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
auto
2024. 03. 19. kedd

Számos európai vállalat csatlakozott a Rotterdami kikötői hatóság és az AirLiquide kezdeményezéséhez, amellyel egy hidrogén töltőállomásokból álló folyosó kiépítését tűzték ki célként Hollandia, Belgium és Németország területén. A projekt célja, hogy 2025-ig 1000 db hidrogén tüzelőanyagcellás kamion közlekedhessen a régióban. A projekt partnereiként a Dutch VDL Group, az Iveco az amerikai startup, a Nikola Motors szállíthatja majd az üzemanyagcellás teherautókat. Ezen kívül a Vos Logistics, Jongeneel Transport és HN Post logisztikai vállalatok is a résztvevők között vannak.

Öt kúton akar vízbontással hidrogént termelni a Nikola

Az együttműködést egy megvalósíthatósági tanulmánnyal kezdték meg. A számítások szerint, ha 1000 kamion van úton, ahhoz 25 nagy kapacitású hidrogén töltőállomásra lesz szükség Hollandia, Belgium és Németország nyugati részének átjárhatóvá tételéhez. A rotterdami kikötő azt feltételezi, hogy körülbelül 500 kamion a kikötővárosból indul majd áruszállító útjára. A hidrogént a tervek szerint alacsony karbonlábnyommal, elektrolízissel állítanák elő.

AirLiquide

A kikötő célja a projekttel annak biztosítása, hogy a szállítmányozást a jövőben az európai vállalatok a fenntarthatósági követelményeknek megfelelően, tisztán végezhessék. „Az együttműködéssel lendületet adhatunk a nulla kibocsátású közúti szállításnak” – mondta Allard Castelein, a rotterdami kikötő vezérigazgatója.

A folyosó további bővítéséről egyelőre nem születtek konkrét döntések, de a rotterdami kikötő és az Air Liquide további résztvevőket tervez meginvitálni a kezdeményezésbe a következő hónapokban. A befektetési döntés meghozása legkorábban 2022 végén remélhető.

Nem ez az első hasonló projekt egyébként, amelyben Rotterdam városa és az AirLiquide együttműködik. A RH₂INE projektben 17 partner vesz részt az úgynevezett Rajna-Alpok folyosó kialakításán, amely Rotterdamtól Genovaig terjed, és szintén tisztán hidrogén alapú szállítmányozási útvonalat szeretnének létrehozni vízi, közúti és vasúti szállítás integrálásával.

Hyundai XCIENT hidrogén üzemanyagcellás teherautó

Svájcban is barátkoznak a hidrogénhajtású teherautókkal. A napokban érkezett meg a Hyundai első tíz XCIENT hidrogén tüzelőanyagcellás teherautója. A flottát a tervek szerint még idén 50-re, 2025-ig pedig 1600 járműre bővítik. Az XCIENT Fuel Cell típusú 19 tonnás teherautók energiaellátásáról két darab 95 kW teljesítményű üzemanyagcella gondoskodik. Az  üzemanyagot hét kisebb, összesen 32,09 kilogramm hidrogén tárolására alkalmas tartályban tárolják, nagy nyomáson. Az XCIENT egy töltéssel kb. 400 kilométer megtételére képes, az újratöltés pedig 8-20 percig tart.

Az Európai Bizottság elsősorban az akkumulátoros elektromos járművekben látja az elektromobilitás jövőjét, mindazonáltal olyan ágazatokban, ahol ez nehezebben megvalósítható az EU stratégiája a bioüzemanyagok és a biogáz mellett a hidrogén elterjedését is elősegíti majd.

Hagyjuk már! – Ezért felejtős a hidrogén

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.