Már magyarul is használható az ABRP

Többször szóvá tettük már mi is a villanyautosok.hu oldalon, hogy az autókba beépített és a mobiltelefonos alkalmazásként elérhető navigációs rendszerek közös problémája, hogy nem tartalmaznak naprakész töltőpont adatbázist. Ha tartalmaznak is egy többé-kevésbé aktuális töltőpont listát, általában nem tudnak ezekkel az autó hatótávolságát és fogyasztását figyelembe véve útvonalat tervezni, ezt az esetek többségében a járművezetőnek kell megtenni.

A Teslások persze ebben az esetben is kivételes helyzetben vannak, mert a Superchargereket nem csak ismeri az autó fedélzeti navigációs rendszere, de egy hatótávon kívüli úticélt megadva a rendszer azt is megmondja, hogy melyik SuC állomáson hány percet kell töltenünk, sőt, gondoskodik az akku megfelelő hőmérsékletének biztosításáról a lehető leggyorsabb töltés érdekében.

Az utóbbi időben végre kezdik észrevenni a navigációs szoftverek fejlesztésével foglalkozó cégek az egyre nagyobb számban utakon lévő tisztán elektromos autókat is, így a Google Térképek alkalmazása is egyre több töltőpontot tartalmaz és a Sygic is együttműködésbe kezdett a Plugsurfinggel. Ezek a megoldások még mindig nem tökéletesek, hiszen nem ismerik az autónk aktuális akku töltöttségi szintjét, töltési karakterisztikáját, fogyasztását. Van azonban két olyan fejlesztés, amely kifejezetten a villanyautósok igényeit célozza meg. Az egyik ilyen a Volteum alkalmazás, amit egy magyar startup fejleszt, a másik pedig az évek óta fejlesztett „a Better Route Planner” (ABRP) nevű alkalmazás.

EZT OLVASTAD MÁR?  Készülődik az i4 sorozatgyártásához a BMW

Ez utóbbi előnye, hogy a navigáció során figyelembe veszi a domborzati viszonyokat és komoly adatbázissal rendelkezik az egyes autótípusok fogyasztásáról, így ügyesen tud tervezni az útba eső töltőpontokkal. A szoftver egy komoly hátránya, hogy a töltőpontok listájaként a közösségi alapú Open Charge Map (OCM) adatbázist használja, amely annyira pontos, amennyire a közösség lelkes. Sajnos személyes tapasztalataim szerint nem kevés elavult információt tartalmaz és gyakran hiányoznak belőle töltőpontok. A tökéletesítése persze csak rajtunk múlik. Nem csak az ABRP használja ezt az adatbázist, például a Hyundai Ioniq beépített navigációja is ezeket a töltőket listázza, ha a mobiltelefonunk internetét megosztjuk az autóval. Mivel az OCM még a töltőlista tekintetében sem mindig naprakész, így olyan információk, mint például a töltők működőképessége, foglaltsága nem várhatók az ezen alapuló alkalmazásokkal.

Az ABRP nagy előnye, hogy egyre több autótípussal támogatja az ODB2 aljzathoz csatlakoztatott diagnosztikai eszközzel kinyert adatok alkalmazását. Felhasználóként ez duplán jó: egyrészt a navigáció tudja, hogy épp milyen az autónk akkumulátorának töltöttsége. Másrészt hozzájárulhat az alkalmazás adatbázisának tökéletesítéséhez, egy útvonalról valós fogyasztási adatokat kaphatnak a fejlesztők.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Tesla Model 3 az Év Autója finalistái között

Amennyiben valaki eddig nyelvi akadályok miatt nem kedvelte az ABRP alkalmazást, annak remek hírünk van. Olvasónk, Timar Zoltán elkészítette az applikáció fejlesztői számára a szoftver magyarítását, amely a weboldalon már jelenleg is használható. Az alkalmazásba a magyar nyelv a következő frissítéssel, várhatóan a jövő héten kerül majd be.

Elektromos autót használsz?