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
auto
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

A Volvo közzétette legújabb, tisztán elektromos modellje, az ES90 szedán életciklus-elemzési (LCA) jelentését, amely egyértelműen igazolja, hogy az autó környezeti lábnyoma lényegesen kedvezőbb a hasonló méretű belső égésű motorral szerelt rokonainál, de még a konnektoros hibridnél is. Az elemzés a modell teljes élettartamát figyelembe veszi, a gyártástól a hulladékhasznosításig, és független szakértők is ellenőrizték.

A jelentésben a Volvo ES90 tisztán elektromos modellt a Volvo S90 PHEV, azaz konnektoros hibrid, és MHEV, azaz mild-hibrid változataival hasonlítják össze, és arra a következtetésre jutottak, hogy az elektromos autó szénlábnyoma az európai energiamixet figyelembe véve mintegy 50 százalékkal alacsonyabb, mint a Volvo S90 mild hibrid kivitelé, és 30 százalékkal kedvezőbb, mint a plug-in hibrid S90-esé.

A terjedelmes LCA-jelentésből megtudhatjuk például, hogy a tisztán elektromos Volvo ES90 mindössze 5500 kilométer megtétele után tisztábban üzemel, mint az S90 PHEV, az MHEV modellhez képest pedig 25.000 kilométer alatt dolgozza le gyártáskori magasabb karbonlábnyomát. A PHEV modell 38.000 kilométernél előzi a lágy hibridet.

Egyes Volvo modellek teljes szén-dioxid-kibocsátása az EU energiamixe esetén.
A gyártásból és ártalmatlanításból származó karbonmennyiség 0 kilométernél felszámolva.

A jelentés alapvetően 200.000 kilométeres átlagos élettartamot feltételez, de a számításokat elvégezték 150.000, 250.000 és 300.000 kilométeres élettartamra is. Mindegyik esetben a tisztán elektromos jármű bizonyult leginkább környezetbarátnak.

Egyes Volvo modellek különböző élettartamra vetített teljes karbonlábnyoma EU-s energiamix esetén.

Az új életciklus-elemzési (LCA) jelentés részletesen bemutatja, milyen anyagok és folyamatok járulnak hozzá a jármű szénlábnyomához annak teljes élettartama során. A jelentés szerint az ES90 teljes szénlábnyoma 31 tonna, amennyiben az európai energiamixnek megfelelő forrásokból származó elektromos energiával töltik. Amennyiben tisztán megújuló (szél-) energiát használnak a töltéshez, ez az érték mindössze 26 tonnára csökken.

Meglepő, de a fenti értékek még olyan kisebb modellek, mint az EX40 és az EC40 értékénél is alacsonyabbak, ezzel az ES90 a Volvo Cars történetének egyik legcsekélyebb szénlábnyomú típusa.

A jelentés független szakértő által megerősített, és az üvegházhatású gázok kibocsátására összpontosít, lefedve a jármű teljes életciklusát, a nyersanyagok kinyerésétől és finomításától kezdve egészen a jármű hulladékként történő hasznosításáig. A Chengduban, Kínában gyártott ES90 ezen átfogó elemzés alá vetése része a Volvo Cars azon célkitűzésének, hogy 2040-re elérje a nettó zéró emissziót az üvegházhatású gázok tekintetében.

A 2025 nyarától gyártásba kerülő tisztán elektromos Volvo ES90 modell fejlesztése során kiemelt szempont volt a fenntarthatóság, amely több területen is megmutatkozik. Ez az első Volvo, amely a vállalat új 800V-os elektromos architektúráját alkalmazza, amely könnyebb komponensei révén hozzájárul a jármű össztömegének csökkentéséhez. Az autó formavilága is támogatja az energiatakarékos használatot, a 0,25-ös közegellenállási együttható a legkiválóbb érték a Volvo Cars történetében.

Volvo ES90 premier: ez a Volvo Porschét eszik reggelire

Az ES90 gyártásánál felhasznált anyagok jelentős része, az alumínium 29 százaléka, az acél 18 százaléka, és a polimerek 16 százaléka újrahasznosított forrásból származik. Természetes alapú anyagokat, például FSC-erdőkből származó valódi fát is alkalmaznak az utastérben, és a választható Nordico kárpitozás is szerves nyersanyagokból, valamint újrahasznosított PET-palackokból készül.

Az ES90 az első autó a világon, amelyhez saját akkumulátor-útlevelet állítottak ki, amely a blokklánc technológia segítségével követi nyomon a nyersanyagok útját és az akkumulátor állapotát.

Az ES90 első ügyfélpéldánya idén nyáron gördül le a gyártósorról, és már jelenleg is megrendelhető számos európai országban, köztük hazánkban is.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás