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
auto

Rossz hír a használt villanyautóra vadászóknak

elektromos autó piac
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

A korábbi trendekkel ellentétben az elmúlt hónapban nem csökkent, hanem emelkedett a használt villanyautók átlagára – írja a Használtautó.hu közleménye.

A legnagyobb használt autós portál szerint jelenleg 10,91 millió forintnál járunk.

Trendforduló?

A Használtautó.hu havi statisztikája szerint idén októberben közel 100.000 autónak volt aktív hirdetése a rendszerükben – bár a sajtóközlemény erre nem tér ki, egyszerű rákeresni a cég weboldalán, hogy ebben a pillanatban a 97.800 autóból 6300 tisztán elektromos a rendszerben. Ha a hirdetésekből eltávolítjuk az új és tesztautókat, valamint a bérelhető járműveket, akkor közel 85 ezer autó szerepel az adatbázisban.

A vállalat szerint az érdeklődők száma az egy évvel korábbihoz képest 7,7 százalékkal csökkent, de a hirdetések száma 1,7 százalékkal nőtt és minden hajtáslánc átlagára emelkedett.

A portál külön kiemeli, hogy a villanyautók átlagára 10,44 millióról 10,91 millióra nőtt (+4,5%) 2024 azonos időszakához képest, amit ők a nagyobb hatótávú modellek megjelenésének tulajdonítanak.

Jelenleg egyébként nem a villanyautók, hanem a hibridek a legdrágábbak, átlagáruk 10,99, míg a benzineseké 4,48, a dízeleké 4,94 millió.

Az átlag magyar használt autó 12,5 éves és 174 ezer kilométert futott, ami ugyan javuló tendencia, de véleményünk szerint még mindig elég szomorú szám.

A hirdetések számának változása is az elektrifikáció terjedését mutatja: a hibrideké 15, a villanyautóké 38 százalékkal nőtt 2024 októberéhez képest.

A számok margójára

A hasonló statisztikák kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a villanyautók tömeges elterjedése csak az utóbbi évek fejleménye, az elmúlt időszakban volt jellemző, hogy az újautó-piacon az eladási darabszámuk évente jelentősen nőtt, miközben a technológia, az elérhető hatótávok és a töltési teljesítmények is emelkedtek.

Ennek egyik következménye, hogy míg a hagyományos hajtásláncok statisztikája a forgalomban lévő hatalmas, 4 millió feletti darabszám miatt viszonylag stabil tud lenni, a villanyautóknál jelentős változások voltak és várhatóak a következő években, ahogy a használt piacra kerülnek az utóbbi pár évben egyre nagyobb és nagyobb darabszámban eladott új tisztán elektromos autók. A darabszámnövekedés mellett a nagyobb hatótávú és drágább modellek megjelenése is hatással lesz az átlagok alakulására.

Nem nehéz belátni azt sem, hogy ha például egy adott belső égésű típust 20-30 éve gyártanak, akkor a használt példányoknak is elég jól kialakult piacuk van, kiszámíthatóan csökkenő árakkal. Ám ha egy fiatal, de népszerű elektromos típusból 5 éve mindössze pár száz, mostanra viszont több ezer került forgalomba, akkor ez az átlagárak csökkenésében is meglátszik, hiszen adott modellből hirtelen megnőtt a kínálat miközben nőtt az átlagéletkor is.

Hasonlóan óvatosak lennénk azokkal az összehasonlításokkal is, amelyek az autók 2021-2022-ben, a COVID után tapasztalható abnormális piaci állapotban tapasztalt új árát, illetve az azóta elszenvedett értékcsökkenést veszi alapul, hiszen még az is előfordult, hogy használtan drágább volt egy adott típus, mint 1-2 évvel korábban újkorában.

A német ADAC ökölszabálya szerint

egy átlagos új autó az első évben értéke 20-25 százalékát veszíti el, míg három év után 50 százalékra is csökkenhet az ára.

Az elektromos autók kapcsán kiemelik, hogy az időnként megjelenő, az új autók vásárlását segítő állami támogatások is hirtelen lenyomhatják a használt piac árait, de a nagy átlagokat nézve az sem segít, hogy kezdetben a gyártók a prémium szegmensre fókuszáltak, ami ebben a kategóriában túlkínálatot eredményezett a használt piacon. A technológia gyors fejlődése miatt, a kisebb hatótávú, lassabban töltő, vagy régebbi, CHAdeMO csatlakozós autók, illetve a korai, nagyobb akkudegradációjú modellek ára is gyorsabban csökkenhet a piaci átlagnál.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás