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
auto

Elnyűhetetlen a Volkswagen ID.3 akkumulátora

elektromosautó-akkumulátor
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

Az ADAC átfogó, hosszú távú tesztjében egy Volkswagen ID.3 bizonyította, hogy az elektromos autók akkumulátora kiválóan ellenáll az időnek és a jelentős futásteljesítménynek. A német autóklub szakemberei közel négy év és több mint 160.000 kilométer után vizsgálták meg alaposan az autót, kiemelt figyelmet fordítva a nagyfeszültségű akkumulátor állapotára és a fenntartási költségekre.

A tesztelt elektromos autó akkumulátora több mint 160.000 kilométer megtétele után is 91%-os egészségi állapotot (SoH) mutatott.

Túléli az autót is?

Az ADAC a Volkswagen ID.3 Pro S 2021 májusában indított hosszú távú tesztjével azt vizsgálta, hogyan teljesítenek a modern elektromos járművek a mindennapi, intenzív használat során. A fő kérdés az volt, hogy a legdrágább komponens, az akkumulátor mennyire tartós.

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

Az eredmények meggyőzőek: az Aviloo-teszt alapján mért 91%-os SoH érték a 77 kWh-s akkumulátor esetében kiemelkedőnek számít,

különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a tesztkörülmények nem voltak kíméletesek. Az akkut gyakran töltötték fel 100%-ra, és néha hosszabb ideig is ezen a töltöttségi szinten hagyták, ami általában nem kedvez az élettartamnak. A gyári garancia arra vonatkozik, hogy 160.000 kilométer, vagy nyolc év alatt sem fog 70% alá esni az akku kapacitása – az ID.3 messze a küszöbérték fölött maradt.

A tesztidőszak során rögzített fogyasztási adatok is figyelemre méltóak, 172.000 kilométer megtétele után az átlag 18,3 kWh/100 km volt. A fogyasztás egyébként csökkent a vizsgált időszakban, mert egy szoftverfrissítésnek köszönhetően javult az akku hőmenedzsmentjének szabályozása.

A töltési veszteségekkel korrigált átlagfogyasztás 23 kWh/100 km volt.

A fedélzeti számítógép által mutatott értékek 13 kWh/100 km (enyhe időben, városban) és 25-30 kWh/100 km (hidegben vagy autópályán) között szóródtak.

Alig csökken, de sokba kerül

A hatótávolság romlása is minimális volt: a kezdeti 438 kilométerről csupán 425 kilométerre csökkent 172.000 kilométer után. Mivel ez csak harmada a 9 százalékos SoH csökkenésnek, feltételezzük, hogy a koreaiakhoz hasonlóan a Volkswagen is a bruttó/nettó kapacitás közötti tartalék lecsippentésével tompítja a vásárló fájdalmát.

Tartósteszt: házhoz jött a Tesla szerviz

A karbantartás terén is megmutatkoztak az elektromos autók előnyei: a négy év és több mint 170.000 kilométer alatt mindössze két kötelező szervizre volt szükség, ami jelentősen kevesebb, mint egy belső égésű motoros autó esetében. Azonban ezek nem voltak olcsók: az első körülbelül 500 euró (kb. 200.000 Ft), a második 427 euró (170.000 Ft) költséget jelentett. A négyéves klímaszerviz további 198 euróba (79.000 Ft) került.

Szerviz Ár (EUR)
Kötelező 1 550
Kötelező 2 427
Klíma karbantartás 198
GPS antenna csere 525
Hibás féltengely 1 0
Hibás féltengely 2 0
Első parkolószenzor 207
12 voltos akku 456
Töltőnyílás fedele 227
Összesen: 2590
(~1,035 millió Ft)

A kötelező szervizeken kívül több javításra is sor került az évek során. Egy kőfelverődés miatt cserélni kellett a szélvédőt, ami biztosítási eset volt. Körülbelül 55.000 kilométernél egy hibás féltengely okozott kattogó hangot, ezt garanciálisan javítottak. Ez a probléma azután 100.000 kilométer körül ismét jelentkezett. Egy hibás GPS antenna az e-Call funkció és a navigáció meghibásodását okozta, ennek javítása 525 euró (210.000 Ft) volt. Egy kőfelverődés miatt egy első parkolóérzékelő is cserére szorult, ami 207 euróba (82.000 Ft) került.

Tartós teszt: Ford Mustang Mach-e ER AWD 2021 és 2022

Körülbelül 158.000 kilométernél az autó két alkalommal nem indult be, ami egy 12 voltos akkumulátor cseréjét vonta maga után 456 euróért (182.000 Ft), bár a probléma oka végül egy szoftveres hiba volt, melyet egy frissítés orvosolt. Végül a töltőnyílás fedelének nyitómechanizmusa is meghibásodott, ennek javítása 227 euróba (90.000 Ft) került.

Az ADAC mérnökei alapvetően pozitívan értékelték az ID.3-at a hosszú távú teszt végén. A robusztus futómű, a kényelmes ülések és a tágas belső tér hozzájárultak a vezetési élményhez. A használt autóként az értéke 23.861 euró (9,5 millió Ft) volt a vizsgált időszak végén. A teszt azonban még nem ért véget, az ADAC célja a 250.000 kilométeres futásteljesítmény elérése.

Model X hétköznapok #31: milyen az akku negyedmillió kilométer után?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás