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
auto
2024. 03. 19. kedd

A Fiat 500 elektromos változatából a magyar utakon nagyon sok példány fut, különösen ha azt is figyelembe vesszük, hogy a típust eredetileg csak az Egyesült Államokban forgalmazták, így ezek az autók mind magánimportban kerültek hazánkba. Szerencsére az autó megújult változatát már hivatalosan is forgalomba hozzák Európában, így végre hazánkban is megrendelhető az autó. További jó hír, hogy az autó egyik felszereltségi szintje befér a 11 milliós határ alá, így újabb típussal bővül a 2,5 milliós állami támogatásra jogosult autók kínálata is.

Az olasz kisautó kétféle felszereltséggel és kétféle karosszéria kialakítással rendelhető meg a magyarországi Fiat márkakereskedésekben: Fiat 500 l’Ungheria, la Prima és la Prima kabrió.

A „l’Ungheria” kivitel egy speciális, a magyar állami támogatás feltételeihez igazodó változat. Ez a felszereltség a későbbiekben megjelenő „High” kivitelre épül, de a 10.990.000 forintos listaára lehetővé teszi a maximális, 2,5 millió forintos állami támogatás igénybe vételét, így ez a változat már 8 490 000 forintért hazavihető, legalábbis azoknak, akiknek sikerült a másfél napig élő állami támogatást idejében megpályázni. A „l’Ungheria” speciális változata Solid fekete és Solid fehér pasztellfényezést kínál, az alapfelszereltség részeként. Olyan extrákról sem kell lemondani a támogatás miatt, mint a LED-es fényszóró, automata klíma, tolatóradar, fűthető üléseket és az ablaktörlő lapátoknál fűthető szélvédő.

 

A biztonságos autózást számos vezetéstámogató funkció segíti már az alap felszereltségnél is, például gyalogosfelismerővel kiegészülő vészfékező rendszer, sávtartó és éberségfigyelő asszisztens, táblafelismerő rendszer, esőérzékelőt, automata távolsági fényszóró és automatikusan sötétedő belső tükör.

Az autó villanymotorjának maximális teljesítménye 87 kW, a végsebesség 150 km/h-ra korlátozott. A dinamizmus a villanyautókban megszokott: az autónak mindössze 3,1 másodperc szükséges az 60 km/h sebesség eléréshez, de a 100 km/h is megvan 9 másodperc alatt.

Az új, tisztán elektromos Fiat 500 mindegyik felszereltségi szinten 42 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomaggal rendelkezik, amely a WLTP mérési ciklus szerint akár 320 kilométer megtételére is képes. A hosszabb utazásokat a maximálisan 85 kW DC töltési sebesség segíti az erre a teljesítményre alkalmas töltőoszlopoknál, így az akku 35 perc alatt 80%-ra tölthető. Az autó 7 kW teljesítményű AC fedélzeti töltővel rendelkezik, így egy megfelelő fali töltővel kicsivel több, mint 6 óra alatt az üres akku is teletölthető.

A járművezető három vezetési módból választhat. Normál üzemmódban a gyártó szerint a vezetési élmény szinte teljesen megegyezik egy hagyományos, belső égésű változatnál megszokottal. Range üzemmódban az autó egy pedállal vezethető, mivel a hagyományos autókban megszokottól nagyobb motorfékkel reagál a jármű a pedál felengedésére. A fékpedálra csupán teljes megálláskor lesz szükség, de kellő gyakorlattal minimalizálható a fékpedál használata. Sherpa üzemmódban az autó takarékoskodik az energiával a minél nagyobb hatótávolság érdekében. Indokolt esetben a végsebességet ebben a módban 80 km/h-ra korlátozza a rendszer, a gyorsítópedál reakciója is tompább, kisebb teljesítménnyel üzemel a légkondicionáló és az ülésfűtés is.

Ha valaki lemaradt a pályázatról, vagy eleve magasabb felszereltséggel szeretné megvásárolni az elektromos Fiat 500-at, a „la Prima” (11 699 00 Ft) vagy a „la Prima” kabrió (12 699 000 Ft) változatot is előrendelheti már. Ezek a változatok ásványszürke és óceánzöld metálfényezéssel, vagy háromrétegű égszínkék gyöngyházfényezéssel választhatók. A „la Prima” változat bézs eco bőr kárpitozást és fix napfénytetőt kapott. A csúcsmodell állítható kartámla rekesszel, zárható középső konzollal, 360 fokos parkoló asszisztenssel, tolatókamerával, holttérfigyelő rendszerrel, a Fiat navigátor 2-es szintű önvezető funkciójával (intelligens adaptív tempomat, sávtartó automatika) egyaránt rendelkezik.

Az Új 500 az FCA csoport első olyan járműve, amelyet az új UConnect 5 infotainment rendszerrel szereltek fel. Az autó mindkét változatánál az alapfelszereltség részét képezi a 7 colos TFT kijelző, a DAB rádió, a 10,25 colos érintőképernyős navigációs rendszer, a digitális rádióvevő és a telefontükrözés. A funkciók és alkalmazások megjelenésének módosítására widgeteket állnak rendelkezésre. A részletes ár- és felszereltséglista ide kattintva letölthető.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.