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
auto
2024. 03. 19. kedd

A Lightyear One viszonylag kicsi, 60 kWh kapacitású aksija ellenére több mint 700 kilométeres hatótávval büszkélkedik, ám ezt nem valamilyen akkumulátor-technológiai áttöréssel sikerült elérniük a fejlesztőknek, hanem számos olyan okosan megtervezett megoldással, melyek a villanyautó hatékonyságát emelik egy teljesen új szintre. A felhasznált anyagok például ultrakönnyűek, hogy ne kelljen nagyon cipekednie a járműnek, a meghajtást függetlenül hajtott kereket biztosítják, kiküszöbölve az energiaveszteséget a motor és a kerekek közötti erőátviteli rendszerben, valamint öt négyzetméternyi napelem is beépítésre került a tetőbe és a motorháztetőbe, ami ideális körülmények között napi 60 kilométernyi utazásunkat is fedezni tudja.

A rendkívüli hatékonyság valódi kulcsa azonban már első ránézésre is felismerhető: a roppantul áramvonalas forma, ami a minimálisra csökkenti a légellenállást – másképp fogalmazva, a Lightyear Onenak így kevesebb energiájába kerül megküzdeni a szembe széllel. A holland start-up nemrég egy torinói aerodinamikai tesztközpontba vitte napelemes villanyautóját, ahol 0,20-as légellenállási tényezőt mértek a mérnökök. Manapság a 0,2-0,3 közötti érték már megszokott az autók világában, az viszont, hogy az Audi e-tron SUV 0,28-as, a Tesla Model 3 0,23-as, a Porsche Taycan pedig 0,22-es légellenállási tényezővel bír, jól mutatja, hogy egyetlen századnyi eltérést sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen az igencsak különböző formájú járművek között sokszor csak ennyi a különbség.

A Lightyear szerint a One eredménye a legjobb, amit valaha egy ötüléses autónál mértek. Ehhez persze kellett az is, hogy a visszapillantó tükrök helyét kamerák vegyék át, illetve a hátsó kerekek lefedése is tovább csökkenti a légellenállást. Végeredményben az autó mindössze körülbelül 83 Wh energiát használ el kilométerenként a WLTP szerint, azaz kevesebb mint felét egy átlagos villanyautó fogyasztásának.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.