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 Bár az alapvető irányelveket, az elvi megállapodást már egy hónapja bejelentették, most több részlet is kiderült az Egyesült Államok és az Európai Unió közös bejelentéséből. Az egyiknek semmi köze a vámok mértékéhez, de legalább akkora jelentősége lehet. Kölcsönös elfogadás Az európai autóipart sújtó extra, az alap 2,5 százalékosra rakodó 25 százalékos büntetővám a mai napig érvényben van, és az összesen 15 százalékra történő mérsékléshez konkrét lépések szükségesek az Unió részéről. Meglepő lehet, de ezek között nem csak ipari, vagy autóipari engedményeket kell tenni az USA cégei iránt, hanem például a tengeri herkentyűk, egyes mezőgazdasági termények, illetve bizonyos húsok kapcsán előnyben kell majd részesíteni a jövőben az amerikai árut. Ennél számunkra azonban érdekesebb egy olyan részelt, ami szintén a múlt hét végén derült ki a közös közleményből: a jövőben az USA és az EU ugyanis elfogadja majd egymás autóipari szabványait. Ez elsőre lehet nem tűnik különösebben érdekesnek, de a potenciális következményei rendkívüliek lehetnek. Elemzők szerint ugyanis jelenleg sok százmillió dollárba kerül az óceán mindkét partján, hogy a különböző piacokra külön-külön homologizáció kell a különböző károsanyag-kibocsátási és biztonsági normák miatt. Azért ezt jobban látni, mintha ez is pirosan villogna. Míg az EU-ban például kötelező a borostyánszínű indexlámpa, Amerikában elég a féklámpához hasonló piros irányjelző. De hasonló, a lámpákat érintő szabályozás miatt volt évtizedeken keresztül a közelmúltig tiltva például az Egyesül Államokban az Unióban már régóta használt mátrix LED fényszóró. Ez akkor már rendben lesz? Bár ezek is költségnövelő tényezők és bonyolítják a gyártást és az ellátási láncot, jóval fajsúlyosabb kérdés a gyalogosvédelem, vagy a belső égésű motorok károsanyag-kibocsátása, amelyek Európában szigorúbban vannak szabályozva. A pontos részletek egyelőre még nem ismertek, úgyhogy az Automotive News kérdéseire még nem tudtak érdemben reagálni az autógyártók. A Transport & Environment környezetvédelmi lobbiszervezet viszont már kongatja a vészharangot, mondván, ez olyan benzinfaló, a gyalogosokra veszélyes monstrumoknak nyithatja meg az európai piacot, mint a RAM vagy a Ford nagy pickupjai. Persze az kérdés, tesszük mi hozzá, mekkora ezekre a valós kereslet Európában, ahol bár használunk pickupokat, alapvetően más jellegű autókat keresnek a vásárlók. Az autóipari szaklap szerint egyébként az alapvető filozófiai különbség a két oldal között az, hogy az amerikai szabványok inkább az autó utasait, míg az európai a közlekedés egyéb, sérülékeny résztvevőit helyezi előtérbe. A káros anyagok terén pedig Amerika a nitrogén-oxidokra, Európa viszont inkább a szén-dioxidra helyezi a hangsúlyt. A Cybertruck töréstesztje ötcsillagos, de lehet, az európai gyalogosvédelmi teszten nem menne át. A közlemény szövege azonban nem csak a részletek tekintetében szűkszavú. Egyelőre csak úgy fogalmaz, hogy a felek azon fognak dolgozni, hogy elfogadják egymás szabványait, azaz ez egy hosszú, kompromisszumok sorát jelentő és kicsit a ködbe vesző ígéret is lehet, ha nem raknak mellé egy dátumot, amíg tető alá kell hozni a megállapodást. Megállapodás: megegyezett Trump és az Unió az autóipari vámokról Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!