-május Változás 1 TESLA MODEL Y 714 60% 2 NISSAN LEAF 375 815% 3 TESLA MODEL 3 345 117% 4 VOLVO EX30 236 – 5 BYD ATTO 3 187 – 6 HYUNDAI KONA 167 542% 7 BYD DOLPHIN 103 – 8 SKODA ENYAQ 98 61% 9 BYD SEAL 96 – 10 BMW I4 87 32% 11 MERCEDES EQE 75 79% 12 HONDA E-NY1 72 – 13 BMW IX3 70 -16% 14 VOLKSWAGEN ID.3 64 -17% 15 HYUNDAI IONIQ 6 63 – 16 HYUNDAI IONIQ 5 60 107% 17 KIA NIRO 59 -57% 18 FORD MUSTANG 51 -22% 19 MERCEDES EQA 48 140% 20 AUDI Q4 47 -13% Egyéb: 772 Összesen: 3789 50% Márkák A kis Volvo erős számai ellenére a májust ismét a Tesla nyerte, de az előző negyedév első két hónapjához képest egyelőre 27 százalékos a visszaesés, így nagy hajrá kell júniusban, hogy ne legyen ciki az eredmény. A BYD a második a májusi ranglistán, és ezek a számok 11 százalékkal jobbak az előző hónapnál. A harmadik helyen a Volvo végzett, és ez szinte kizárólag az EX30-nak köszönhető – ez a típus tette ki a márka elektromos eladásainak 93 százalékát. Persze egy új modell első pár hónapjában nem nehéz jó számokat villantani, így izgalmas lesz követni, tartós sikerről beszélhetünk-e. A negyedik helytől lefelé már csak 100 darabnál alacsonyabb értékeket látunk. # Márka 2024. május 2024. január-május 1 TESLA 159 1083 2 BYD 127 388 3 VOLVO 121 291 4 BMW 72 284 5 HYUNDAI 68 290 6 MERCEDES 28 208 7 MG 27 77 8 VOLKSWAGEN 26 130 9 FORD 21 51 10 HONDA 18 75 11 OPEL 16 49 12 KIA 12 88 13 AUDI 11 62 14 SSANGYONG 11 14 15 MINI 9 15 16 RENAULT 9 9 17 SKODA 7 98 18 TOYOTA 6 29 19 PEUGEOT 5 7 20 CUPRA 5 45 Egyéb: 23 496 Összesen: 781 3789 Az éves listán is a Tesla az első 70 százalékos növekedéssel és, a típusok rangsorához hasonlóan, valószínűleg ez az utolsó hónapja a Nissannak a második helyen – a harmadik BYD júniusban minden bizonnyal beelőzi a japánokat, de a Volvo is heteken belül eléjük kerülhet, a Hyundai pedig valószínűleg júliusban utasítja maga mögé a riválist. A piac bővülése feletti még a Škoda, az MG és a Cupra növekedése, a negatív listát pedig a Mini, a Kia és a Volkswagen vezetik, de csökkentek a BMW, az Audi, a Ford, az Opel, a Fiat és a Toyota elektromos eladásai is. # Márka 2024. január-május Változás 1 TESLA 1083 70% 2 NISSAN 402 738% 3 BYD 388 – 4 VOLVO 291 180% 5 HYUNDAI 290 427% 6 BMW 284 -6% 7 MERCEDES 208 22% 8 VOLKSWAGEN 130 -43% 9 SKODA 98 61% 10 KIA 88 -56% 11 MG 77 79% 12 HONDA 75 – 13 AUDI 62 -18% 14 FORD 51 -22% 15 OPEL 49 -46% 16 CUPRA 45 67% 17 FIAT 33 -30% 18 TOYOTA 29 -34% 19 LEXUS 20 – 20 MINI 15 -63% Egyéb: 71 Összesen: 3789 50% A márkákat csoportosítottuk konszern szinten is – ez kicsit képlékenyebb, mint elsőre gondolnánk, de azt a logikát követjük, hogy a szövetségeket nem keverjük ide, csak a közös tulajdonú cégeket listázzuk együtt. # Cégcsoport 2024. január-május Változás 1 TESLA 1083 70% 2 NISSAN 402 738% 3 BYD 388 – 4 HYUNDAI-KIA 378 48% 5 VOLKSWAGEN Group 340 -17% 6 BMW Group 299 -13% 7 GEELY 291 177% 8 MERCEDES Cars 211 15% 9 STELLANTIS 101 -54% 10 SAIC 77 79% 11 HONDA 75 – 12 FORD 51 -22% 13 TOYOTA 49 11% 14 RENAULT Group 18 -86% 15 SSANGYONG 14 – 16 JLR 3 – 17 NIO 3 -67% 18 SUBARU 3 – 19 MAZDA 2 -94% 20 JIAYUAN 1 – Egyéb 0 Összesen: 3789 50% Hajtásláncok Hazánkban az év első öt hónapjában 51.611 új személyautót adtak el, ami 9,5 százalékos növekedésnek felel meg. Papíron, az elmúlt három évben a hagyományos dízel és benzinmotorok visszaszorultak, arányuk már csak 40 százalék körül van. Ám ez a megközelítés inkább greenwashing, mint a valóság korrekt ismertetése. A ma már 30 százalékot kihasító mild-hibridek ugyanis legfeljebb a CO2 büntetések elkerülésére alkalmasak, tisztán elektromos üzemmódban legtöbbször egy métert sem tudnak megtenni. A sima, nem tölthető hibridek sem sokkal jobbak környezetvédelmi szempontból, főleg hogy az EU-hoz befutó gyártói adatok szerint a valóságban jóval többet fogyasztanak, mint a gyártók adattábláiban. Ha ezeket a konnektorról nem tölthető hajtásláncokat mind egy kalap alá vesszük akkor közel 88 százalékot kapunk, amitől nagyon nagy örömtüzeket nem gyújtanánk. Májusban a növekvő elektromos kiszállítások miatt 8 százalék fölé emelkedett a tisztán elektromos autók aránya az értékesítésben, ami az éves adatot 7,3 százalékra javította – ez nagyjából fele az európai normának. Az újautó-értékesítés megoszlása a hajtáslánc szerint, 2024.01-05. Adatok: Datahouse, Grafikon: Villanyautósok.hu Ezek a legnépszerűbb villanyautók Magyarországon Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!