PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 06. 14. péntek
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

Májusban 781 új, tisztán elektromos személyautót adtak el Magyarországon, amely 8,2 százalékra emelte a villanyautók arányát a hónap statisztikájában – derül ki a Datahouse adataiból.

Befutottak a Volvo EX30-ak is.

Típusok

A típusok toplistájában májusban nem egy Tesla, hanem egy Volvo szerepel az élen – majdnem annyi EX30-at adtak át egyetlen hónap alatt, mint az előző négyben összesen. Hogy mekkora kvótát kapott hazánk a 2024-es gyártásból azt nem tudjuk, de a céges pályázathoz kapcsolódó felmérésünk alapján nem meglepő a modell sikere.

Az amerikai riválisnál a Model 3 kapott új erőre és még az éves listákat vezető testvérét is beelőzte. Ehhez persze kellett a Model Y idei második leggyengébb hónapja is, amely a harmadik helyre volt csak elég.

A TOP 3-on kívül a BYD Seal erősödő adatait emelnénk ki – május a típus értékesítési adatainak csúcsa volt, de a Dolphin is javított, a havi huszonvalahány darabok 30 fölé nőttek.

A TOP 20 a májusi eladások közel 80 százalékát tette ki.

# Típus 2024. május 2024. január-május
1 VOLVO EX30 112 236
2 TESLA MODEL 3 82 345
3 TESLA MODEL Y 76 714
4 BYD ATTO 3 48 187
5 BYD SEAL 47 96
6 BYD DOLPHIN 32 103
7 HYUNDAI KONA 27 167
8 BMW IX3 21 70
9 HYUNDAI IONIQ 5 21 60
10 FORD MUSTANG 21 51
11 HYUNDAI IONIQ 6 20 63
12 BMW I4 18 87
13 HONDA E-NY1 18 72
14 MG ZS 14 28
15 SSANGYONG TORRES EVX 11 14
16 BMW IX 10 45
17 OPEL ASTRA 9 13
18 BMW IX1 9 40
19 MERCEDES EQA 8 48
20 BMW I5 8 27
Egyéb: 169 1323
Összesen: 781 3789

Az éves eladások listáját továbbra is a Tesla Model Y vezeti 60 százalékos növekedéssel, és több mint a duplájára nőttek a harmadik Model 3 eladásai is hazánkban. Úgy néz ki, a magyaroknak bejött a Highland frissítés. A két Tesla között még ebben a hónapban ott van a Nissan LEAF, de persze tudjuk, hogy ez a típus hattyúdala – májusban már csak egyetlen példány talált gazdára.

Továbbra is erősnek mondható a három BYD és a Volvo EX30 belépője a toplistára, a TOP 10-ben rajtuk kívül a modellfrissítésen átesett Hyundai Kona és a Škoda Enyaq adatait érdemes kiemelni.

A TOP 20-ban idén eddig a legnagyobb visszaesést a Kia Niro EV és a Ford Mustang Mach-e mutatták, de a BMW iX3 és a Volkswagen ID.3 eladásai is tíz százaléknál nagyobb mértékben csökkentek, miközben a hazai villanyautó piac 50 százalékot növekedett.

# Típus 2024. január-május Változás
1 TESLA MODEL Y 714 60%
2 NISSAN LEAF 375 815%
3 TESLA MODEL 3 345 117%
4 VOLVO EX30 236
5 BYD ATTO 3 187
6 HYUNDAI KONA 167 542%
7 BYD DOLPHIN 103
8 SKODA ENYAQ 98 61%
9 BYD SEAL 96
10 BMW I4 87 32%
11 MERCEDES EQE 75 79%
12 HONDA E-NY1 72
13 BMW IX3 70 -16%
14 VOLKSWAGEN ID.3 64 -17%
15 HYUNDAI IONIQ 6 63
16 HYUNDAI IONIQ 5 60 107%
17 KIA NIRO 59 -57%
18 FORD MUSTANG 51 -22%
19 MERCEDES EQA 48 140%
20 AUDI Q4 47 -13%
Egyéb: 772
Összesen: 3789 50%

Márkák

A kis Volvo erős számai ellenére a májust ismét a Tesla nyerte, de az előző negyedév első két hónapjához képest egyelőre 27 százalékos a visszaesés, így nagy hajrá kell júniusban, hogy ne legyen ciki az eredmény.

A BYD a második a májusi ranglistán, és ezek a számok 11 százalékkal jobbak az előző hónapnál.

A harmadik helyen a Volvo végzett, és ez szinte kizárólag az EX30-nak köszönhető – ez a típus tette ki a márka elektromos eladásainak 93 százalékát. Persze egy új modell első pár hónapjában nem nehéz jó számokat villantani, így izgalmas lesz követni, tartós sikerről beszélhetünk-e.

