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
auto

Parkolópályára került Európa egyik legnagyobb és legvitatottabb lítiumprojektje

egyéb
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

A Rio Tinto felfüggeszti a Jadar-völgybe tervezett, 3,6 milliárd dolláros lítiumprojektjét Szerbiában, és ezzel együtt a bányanyitáshoz kapcsolódó munkálatokat is leállítja. A döntés oka a vállalat új vezérigazgatója, Simon Trott által indított költségcsökkentés és portfólió-egyszerűsítés, valamint a projekt engedélyezésében tapasztalt folyamatos lassulás – számolt be róla az ausztrál ABC News.

A lítiumbánya látványterve. Forrás: Rio Tinto

A Rio Tinto belső feljegyzése szerint a szerb kormány engedélyezési folyamata nem haladt előre, így nem indokolt fenntartani a korábbi beruházási tempót. Pedig a Jadar az európai kontinens egyik legnagyobb ismert lítiumlelőhelye, és a tervek szerint évente akár egymillió elektromos autó akkumulátorához elegendő „fehér aranyat” termelhetett volna 40 éven át a jadarit nevű ásványból.

A projektet évek óta komoly társadalmi ellenállás övezi Szerbiában: tízezrek tüntettek az esetleges környezeti károk miatt, sok helyi lakos pedig nem hajlandó eladni ingatlanát. A heves tiltakozások miatt 2022-ben a szerb kormány leállította a projektet, ám a döntést 2024-ben az Alkotmánybíróság megsemmisítette, majd a kormány ismét zöld utat adott a bányanyitásnak.

Zöld utat kapott az egyik legnagyobb európai lítiumkészlet kitermelése

Az aktivisták egyelőre nem látják végleges győzelemnek a Rio Tinto kihátrálását, szerintük amíg a vállalat birtokolja a földeket, bármikor újraindíthatja a projektet. A Marš sa Drine mozgalom a döntést taktikai visszavonulásként értelmezi, és folytatja a tiltakozást.

A Jadar-projekt leállítása fontos geopolitikai következményekkel is járhat. Az EU és Németország korábban erősen támogatta a szerbiai lítiumkitermelést, amely segíthette volna az európai akkumulátoripar nyersanyag-függetlenségét. A bizonytalan helyzet így az uniós és a szerb nyersanyag-megállapodást is veszélybe sodorhatja.

Forrás: Rio Tinto

A szakértők szerint a lítium iránti globális kereslet továbbra is rohamosan nő, ám a kitermelés környezeti, társadalmi és politikai kockázatai egyre erősebb hangsúlyt kapnak. A Jadar-völgyben élők pedig a Rio Tinto által ígért fenntarthatósági ígéretek ellenére továbbra is úgy látják: a térség termékeny talaján, lakott területen nem létezhet „biztonságos” bányászat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás