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
auto
2024. 03. 29. péntek

Kínában nem veszik a használat villanyautókat, kivéve a Teslákat, írja az Asia Times. Kínában jelentős állami és tartományi támogatásokat adnak új villanyautók vásárlásához, ami annyira felélénkítette az elektromos autók piacát, hogy autóipari óriások alakultak ki. Az akkumulátoripar, így az elektromos autók fejlődése villámgyors, a mai autók jóval nagyobb akkumulátorral, így jóval nagyobb hatótávval rendelkeznek, mint a néhány évvel korábbi modellek, az árak pedig, részben a támogatásoknak, részben az egyre nagyobb gyártási volumennek köszönhetően, nem, vagy alig növekednek.

Ennek eredményeképp a használt elektromos autók értékvesztése Kínában hatalmas, előfordul, hogy egy éves autókért csupán az újkori áruk 35%-át hajlandók megfizetni a használt piacon. Ez lényegesen nagyobb árcsökkenés, mint ami a hagyományos meghajtású autók piacán tapasztalható. Kínában a legtöbb piacra kerülő használt elektromos autó 2-3 éves. Ezeknek az autóknak a hatótávja körülbelül harmada az új modellekhez képest. Nagy valószínűséggel ez az oka annak, hogy a többség akár erőn felül is inkább új elektromos autót szeretne vásárolni, így a használt villanyautókat nem keresik.

Pekingi mini, állami támogatás utáni ára nagyjából 3 millió Ft, 360 km-es elméleti hatótávval.

Talán egyetlen kivétel a Tesla modelljei, melyekért 1 éves korukban is megadják az újkori áruk 70%-át. Ennek egyik oka az lehet, hogy a Tesla a kezdetektől lényegesen nagyobb akkumulátort épített az autóiba, mint a többi gyártó, így a használt Teslák a mai autókkal is összemérhető hatótávot biztosítanak. Például egy hároméves kb. 480 km hatótávval rendelkező Tesla Model S ára használtan 60%-a egy új Model S-nek, annak ellenére, hogy az új Model S hatótávja 660 km. Eközben egy helyi gyártó, a BYD Song nevű kompakt SUV autójáért 2 évesen csupán az eredeti ár 40%-át fizetik meg.

BYD SONG

Mi a helyzet Európában és Magyarországon?

Miközben Kínában a hatalmasra nőtt helyi gyártók kielégítik a piaci igényeket, addig Európában a kínálat nem képes utolérni az igényeket. A legtöbb új elektromos autóra hosszú ideig kell várakozni, a Kia európai ügyvezető igazgatójának véleménye szerint elsősorban az akkumulátor hiány miatt nem tudnak annyi elektromos autót szállítani, amennyire a vásárlóknak szüksége lenne.

Európában az új autók kínálatának hiánya azonban magasan tartja a használt elektromos autók árát, egyre többen szeretnének elektromos autóba ülni, és akik türelmetlenek, inkább a használt piacról vásárolnak.

Magyarországon tovább rontja a helyzetet a gyengülő EUR/HUF árfolyam is. Az Opel Corsa elektromos változata például még nem is kapható, az eredeti tervekhez képest máris emelkedett az ára, nagyjából olyan mértékben, amit az árfolyamgyengülés indokol. Természetesen nem csak az Opel emel árat a forint gyengülése miatt, a legtöbb gyártó néhány havonta felülvizsgálja és szükség esetén emeli az eladási árakat.

Opel Corsa-e bemutató a Frankfurti Autószalonon

Itthon az új elektromos autó eladásokat a 1,5 millió forintos állami támogatás 2016-os bevezetése kezdte felpörgetni. A támogatást azonban az autó 3 éves kor előtti eladása esetén részben vissza kell fizetni, ezért a többség igyekszik legalább három évig megtartani az autóját, így a használt piacon egyelőre nagyon kevés magyar első forgalomba helyezésű autó jelenik meg. A villanyautók magyarországi használt piacát jórészt a Nyugat-Európából használtan érkező autók adják, így az árakban azonnal megjelenik a forint árfolyam változása.

Érdekes kérdés, hogy ez jó vagy rossz hír? A villanyautók számának rohamos terjedéséhez lényegesen alacsonyabb árakra lenne szükség. Azonban a dízel autók piaci részesedésének brutális csökkenése jól példázza, hogy az emberek már nem mernek dízelt venni, attól félve, hogy az autójuk túlságosan elértéktelenedik.

A jó hír, hogy úgy tűnik az európai villanyautó vásárlóknak nem kell attól tartaniuk, hogy a Kínában tapasztalthoz hasonló értékvesztést fognak elszenvedni. Rövid távon ettől megvéd a kínálat hiánya, hosszabb távon pedig nagy valószínűséggel majd az, hogy mire Európában jelentős lesz a villanyautók piaci részesedése, nem lesz már olyan mértékű akku méret és hatótáv növekedés, mint amit az elmúlt években tapasztalhattunk. Azt pedig a Tesla kínai használt ára is alátámasztja, hogy amennyiben a régebbi modellek hatótávja is elég már az emberek többségének, akkor a villanyautók jól tartják értéküket.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.