Így hasítja a levegőt a legáramvonalasabb villanyautó
A Lightyear One viszonylag kicsi, 60 kWh kapacitású aksija ellenére több mint 700 kilométeres hatótávval büszkélkedik, ám ezt nem valamilyen akkumulátor-technológiai áttöréssel sikerült elérniük a fejlesztőknek, hanem számos olyan okosan megtervezett megoldással, melyek a villanyautó hatékonyságát emelik egy teljesen új szintre. A felhasznált anyagok például ultrakönnyűek, hogy ne kelljen nagyon cipekednie a járműnek, a meghajtást függetlenül hajtott kereket biztosítják, kiküszöbölve az energiaveszteséget a motor és a kerekek közötti erőátviteli rendszerben, valamint öt négyzetméternyi napelem is beépítésre került a tetőbe és a motorháztetőbe, ami ideális körülmények között napi 60 kilométernyi utazásunkat is fedezni tudja.
A rendkívüli hatékonyság valódi kulcsa azonban már első ránézésre is felismerhető: a roppantul áramvonalas forma, ami a minimálisra csökkenti a légellenállást – másképp fogalmazva, a Lightyear Onenak így kevesebb energiájába kerül megküzdeni a szembe széllel. A holland start-up nemrég egy torinói aerodinamikai tesztközpontba vitte napelemes villanyautóját, ahol 0,20-as légellenállási tényezőt mértek a mérnökök. Manapság a 0,2-0,3 közötti érték már megszokott az autók világában, az viszont, hogy az Audi e-tron SUV 0,28-as, a Tesla Model 3 0,23-as, a Porsche Taycan pedig 0,22-es légellenállási tényezővel bír, jól mutatja, hogy egyetlen századnyi eltérést sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen az igencsak különböző formájú járművek között sokszor csak ennyi a különbség.
A Lightyear szerint a One eredménye a legjobb, amit valaha egy ötüléses autónál mértek. Ehhez persze kellett az is, hogy a visszapillantó tükrök helyét kamerák vegyék át, illetve a hátsó kerekek lefedése is tovább csökkenti a légellenállást. Végeredményben az autó mindössze körülbelül 83 Wh energiát használ el kilométerenként a WLTP szerint, azaz kevesebb mint felét egy átlagos villanyautó fogyasztásának.