PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Alig egy hete jelent meg a cikkünk a tisztán elektromos Kia Picantoról, az Automotive New Europe újabb interjút készített Emilio Herrera-val, aki a Kia európai vezérigazgatója. A legfontosabb kérdés ezúttal is az elektromobilitás jövője a gyártónál. A kérdésekre Herrera elmondta, hogy bár a hosszú ideje esésben lévő európai személyautó piacon a Kia növekedni tudott (1,6%-kal nőttek az eladásaik a 3,1%-ot zsugorodó piacon), mégis úgy vélik, hogy elengedhetetlen a hibridek és teljesen elektromos járművek kínálatának bővítése ahhoz, hogy a növekedést fenn tudják tartani.

Ami már biztos, hogy először konnektoros hibridek jelennek meg a kínálatban, ugyanis a szlovákiai Zsolnán idén novemberben megkezdődik az XCeed PHEV és a Ceed SW PHEV gyártása, az ötajtós Ceed pedig hamarosan mild-hibrid változatot kap. Herrera azonban hozzátette, hogy megfontolás alatt áll a Ceed tisztán elektromos változata is. 2020-ban az új Sorrento is megjelenik hibrid és plug-in hibrid változatban.

A Kia Ceed SW és a Kia XCeed konnektoros hibrid változatát még idén gyártani kezdik a szlovákiai Zsolnán

Herrera egyértelműen kijelentette, hogy az akkumulátoros elektromos és konnektoros hibrid modellek nélkül 2021-ben már lehetetlen lesz betartani az európai szén-dioxid kibocsátási normákat. Ezek annyira szigorúak, hogy minden apróságra oda kell figyelni, a mild hibridek fontossága mellett például alacsony gördülési ellenállású gumikkal szerelik az összes modellt. A feladat napról napra nehezebb a dízelek európai eladásának csökkenésével, hiszen a benzinmotorok fajlagos széndioxid kibocsátása magasabb. A helyzetet nehezíti a SUV modellek népszerűségének növekedése, mert ezek fogyasztása nagyobb, mint az alacsonyabb építésű, áramvonalasabb autóké.

Pontos terveket készítettek a következő évekre az egyre szigorodó normák betartásához, mivel ez a koreai tulajdonú cég számára kiemelten fontos, ugyanis a koreai kultúrában komoly kudarc lenne, ha nem tudnák elérni a kitűzött célokat.

A tervek között szerepel például, hogy a Kia összes vállalati autóját elektromosra cserélik. A kereskedők bemutató autói szintén mind csak elektromosak lehetnek majd. A Kia Spanyolországban működő autómegosztó vállalkozásának flottáját is kizárólag elektromos autókra állítják át.

Emilio Herrera a Kia Európa ügyvezető igazgatója

A Kia jelenleg két akkumulátoros elektromos járművet kínál e-Soul és e-Niro néven. Ezekről Herrera elmondta, hogy annyira hatalmas az érdeklődés, hogy a gyártás nem is tud vele lépést tartani. A legtöbb ország már eladta a 2019-es készletet. Ezekben az országokban már a 2020-as gyártást árusítják. A termelés esetleges növelését akadályozza az akkumulátorok elérhetősége. Egy évvel ezelőtt nem számítottak arra, hogy ennyire nagy lesz az igény az elektromos autókra, ezért nem rendeltek elegendő akkumulátort a beszállítóiktól (az LG Chem és SK Innovation). Jelenleg minden akkumulátort Koreából szállítanak az Európában készülő autókhoz. A konnektoros hibrideknél azonban nem várható hasonló akku hiány, mert az ezekre vonatkozó szerződéseket sikerült módosítani az akkumulátor szállító partnerekkel. A részben vagy teljesen elektromos Kia modellek villanymotorjai helyben a zsolnai üzemben készülnek, így az akkumulátorokkal ellentétben ezeknél nem fordulhat elő kapacitáshiány.

Kia Soul EV 2020

Herrera egy újságírói kérdésre azt is elmondta, hány elektromos járművet fog eladni a Kia 2019-ben: a teljes értékesítés (ami 500 000 autó) kb. 15%-a, azaz 75 000 autó lesz összesen konnektoros hibrid és elektromos. Ezen belül 12 000 e-Niro és 4000 e-Soul tisztán elektromos autó eladását tervezik.

Tavalyi információk szerint a Kiának 2020-ban összesen 40 000 elektromos autó eladása szükséges ahhoz, hogy teljesíteni tudják az EU szén-dioxid-kibocsátási céljait. Herrera megerősítette, hogy ez a terv nem változott, így pontosan ekkora mennyiséggel terveznek. Ennek elérését az akkumulátorok elérhetősége sem fogja korlátozni.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.