Magyar munkásokat toboroznak a német Tesla gyár építéséhez

Elfogtunk egy levelet… pontosabban főszerkesztőnk postafiókjában landolt egy e-mail, ami érdekes, magyar vonatkozású információval szolgált a Giga Berlin, a Tesla első európai gyárának építése kapcsán.

Talpra magyar!

Az talán nem annyira meglepő, vagy szenzációszámba menő hír, hogy nagy nyugat-európai beruházásokhoz Kelet-Európából (is) toboroznak vendégmunkásokat. Az azonban egy magyar villanyautós oldal számára mégiscsak hírértékű, hogy hazánkból is keresnek szakembereket. Sőt, egy picit még az építkezés ütemezésére is utalhat a levél szövegezése. Tényleg tartható lesz az 1 év múlva esedékes gyártás-indítás?

Forrásaink védelme érdekében nem fogunk idézni, vagy képernyőképeket közölni a levélből. Most az olvasóra bízzuk elhiszi-e nekünk, hogy nem a nyári uborkaszezonra kitalált kattintásvadász álhírről van szó. Elég csak annyi, számunkra a forrás hiteles a levél tartalma pedig hihető.

Giga Berlin. Forrás: the_wolfpack_berlin /Youtube

Annyit mégiscsak elmondhatunk, hogy összesen akár 1600 (!) szakemberről beszélünk, akik között lenne több száz erős és gyengeáramú villanyszerelő, fűtés és szaniter szerelő, hegesztő és légtechnikai szerelő is. Természetesen nem feltételezzük, hogy csak hazánkból várnak 1600 szakembert, de jó eséllyel pályáznak magyar vállalkozók is.

Mielőtt azonban valaki felpakolná 2 személyes KFT-jét és szólna a lakatos Józsinak meg a légkondis Bandinak, hogy van-e kedvük kiköltözni Brandenbrugba, érdemes tudni a követelményeket is.

Giga Berlin. Forrás: the_wolfpack_berlin /Youtube

Kínai tempó

A Tesla első Amerikán kívüli gyára a kínai Sanghaj városában épült meg nagyjából 11 hónap alatt. Mármint az első ütem, amely idén januárban kezdte a Model 3-ak kiszállítását és a legfrissebb hivatalos adatok szerint az első félévben egy hajszállal kevesebb mint 50.000 autót gyártott. A második, még nagyobb ütem most épül és jövő év elején kezdi a Model Y-ok gyártását.

Tavaly az építkezés ütemének csodájára járt a világ, hiszen egy ilyen méretű projektnél ez szinte hihetetlen tempónak tűnik. Nem is hitte el mindenki, a Tesla részvényeit shortolók egyik kedvence teóriája/vádja volt egy ideig, hogy ez csak egy mocsár, ahol a cég kamu munkálatokat folytat és kizárt, hogy időre/valaha gyár lesz ebből. A többi meg történelem, ahogy mondani szokták.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hidrogéncellás Tesla kétszeres hatótávval?

Amikor Elon Musk tavaly novemberben bejelentette, hogy Berlin mellett épül fel a cég első európai gyára és hasonlóan impresszív ütemtervük van mint Kínában volt, többen ráncoltuk össze a homlokunkat. „Sok sikert hozzá, haver” – gondolhattuk, ismerve a kemény európai építési és környezetvédelmi normákat és a legendás német bürokráciát.

A beruházás elején azután egy darabig úgy tűnt, sajnos igazunk lett, mert csúszni látszott a földterület megvételének ügye, amíg a helyi és országos politika egyértelművé nem tette, hogy első számú prioritás a gyár felépítése.

Aztán szinte borítékolhatóan beindultak a tiltakozó akciók, hirtelen sokaknak lett nagyon fontos a fakivágásra telepített, a környék természetes növényvilágához idegen fenyves. Helyi klubok sajnálkoztak a túrázási hely eltűnésén, a egyesek attól féltek nem lesz elég ivóvíz a gyár igényei miatt, a bajor környezetvédők pedig 600 kilométerről aggódtak minden denevér és gyík életéért – ez utóbbinál rossz nyelvek szerint nem csak a lóláb, hanem az egész ló kilógott.

