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
auto

Pontos gyártási dátumot kapott a Tesla Cybercab

önvezetés
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

A Tesla részvényeseinek éves közgyűlésén 75 százalék támogatta Elon Musk új juttatási csomagját, amelyről pár nappal ezelőtt közöltük a részleteket. Így már biztos, hogy az üzletember marad a cég élén, ezért azt is elmondta, mi van a tarsolyukban a következő 6-18 hónapban.

Kezdjük a sort a Cybercabbel és az önvezetéssel.

Cybercab

Pár napja még csak a mérnökök belsős vicce kapcsán írtuk meg, hogy úgy tűnik, befejeződött a robotaxi fejlesztése, de most hivatalosan is megerősítették, hogy küszöbön áll a gyártás:

2026 áprilisában megkezdi a Cybercab sorozatgyártását a Tesla.

A vállalat első, kifejezetten önvezető taxinak tervezett autója kétszemélyes, mivel az ilyen utak túlnyomó többségét egy vagy két ember veszi igénybe a statisztikák szerint, minden másra pedig ott van a Model Y, amely szintén a cég robotaxi flottájának része marad majd.

Musk megerősítette, hogy a kétszemélyes autóban sem pedálok, sem kormány nem lesz, de a fejlesztés során látott visszapillantó tükrök sem kerülnek gyártásba – minek is lenne szükség rájuk, ha nem ember vezet. A Tesla vezetője azt is elárulta, hogy a járműbe a saját fejlesztésű 4680-as akkucelláik kerülnek, az önvezetéshez pedig természetesen a saját AI chipjük lesz a fedélzeten.

Idő közben a rendezvényen résztvevők közül páran megosztották mit tudtak meg a helyszínen.

A változások között van az új, keret nélküli oldalablak, a 2024 októberében látott prototípusokhoz képest belül újratervezték az ajtók borítását, RGB hangulatvilágítást építettek be, módosult a műszerfal és a szellőzőrendszer, valamint kicsit átalakították az üléseket is.

Kívül a legnagyobb változás a kissé módosított első lökhárító és hátsó csomagtérajtó, illetve a kisebb kerekek. Az új Cybercab első lámái egy egységet képeznek a középső LED csíkkal, ami vizuálisan szebb, mint az új Y-nál alkalmazott különálló darabokból épített rendszer, de valószínűleg baleset esetén drágább is javítani.

Kiderült, hogy a Cybercab is megkapja a 48 voltos elektromos rendszert és radikálisan csökkentették a vezetékek hosszát. Ebben a típusba az új 5DU motorgeneráció kerül már – jelenleg a 4D használatos európai gyártásban, Kínából még jön néha 3D is. 5-össel kezdődő számozású villanymotort korábban csak a legújabb Model S-ben és X-ben láttunk, de feltételezzük ez nem ugyanaz a motor, a Cybercabé állítólag rendkívül kompakt méretű, és gyanítjuk a nagyautókkal szemben nem a teljesítményre, hanem a hatékonyságra van kihegyezve.

A Cybercab legfontosabb újítása azonban talán nem is maga az autó, hanem a gyártástechnológia, ugyanis ezzel a típussal debütál a cég unboxed gyártástechnológiája, amely az autót három fő darabban, ezeket a főelemeket pedig egymással párhuzamosan készíti el, mígnem a végszerelő soron találkoznak.


A cég friss videójában megosztotta, hogy az unboxed első generációjával az a céljuk, hogy 10 másodpercenként gördüljön ki egy autó a gyár kapuján, szemben a jelenlegi 35-40 másodperc körüli idővel. Így egyetlen gyártósoron évi 2-3 millió Cybercab készülhet.

Ám ez még nem jelenti a fejlesztések végét. Musk szerint az évek során meg fogják célozni az 5 másodperces időt, amivel elméletileg ötmillióra is nőhet a gyártási kapacitás.

A Cybercab gyártósora a cég központi gyárában, Austinban készül és a fenti videón már működés közben látszik az elmélet – persze lehet, ez még csak az eredeti pilot és nem a végleges nagy volumenű sor volt, ahol a sorozatgyártásra készülnek, ezt nem osztották meg.

A Tesla korábban úgy tervezte, hogy később majd bárki vásárolhat Cybercabet, ám eleinte biztos, hogy csak saját használatra, a robotaxi flottájukba kerül majd az autóból. Az azonban látszik, hogy Musk és csapata komolyan gondolja a hatalmas darabszámot, amit ráöntenek majd egy-egy városra.

A Tesla jelenleg a texasi Austinban és a San Francisco-i öböl környékén üzemelteti szolgáltatását, de hamarosan Nevadában, Floridában és Arizonában is megkezdik a működést.

A terv az, hogy idén év végéig az austini flottából kikerül a biztonsági sofőr és csak utasok lesznek az autókban.

FSD

A robotaxik kapcsán természetesen szó volt az önvezetésről is.

Musk elmondta, hogy a jelenlegi 14.1-hez képest a következő két verzió, a 14.2 és a 14.3 hatalmas ugrások lesznek.

Azt tervezik, hogy hamarosan beszüntetik az FSD használata közben a sofőr kamerás megfigyelését és nem fogják nyaggatni, nyugodtan lehet majd telefont nyomkodni, amíg az autó vezet. Ehhez persze azért az is kell – tesszük mi hozzá – hogy a hatóságok ezt engedélyezzék.

Musk szerint a 14.3 lesz az a verzió, amely mellett már nyugodtan aludni is lehet a kocsiban, és elég az út végén felébrednünk.

A Tesla saját statisztikája szerint jelenleg közel nyolcmillió kilométerenként van egy FSD baleset, ami gyakoriságban kevesebb, mint a fele az emberek által vezetett, modern biztonsági rendszerekkel közlekedő flottájuk átlagának.

Ezekkel az adatokkal igyekeznek hatni az egyes regionális döntéshozókra, mivel a cég vezetője szerint, ahogy jönnek majd az egyre magasabb és magasabb számok, sok millió kilométerek, nehéz lesz az illetékeseknek megindokolni, hogy miért nem engedélyezik, ha a rendszer életeket menthet.

Kínában jelenleg részleges engedéllyel üzemel az FSD szolgáltatás, de a helyi hatóságok azt ígérik, 2026 március-április környékére megkapják a teljes engedélyt.

Kinek kell engedélyeznie?
Az európai engedélyezés alapvetően az UNECE, az ENSZ egy testületének kezében van. Az UNECE bizottsága tehát nem egy uniós szervezet, hanem egy azon túlmutató testület, ám az EU országai kötelezőnek tekintik magukra nézve a döntéseit. Eközben a holland közlekedési hatóság segítségével folyik egy külön eljárás is, amelyben a Tesla, ideiglenes jelleggel, az UNECE szabályozásának módosításáig felmentést kér a jelenlegi korlátozások alól és ez már közvetlenül az Unió illetékes testülete elé viszi az ügyet.

Európa a legkeményebb dió, ahol még az emberi felügyelet mellett működő FSD-t sem engedélyezik. Musk elmondta, hogy sokszor beszél telefonon az illetékesekkel, de akármennyi adatot küldenek neki, azok mindig arra hivatkoznak, hogy szükség van egy újabb bizottsági ülésre a témában.

A Tesla – felügyelettel használható – FSD szolgáltatása jelenleg Észak-Amerikán kívül Kínában és Ausztráliában is működik, hamarosan pedig állítólag Japán lesz soron.

Csütörtökön eldől, marad-e Musk a Teslánál

1000 km Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás