Itt egy új megoldás az elektromos buszok töltésére

A városi levegő megtisztításához nemcsak a belsőégésű motoros személygépkocsiktól kell megszabadulni, hanem a rendkívül szennyező dízeles buszok tisztán elektromosra cserélése is egy kulcsfeladat. Az akkumulátoros hajtáslánc kifejezetten ideális a buszok mozgatására, hiszen a járművek útvonala és menetideje is ismert, így könnyedén időzíthető a töltés – a kérdés csupán az, hogy melyik töltési megoldás(ok) bizonyul(nak) majd a legjobbnak és legolcsóbban kivitelezhetőnek. Ahány cég, annyiféle elképzelést láttunk már a villanybuszok feltöltésére: használhatunk hagyományos töltőkábelt CCS csatlakozóval, áramszedőt, fordított pantográfot (a Daimler elektromosbusz-töltőállomásán például mind a három technológia megtalálható), de a buszok töltődhetnek akár indukciósan is (ilyet fog hamarosan tesztelni Svédország), vagy éppen az aszfaltba telepített síneken keresztül. E két utóbbi módszer előnye, hogy a járművek menet közben is tudják fogadni az elektromosságot, így elhagyhatóak a hatalmas akkumulátorok, és nem kell hosszú időt elvesztegetnie töltésre a buszoknak szolgálaton kívül.

A Daimler megoldása a busztöltésre

A létező töltőberendezések sorába csatlakozik most az Alstom fejlesztése, aminek a prototípusa a spanyolországi Málaga városában mutatkozott be, és a University of Málaga’s School of Industrial Engineering előtti megállóban állt működésbe az EU által támogatott PALOMA (Prototype for Alternative Operation of Mobility Assets) pilot projekt keretében, ahol az EMT közlekedési társaság 1-es számú, Linkker márkájú elektromos buszát tölti fel. A 200 kW teljesítményű töltő a közlekedési eszközöket gyártó francia vállalat a villamosok számára tervezett SRS berendezésére épül, mely világszerte tizenkét városban, többek között Nizzában is használatban van. Ezzel a megoldással a villamosok energiaellátásához nincs szükség felsővezetékekre, helyette az elektromosságot a megállókban veszik fel a járművek néhány másodperc leforgása alatt:

Az Alstom berendezése nem más, mint egy az aszfaltba eldugott töltő, amire egy áramszedő karral kapcsolódik rá a busz megállva felette. Óriási előnye, hogy nem szab meg méretbeli korlátokat a buszok számára, azaz ha egyszer lerakták a töltőt, utána bármilyen magasságú jármű használni tudja, míg a hagyományos töltőállomásoknál probléma lehet, hogy a magasabb és hosszabb buszok nem tudnak beállni a töltőket tartó szerkezetek alá/mellé. Mivel a föld alá van elrejtve, nem rontja a városképet, és kerülgetni sem kell. Az Alstom szerint a telepítése is jóval kevesebbe kerül, mint a töltőállványok kiépítése a buszpályaudvarokon, valamint a karbantartása is egyszerűbb, arról nem is beszélve, hogy bármilyen buszhoz használható, függetlenül a gyártótól, illetve az akkutechnológiában történő változásoktól.

Elektromos autót használsz?