Végül elcsitultak a tiltakozások, a cég jól kezelte a kommunikációt a helyi lakosokkal és visszavett az épületek magasságából és ivóvíz igényéből,. A fellelt kis állatkák lakhelyét pedig elkerítve védték a munkagépektől, amíg ki nem tavaszodott. Bár a végeleges építési engedély kiadása egy a koronavírus miatt húzódó kötelező lakossági fórum miatt még szeptemberig várathat magára, a helyi szervek ideiglenes részengedélyek sorozatával garantálta a beruházás folytatását. Így mostanra már az első fázishoz szükséges több mint 90 hektárt megtisztították a fáktól, a gyökerektől, feltöltötték a területet, szervizutakat és közműveket építettek, megcsinálták a festőüzem alapozását és a napokban megkezdték az első oszlopok felállítását is. Épülnek a csarnokok és eddig időarányosan a kínaihoz hasonló a készültség szintje.

A most megszerzett levél szerint augusztus első felében indulnak majd a készülő épület-vázakban ezek a szerelési munkák és nagyjából 6 hónap lesz a kivitelezésükre. Ez azt jelentené, hogy februárban elkészülnének az üres épületek, jöhetne a gyártósorok telepítése, konfigurálása és, a tervek szerint, nyáron indulhatna a gyártás.

EZT OLVASTAD MÁR?  Sportterepjáró vagy kisteherautó lesz a Toyota első európai villanyautója
Giga Berlin. Forrás: the_wolfpack_berlin /Youtube

Kínában a terület megvételéről (bérbe adásáról) 2018 októberében írták alá a szerződést, ám ekkor már javában folytak a földmunkák. Az alapkő letételre 2019 januárjában került sor és 5 hónappal később már nagyjából szerkezetkészek voltak a csarnokok. 2019 nyarán kezdődött a gyártósorok telepítése és az első ügyfél-autók decemberben gördültek le róluk. Ezeket 2020 januárjában adták át nagy felhajtás közepette – az eseményen Elon Musk is részt vett.

Így épült a sanghaji Tesla gyár. Forrás: tesmanian.com

Nem a szomszéd víkendháza

Szóval visszatérve arra, hogy kinek érdemes útra kerekednie, valószínűleg itt nagyobb vállalkozásokra gondoltak, akikhez kisebb alvállalkozók csatlakozhatnak. A német fővállalkozó részére részletes ajánlatot kell benyújtani, ami tartalmazza, hogy ki melyik szakterületre hány embert tud felajánlani. A megjelölt vállalási árnak tartalmaznia kell minden költséget (utazás, szállás, munkaruha és védőfelszerelések) és a munkásoknak rendelkezniük kell az alapvető kézi szerszámokkal. Számolni kell túlórákkal és számítani lehet kéthetes fizetési ütemezésre. Ami a legtöbb magánzót visszatarthatja az az, hogy szakmánként és csoportonként biztosítani kell egy német tolmácsot és egy szerelésvezetőt is.

Giga Berlin. Forrás: the_wolfpack_berlin /Youtube

A szakembereknek rendelkezniük kell a szakterületen tett érvényes vizsgákkal és minősítésekkel, ha szükséges akkor a berendezések működtetésére érvényes jogosítvánnyal. Elsősorban képzett szakembereket keresnek és kevesebb segédmunkást várnak – ha valaki nem alkalmas, csak bemondta a tapasztalatot és ez kiderül, akkor nem csak őt, de több embert érintő probléma esetén akár az egész céget hazaküldhetik.

Giga Berlin. Forrás: the_wolfpack_berlin /Youtube

A jelenlegi információk szerint a fővállalkozó német cég a szerződés aláírása előtt áll, de várható, hogy ez hamarosan megtörténik. Ha valakinek van kedve a projekten dolgozni, valószínűleg az ismert szakmai berkekben megtalálja a Grünheidébe vezető utat.

Elektromos autót használsz?