A negyedik helytől lefelé már csak 100 darabnál alacsonyabb értékeket látunk.

# Márka 2024. május 2024. január-május
1 TESLA 159 1083
2 BYD 127 388
3 VOLVO 121 291
4 BMW 72 284
5 HYUNDAI 68 290
6 MERCEDES 28 208
7 MG 27 77
8 VOLKSWAGEN 26 130
9 FORD 21 51
10 HONDA 18 75
11 OPEL 16 49
12 KIA 12 88
13 AUDI 11 62
14 SSANGYONG 11 14
15 MINI 9 15
16 RENAULT 9 9
17 SKODA 7 98
18 TOYOTA 6 29
19 PEUGEOT 5 7
20 CUPRA 5 45
Egyéb: 23 496
Összesen: 781 3789

Az éves listán is a Tesla az első 70 százalékos növekedéssel és, a típusok rangsorához hasonlóan, valószínűleg ez az utolsó hónapja a Nissannak a második helyen – a harmadik BYD júniusban minden bizonnyal beelőzi a japánokat, de a Volvo is heteken belül eléjük kerülhet, a Hyundai pedig valószínűleg júliusban utasítja maga mögé a riválist.

A piac bővülése feletti még a Škoda, az MG és a Cupra növekedése, a negatív listát pedig a Mini, a Kia és a Volkswagen vezetik, de csökkentek a BMW, az Audi, a Ford, az Opel, a Fiat és a Toyota elektromos eladásai is.

# Márka 2024. január-május Változás
1 TESLA 1083 70%
2 NISSAN 402 738%
3 BYD 388
4 VOLVO 291 180%
5 HYUNDAI 290 427%
6 BMW 284 -6%
7 MERCEDES 208 22%
8 VOLKSWAGEN 130 -43%
9 SKODA 98 61%
10 KIA 88 -56%
11 MG 77 79%
12 HONDA 75
13 AUDI 62 -18%
14 FORD 51 -22%
15 OPEL 49 -46%
16 CUPRA 45 67%
17 FIAT 33 -30%
18 TOYOTA 29 -34%
19 LEXUS 20
20 MINI 15 -63%
Egyéb: 71
Összesen: 3789 50%

A márkákat csoportosítottuk konszern szinten is – ez kicsit képlékenyebb, mint elsőre gondolnánk, de azt a logikát követjük, hogy a szövetségeket nem keverjük ide, csak a közös tulajdonú cégeket listázzuk együtt.

# Cégcsoport 2024. január-május Változás
1 TESLA 1083 70%
2 NISSAN 402 738%
3 BYD 388
4 HYUNDAI-KIA 378 48%
5 VOLKSWAGEN Group 340 -17%
6 BMW Group 299 -13%
7 GEELY 291 177%
8 MERCEDES Cars 211 15%
9 STELLANTIS 101 -54%
10 SAIC 77 79%
11 HONDA 75
12 FORD 51 -22%
13 TOYOTA 49 11%
14 RENAULT Group 18 -86%
15 SSANGYONG 14
16 JLR 3
17 NIO 3 -67%
18 SUBARU 3
19 MAZDA 2 -94%
20 JIAYUAN 1
Egyéb 0
Összesen: 3789 50%

Hajtásláncok

Hazánkban az év első öt hónapjában 51.611 új személyautót adtak el, ami 9,5 százalékos növekedésnek felel meg.

Papíron, az elmúlt három évben a hagyományos dízel és benzinmotorok visszaszorultak, arányuk már csak 40 százalék körül van. Ám ez a megközelítés inkább greenwashing, mint a valóság korrekt ismertetése. A ma már 30 százalékot kihasító mild-hibridek ugyanis legfeljebb a CO2 büntetések elkerülésére alkalmasak, tisztán elektromos üzemmódban legtöbbször egy métert sem tudnak megtenni.

A sima, nem tölthető hibridek sem sokkal jobbak környezetvédelmi szempontból, főleg hogy az EU-hoz befutó gyártói adatok szerint a valóságban jóval többet fogyasztanak, mint a gyártók adattábláiban. Ha ezeket a konnektorról nem tölthető hajtásláncokat mind egy kalap alá vesszük akkor közel 88 százalékot kapunk, amitől nagyon nagy örömtüzeket nem gyújtanánk.

Májusban a növekvő elektromos kiszállítások miatt 8 százalék fölé emelkedett a tisztán elektromos autók aránya az értékesítésben, ami az éves adatot 7,3 százalékra javította – ez nagyjából fele az európai normának.

Az újautó-értékesítés megoszlása a hajtáslánc szerint, 2024.01-05. Adatok: Datahouse, Grafikon: Villanyautósok.hu

Ezek a legnépszerűbb villanyautók Magyarországon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.