Csőbe húzta az NGM az önkormányzatokat?

Másfél évvel ezelőtt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pályázatot hirdetett a 15 ezer főnél nagyobb lélekszámú települések önkormányzatai számára elektromos autó töltők telepítésének támogatására. A pályázati köldökzsinóron tartott önkormányzatok számára ez a szokásosnál is furcsább helyzetet teremtett, hiszen egy olyan eszköz beszerzésére és hosszú távú üzemeltetésére kellett vállalkozniuk, amelyről a legtöbb helyen szinte semmit sem tudtak. Ennek ellenére akadt 75 helyhatóság, amely látva a jövőt a tisztább közlekedést biztosító elektromobilitásban beadta a pályázatát, és ha nagyon lassan is, de támogatást nyert. A munka oroszlánrésze ezután következett: meg kellett keresni a legmegfelelőbb készüléket, és partnert kellett találni a telepítésre és ha az önkormányzat nem akart az működtetés mindennapi nyűgjével foglalkozni, akkor az üzemeltetésre is. Rengeteg munka egy olyan szakterületen, amiben ezeknek a szervezeteknek nulla tapasztalata és tudása volt. A feladat megoldását a pályázatok lebonyolítását végző e-Mobi sem segítette hatékonyan, így az összes felmerült kérdéssel az önkormányzatoknak kell megküzdeniük. Három önkormányzat már visszalépett, a maradék 72-ből két helyen, a XVIII. kerületben és Ajkán már végeztek a beruházással, és működnek a töltők, de a maradék 70 hely egy jelentős részén még a telepítő partnert sem sikerült megtalálni. Pedig a támogatási szerződés szerint ezeknek a töltőknek legkésőbb idén nyáron el kellene készülniük.

Ezekkel a vállalkozó szellemű önkormányzatokkal szúrt ki nagyon komolyan a Nemzetgazdasági Minisztérium. Belerángatta őket ebbe a beláthatatlan harcba a pályázati felhívással, majd a saját cégén (e-Mobi Kft.) keresztül ingyen töltőtelepítésbe kezdett a munkát nem vállaló többi önkormányzatnál. Így akik nem pályáztak, nem vállaltak extra költségeket és nem csináltak semmit, azok most néhány parkoló átengedésével kockázat nélkül jutnak hozzá a töltőkhöz.

Az e-Mobi Kft. már tavaly bejelentette, hogy 2018. május 1-ig országszerte 319 helyen telepít elektromos autó töltőt, de azt hétpecsétes titokként kezelték, hogy az adóforintokból hova hoznak majd töltési pontokat. Mivel az e-Mobi által vállalt határidőig már két hónap sincs hátra, egy hete elkezdtük összeszedni, hogy mely települések élvezhetik az elektromobilitás infrastruktúrájához vezető könnyített utat.

EZT OLVASTAD MÁR?  475 kW-os töltő bemutatására készül a Tritium

Azóta három önkormányzat is írt saját felületein arról, hogy ők sem maradnak ki ebből a programból, és az e-Mobi jóvoltából ingyen töltőkhöz jut a településük.

Székesfehérváron az E-Mobi a Mátyás király körútra, a Gyümölcs utcába, a Honvéd utcába, az Erzsébet útra, a Seregélyesi útra, a Jankovics utcába és a Sütő utcába telepít elektromos autó töltőket, de valahogy a helyi áramszolgáltató, az E.ON is bekerült a projektbe, így ők is telepítenek öt töltőt a városnak ingyen a Gáz utcába az ARÉV Sportcsarnoknál, a Királykút lakótelepre, a József Attila utcába, az Ybl lakótelepre és a Rác utcai parkolóba. Ezek közül ráadásul egy (a villanyautosok.hu tippje szerint valamelyik E.ON által telepített készülék) villámtöltő lesz, így az nem csak a helyi, de az országon belüli közlekedést is segítheti. Kár, hogy a villámtöltésért az autópályán közlekedő villanyautósnak be kell majd mennie a városközpontba. Székesfehérvár természetesen nem pályázott az önkormányzatok számára kiírt programban elektromos autó töltőre.

Az e-Mobi és az E.ON által tervezett elektromos autó töltők Székesfehérváron

Zalaegerszegen hat töltővel bővül az infrastruktúra, ahol szintén az e-Mobi és az E.ON telepít töltőket. Három gyors (22 kW-os) töltőt az e-Mobi tesz le, míg az E.ON két villám és egy gyorstöltővel készül. A helyszínek a következők: a Budai Nagy Antal utca melletti parkoló, a munkaügyi központ mögötti parkoló, valamint a Kosztolányi téri parkoló, a Vágóhíd utca, a Parkerdő melletti parkoló és a Stadion utca. Hogy melyik helyszínre melyik cég és milyen töltőt telepít, az sajnos nem derült ki a helyi lap beszámolójából. Az sem teljesen világos, hogy miközben Budapestről szinte lehetetlen Zalaegerszegig eljutni elektromos autóval, addig miért van szükség a zalai megyeszékhelyen 4 db villámtöltőre. A városban ugyanis már most is áll két darab villámtöltő. Ráadásul a település az önkormányzati pályázaton is nyert két villám- (C típus) és két gyorstöltőt (A típus), persze elképzelhető, hogy az E.ON pont ezeket a töltőket fogja telepíteni. Ha nem, akkor Zalaegerszegen akár 6 villámtöltő is lehet a közeljövőben (tegyük hozzá, hogy ez azért nem túl valószínű).

EZT OLVASTAD MÁR?  Megjelent az OCPP 2.0-ás változata
Az e-Mobi és az E.ON által tervezett elektromos autó töltők Zalaegerszegen

Az Óbudai önkormányzat honlapján is megtalálható egy megjelenési dátum nélküli oldal arról, hogy az e-Mobi Kft. 10+1 db töltővel lepi meg az ehhez parkolóhelyeket felajánló önkormányzatot. Hogy miért 10+1 és miért nem 11, az nem derül ki, de az igen, hogy mindez a kerületnek egy fillérjébe sem kerül. Ha pályáztak volna, akkor a pályázati összegen felüli esetleges költségek mellett még egy csomó munkájuk, és hosszú távú kockázatuk is lett volna a projekttel, így viszont az e-Mobi mindent levesz a vállukról.

Az e-Mobi által tervezett elektromos autó töltők Óbudán

Székesfehérváron a munkák hamarosan megkezdődnek, míg Óbudán úgy számolnak, hogy a második negyedévben megvalósulnak a telepítések. Zalaegerszegen nem jelöltek meg határidőt a projekt befejezésére.

Nem tudni, hogy mi szükség volt arra, hogy 72 önkormányzatot így behúzzanak a csőbe, ha egyszer a telepítések központilag, feltehetőleg sokkal hatékonyabban is elvégezhetők. Mindenesetre ezek után nem lenne meglepő, ha a támogatást nyert települések sorra mondanák vissza a projektjeiket abban bízva, hogy majd az e-Mobi megoldja helyettük. Reméljük ők sem fognak két pad között a földön kikötni.

Az e-Mobi eddig ismert vállalásait az alábbi térképen szedtük össze:

Elektromos autót használsz?