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
auto
2024. 07. 27. szombat

December legvégén különös látványban lehetett része néhány járókelőnek Barcelonában: egy autóhoz hasonlító űrbéli jármű jelent meg az utcákon, melyet távirányítóval irányítottak, ráadásul még Renault embléma is volt rajta. Az autógyártó által közzétett kedvcsináló videó az EZ-GO elnevezésű önvezető taxiról azonban hamar világossá tette, hogy nem az űrlények támadtak meg minket, csupán a franciák szeretnének egy új eszközt bevetni a jövő városi közlekedésében. A Genfi Autószalonon aztán bemutatkozott a koncepció, és az is kiderült, hogy a Renaultnak nagy tervei vannak az EZ-GO-val.

Az egyedi és merőben kirívó külsejű tanulmány az egyre növekvő városok fejletlen közlekedési szolgáltatásaira adna egy fenntartható és biztonságos választ. Ahogyan mára számtalan vállalat az önvezetést látja a jövő egyik legmeghatározóbb technológiájának, a belvárosi közlekedés fejlődésének kulcsát is ez adja a Renault szerint. A jármű Level 4-es önvezetésre képes, s mivel sofőrre nem lesz szükség a működéséhez, vezetőülés nem is kapott helyet a járműben, ahogyan kormány sem. Az autó kabinja egy nagy egybefüggő tér, ahol U-alakban helyezkednek el az ülések, maximálisan 6 fő számára. Az egész tetőrész felnyitható, így az utasok anélkül be tudnak szállni, hogy lehajolnának, a lehető legnagyobb felületen történő üvegezés pedig a jobb kilátást és a szabadságérzetet hivatott nyújtani. Az EZ-GO viszont kizárólag városi közlekedésre lett tervezve, ami annyit tesz, hogy szolgálatának teljes egésze azokra az utcákra korlátozódik, ahol 50 km/h-s végsebességével még nem okoz forgalmi fennakadásokat. A francia robotkocsi tehát leginkább azok számára kényelmes, akik egy belvárosi útra hívnának taxit, de a városon kívüli reptérre már nehezebben vinne ki minket a jármű.

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

„A közösségi mobilitási szolgáltatások remek lehetőséget jelentenek a Renault számára, különösen a városokban. Soknak van idős, vagy nagyon fiatal lakossága, és az emberek újabb és újabb közlekedési megoldásokat keresnek. Mi már korábban elkezdtük felfedezni az ilyesfajta szolgáltatásokat, és a gépkocsijainknak, illetve könnyű haszongépjárműveinknek köszönhető szakértelmünkkel úgy hisszük, hogy a Renault Group jó eséllyel ki tudja szolgálni ezt a piaci lehetőséget elektromos, intelligens, önvezető szolgáltatásokkal mind az egyéni vásárlók, mind a vállalatok számára. Az EZ-GO tovább segít nekünk felfedezni, hogyan is nézhet ki a jövő” – olvashatók az egyik vezető igazgató szavai a gyártó honlapján.

Az EZ-GO vagy egy alkalmazáson keresztül rendelhető, és akkor bárhol fel tudja venni az utast, vagy a speciálisan a számára kiépített állomásokon hívhatjuk, melyek kialakítása lehetővé teszi, hogy a mozgássérültek és a babakocsival utazók is könnyedén elfoglalhassák helyüket az autóban. Az applikáción való rendelés során választhatunk, hogy teljesen egyedül szeretnénk élvezni a kirándulás, vagy inkább társaságra vágynánk, és még öt személy becsatlakozhat hozzánk.

Az autó specifikációiról nem esett szó a bemutatón, a hangsúlyt sokkal inkább a biztonság kapta az EZ-GO fejlesztésénél. A szenzorok és kamerák által biztosított önvezetés, a felnyíló tető, az üvegezett test, az alacsony sebesség mind olyan tényezők, ami miatt a francia gyártó szerint a robotjármű már 2030-ra a városi kép megszokott eleme lesz. A Renault viszont nem várna addig, már 2022-ben elindítaná saját flottáját az utasok szolgálatában. Ígérete szerint az EZ-GO megfizethető lesz és a működési költségei is magas versenyképességet mutatnak majd mind a vállalatok, mind a magánszemélyek számára, ugyanis az EZ-GO-t bárki használhatja saját autóként is a városi utazgatásra.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.