Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
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 A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) a korábbi évekhez hasonlóan idén is közzétette az akkumulátorok árára vonatkozó globális felmérésének legfőbb számait. A tavalyi előrejelzésükben 3 dolláros átlagos kilowattóránkénti árcsökkenést jósoltak az idei évre, a valóságban azonban ennél jóval nagyobb mértékben, 10 dollárral mérséklődtek az árak. A lítiumion-akkumulátorok ára 2024-hez képest 8%-kal csökkent, így rekord alacsony szintre, 108 dollár/kilowattórára esett vissza. A cellagyártás területén kiépült túlkapacitások, az intenzív verseny és a folyamatos átállás az alacsonyabb költségű lítium-vasfoszfát (LFP) kémiára együttesen az akkumulátorok árának csökkenését okozták még annak ellenére is, hogy a nyersanyagok ára időközben emelkedett – állapítja meg az elemzés. A cellák ára eközben 5%-kal, 74 USD/kWh-ra csökkent. Összességében az akkumulátorok ára 93%-kal csökkent 2010 óta, amikor az átlagár 1474 USD/kWh volt (2025-ös reálértékre átszámítva). Kína folyamatosan több cellát gyárt, mint amennyi a hazai elektromos járművek és a helyhez kötött energiatárolók igényeihez szükséges, ezért nagyon intenzív a verseny a gyártók között. Az ország dominanciája az LFP kémia terén lehetővé tette az ottani vállalatok számára, hogy szinte az összes globális igényt kielégítsék. A BNEF felmérése többféle végfelhasználást fed le, beleértve a különböző típusú elektromos járműveket és a helyhez kötött energiatárolási projekteket. Minden szektor különböző típusú cellákat és akkumulátorcsomagokat igényel, ami változatos árdinamikát eredményez. A helyhez kötött energiatárolók akkupakkjainak ára 2025-ben 45%-kal csökkenve 70 USD/kWh-ra esett vissza. Ez a legmeredekebb csökkenés az összes szegmensben, így most a helyhez kötött energiatárolás örvendhet a legalacsonyabb áraknak. A közlekedési szektorban a tisztán elektromos járművek (BEV) akkumulátorcsomagjai ugyanakkor átlagosan 99 USD/kWh-s áron találtak gazdára. Valamennyi szektort összesítve az átlagos LFP akkumulátorcsomagok ára 81 USD/kWh volt, míg a nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátoroké 128 USD/kWh. Evelina Stoikou, a BNEF akkumulátor-technológiai csapatának vezetője és a jelentés fő szerzője elmondta: „A kiélezett verseny miatt az akkumulátorok ára évről évre csökken. Ez egy fontos pillanat az iparág számára, mivel a rekordalacsony akkumulátorárak lehetőséget teremtenek az elektromos járművek költségeinek csökkentésére és a hálózati méretű energiatárolók bevezetésének felgyorsítására, ami elősegíti a megújuló energiaforrások integrációját.” A jelentés a regionális árkülönbségeket is tárgyalja. Az akkumulátorcsomagok átlagos ára Kínában volt a legalacsonyabb, 84 dollár/kWh. Észak-Amerikában és Európában az akkupakkok ára ennél 44%-kal, illetve 56%-kal volt magasabb, ami a drágább helyi gyártást és az importált akkumulátoroktól való nagyobb függőséget tükrözi, ez utóbbiak ugyanis többnyire drágábban értékesíthetők külföldön, mint a hazai piacon. A legnagyobb árcsökkenés Kínában volt tapasztalható, ahol 2024-hez képest reálértékben 13%-kal lettek olcsóbbak az akkumulátorok, míg Észak-Amerikában és Európában 4%-kal, illetve 8%-kal kerültek kevesebbe. Az árak csökkenése Európában nagyobb volt, mint Észak-Amerikában, ami az Egyesült Államok változó politikai és vámkörnyezetének tudható be. Sok kínai vállalat átirányította exportját az európai piacokra, ahol agresszívabb árstratégiákat alkalmaztak a globális értékesítési volumen fenntartása és az éves célok elérése érdekében. Ez a változás fokozta az árversenyt Európában. A BNEF rövid távú előrejelzése alapján 2026-ban ismét csökkenni fognak az akkumulátorcsomagok árai, mivel az alacsony költségű LFP kémia tovább terjed. Hosszabb távon a kutatás-fejlesztésbe, a gyártási hatékonyságba és az ellátási lánc bővítésébe történő folyamatos beruházások várhatóan támogatni fogják a további technológiai fejlesztéseket és a költségcsökkentéseket. Az új technológiák, köztük a szilícium- és lítiumfém-anódok, a szilárdtest-elektrolitok, az új katódanyagok és az új cellagyártási folyamatok szintén kulcsszerepet fognak játszani a következő árcsökkenési hullám előmozdításában. A BNEF 2026-ra 3%-os csökkenést jósol az akkumulátorok árában, ami átlagosan alig 105 USD/kWh-t jelent. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!