„Csak akkor kelendőek az elektromos autók, ha van rájuk támogatás” – valahogy így hangzott az EV-szkeptikusok egyik fő állítása az elmúlt sok-sok évben. Európa legnagyobb autópiaca mindig is fontos hivatkozási alap volt a támogatásokkal kapcsolatos viták során, részben talán azért is, mert itt működött az egyik leghosszabb ideig fennálló és legbőkezűbb támogatási rendszer, miközben az országban a belső égésű motoros autók mind a gazdaságnak, mind a nemzeti identitásnak fontos elemét képezték. Mi másért is venne elektromos autót egy német, mint a készpénzért, amit állam bácsi a kezébe nyom, nem igaz? Mielőtt e vélekedés megalapozottságát megvizsgálnánk, érdemes röviden áttekinteni, hogyan is alakultak azok a bizonyos támogatások az idők során. A német szövetségi kormány 2016 májusában 1,2 milliárd eurós költségvetéssel bevezetett egy ösztönzőrendszert a konnektoros elektromos járművek elterjedésének előmozdítására, ennek keretében a tisztán elektromos autók vásárlásához egy 4000 eurós összegű környezetvédelmi bónuszt fizettek a leendő tulajdonosok számára. A támogatást, melynek költségei egyenlő arányban oszlottak meg a kormány és az autógyártók között, a legfeljebb 60.000 euróba kerülő autók vásárlásához lehetett igénybe venni. A COVID járvány gazdasági hatásai miatt a kormány 2020 júniusában egy gazdaságélénkítési tervet hagyott jóvá, amely 8 milliárd eurót tartalmazott az elektromos járművek elterjedésének és a töltőinfrastruktúra kiépítésének előmozdítására. Az élénkítési terv részeként az úgynevezett „innovációs bónusz” a 40.000 eurónál kevesebbe kerülő tisztán elektromos autók esetében 9000 euróra, a 40.000 eurónál drágább, de legfeljebb 65.000 euróba kerülő tisztán elektromos autók esetében pedig 7500 euróra növelte a támogatást. A piac fellendülését látva a kormány 2023-tól megkezdte a bónusz összegének csökkentését, majd 2023 decemberében költségvetési okokból váratlanul teljesen megszüntették az elektromos autók után járó vásárlási támogatást. A következő hónapokban látványosan bezuhantak az eladások, amit természetesen igyekeztek a saját igazuk alátámasztására felhasználni azok, akik ellenérdekeltek az elektromos átállásban. De vajon a hosszabb távú adatok megerősítik ezt az elméletet vagy ellentmondanak neki? Most már elég idő telt el, hogy érdemes legyen kísérletet tennünk a kérdés megválaszolására. 2025 első negyedévében 112 ezer tisztán elektromos autót adtak el Németországban, ami 38 százalékos növekedés a tavalyi évhez képest, de a 2023 első negyedévi eladásokat is 18 százalékkal meghaladja. Más szóval tehát egy olyan negyedévben emelkedtek új abszolút csúcsra az értékesítések, amikor az állam már nem nyújtott készpénzes támogatást az elektromos autók vásárlásához. Ez a tendencia áprilisban is folytatódott, amikor az eladások 53 százalékkal haladták meg 2023 áprilisának számait. Érdemes azt is megjegyeznünk, hogy az elektromos autók népszerűsége már azelőtt is folyamatosan növekedett, hogy 2016-ban elindították a támogatási rendszert. Az alábbi grafikon a tisztán elektromos autók első negyedéves értékesítési számait mutatja 2012-től 2025-ig, a zöld színű oszlopok azokat a negyedéveket jelölik, amelyekben létezett vásárlási támogatás, a kék színű oszlopok pedig azokat a negyedéveket, amikor nem. Az jól látható, hogy mind a 2016-os bevezetés, mind a 2023-as kivezetés rövid távon hatással volt az eladásokra, hiszen akik megtehetik, igyekeznek úgy időzíteni a vásárlásukat, hogy jogosultak legyenek a támogatásra. De hogy mennyi lehet az igazságtartalma annak a narratívának, amely szerint támogatások nélkül nincs kereslet az elektromos autókra, azt a fenti grafikon alapján ki-ki döntse el saját maga. 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!