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
auto
2024. 03. 19. kedd

A svédek nem sajnálják a pénzt és az energiát az olyan projektektől, melyek során különböző innovatív töltési megoldásokat tesztelnek az elektromos járművek számára: egy sikeres demó után például hamarosan egy 1,6 kilométer hosszú útszakasz alá kerülnek indukciós töltőpanelek Gotland szigetén, míg 2018 áprilisában az eRoadArlanda a világ első olyan közútjaként nyílt meg, mely képes menet közben elektromosságot átadni a villanyhajtású közlekedési eszközöknek. A 893-as út közel 2 kilométeres elektromosított szakaszának átadásakor a svéd közúti hatóság (Transportstyrelsen) elárulta, hogy a közeljövőben számos hasonló kísérleti projekthez biztosít támogatást – ezek egyike a nemrég bejelentett EVolution Road, mely az eRoadArlandával közel azonos elven oldja meg az elektromosautó-töltést.

Az Elonroad AB és a University of Lund mérnöki karának közös projektje során egy egy kilométer hosszú útszakaszba lesznek a sínek beépítve a dél-svédországi Lund városában, amelyből speciális áramszedő karral tudják felvenni a járművek az elektromos energiát, álló helyzetben és menet közben egyaránt. A teszthez a Solaris lengyel járműgyártó egyik Trollino típusú elektromos busza kerül átalakításra, de a kivitelezők nem csupán villanybuszok, hanem elektromos teherautók és személygépjárművek töltésére is használnák ezt a technológiát. Egy 200 méteres szakaszon már 2017 óta folynak a tesztek mindenféle probléma nélkül, az azonban nem ismeretes, hogy a töltés mekkora teljesítménnyel és milyen veszteségek mellett történik.

Az aszfaltba integrált sín vezeték nélküli kommunikáción keresztül felismeri a felette haladó elektromos járműveket, és a biztonság érdekében kizárólag azon az egy méter hosszú szakaszon kapcsolja be az energiaátadást, ahol a jármű töltőkarja található. A svédek szerint ezen töltési megoldás legnagyobb előnye az elektromos buszoknál használatos töltőkábeles, illetve pantográfos megoldáshoz képest, hogy csak nagyon minimális beavatkozást igényel a meglévő infrastruktúrába, és nincs szükség hozzá fejünk felett futó kábelekre, zavaró póznákra, töltőoszlopokra. A menet közbeni töltés gondolata pedig azért vonzó, mert így elkerülhetők a hosszadalmas várakozások a töltőállomásokon, illetve elegendő egy viszonylag kicsi kapacitást beszerelni a járművekbe a drága aksikból – feltéve, hogy kellő mértékben ki tud épülni az infrastruktúra. A tervek szerint egyébként a sínen való töltés után történő számlázás teljesen automatikusan történne, mivel maga a töltés is mindenféle emberei beavatkozás nélkül kezdődik és áll le az okos kommunikációnak köszönhetően.

A lundi demó útszakasz építése 2020 első negyedévében indul, elkészülte után pedig összesen három évig fog tartani a 9 millió euróból megvalósított projekt.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.