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
auto
2024. 10. 15. kedd

A fejekben már eldőlt: nyernek a villanyautók

2021. 03. 03 - Biró Balázs - 0
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

Mindig érdekesek azok a felmérések, amelyek időről időre megszondázzák a lakosságot azt kutatva, hogyan gondolkoznak az elektromos autózásról. Most az nagy nemzetközi autólízing cég a LeasePlan megbízásából készült 22 országban egy nagyszabású kutatás közel 5500 fős mintán. Nem, hazánk nem volt a listán, de az Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália és Új-Zéland mellett 19 európai ország igen.

Mutatjuk a legfontosabb eredményeket.

A cikkben szereplő német nyelvű kutatás grafikonjainak legtöbb feliratát lefordítottuk magyarra a könnyebb érthetőség kedvéért. Csak az országnevek maradtak ki, de bízunk benne ez nem jelent gondot senkinek.

Hogyan vélekedünk a villanyautózásról?

Kezdjük mindjárt azzal, hogyan vélekednek az emberek az elektromobilitásról és hogyan változott a véleményük az elmúlt 3 évben?

Forrás: LeasePlan

Örvendetes hír, hogy a vizsgált 22 országban az emberek kétharmadának kifejezetten pozitív a véleménye az elektromos autókról, és csak 11% utasítja el azt. Ez utóbbi szám egyébként 2019-hez képest változatlan, de csökkent a bizonytalanok aránya. Az elmúlt 2 év mindegyikében az emberek majd felének pozitív irányba változott a véleménye és csak 6%-nál romlott a villanyautók megítélése.

Forrás: LeasePlan

Ha megnézzük az országok listáját, akkor akadnak azért érdekes eltérések. Dánia, Görögország, Olaszország, Románia, Spanyolország és Törökország lakosságának mind pozitívabb véleménye van az átlagnál – keleti szomszédunknál az arány egészen döbbenetes 85% az, reméljük, hogy hazánk is illeszkedne ebbe a trendbe.

A másik irányban, tehát akiknél kiemelkedő az elutasítottság, akkor Franciaország, Németország és Ausztria tűnik ki 20%feletti eredményével. Azonban érdemes felhívni rá a figyelmet, hogy a legrosszabb érték is csak 29%, és még itt a sógoroknál is közel az emberek fele pozitívan ítéli meg a villanyautózást. Természetesen beszélnünk kell a német helyzetről, ami nem túl fényes: 40% pozitív, 25% negatív, de az elmúlt 3 évben még itt is az emberek 28%-ának javult a véleménye.

A következő villanyos lesz!

Egészen döbbenetesen jók a számok ha azt kérdezzük, mekkora a valószínűsége, hogy az illető következő autója már elektromos lesz.

Forrás: LeasePlan

Bár az összesítésben szereplő 28%-nyi egyértelmű igen válasz elsőre ellentétes lehet fenti mondatommal, hadd védjem meg az állítást. Évekig azt hallgattuk, hogy a villanyautózás még évtizedekig nem fog kitörni az egy számjegyű piaci részesedéből. 2020-ban a világ autóeladásainak kevesebb mint 5%-a volt elektromosan tölthető autó – az arány 11% volt Európában, ami rekord, de a kvóták és a vírus miatt picit felfelé csal az érték.

Akárhogy is, ha ma az emberek harmada utasítja el, hogy már a következő autója elektromos legyen, harmaduk azt mondja, hogy „biztosan” az lesz, valamint további egy harmaduk megfontolja a villanyautó vásárlását, akkor nagyon durva növekedésre kell számítanunk. Csak győzze a gyártás! Ráadásul ez potenciálisan egy lavina, hiszen a legtöbb elektromos autót az adja el, hogy barátunk, kollégánk, szomszédunk azt vesz, beszélgetünk vele a témáról, és elültetik a bogarat a fülünkben.

Nézzük az országokat most a lista végéről. Rendben, Németországban 58% nemmel válaszolt, de ha a 18% egyértelmű igenhez csatlakozik még a vacillálók csak fele, az azt jelentheti, hogy egy nap erre a szalagcímre ébredünk: Németországban az új autó eladások harmada elektromos volt. Ezt olvasva mindenki visszarakná az asztalra a reggeli kávét, ugye?

Érdemes ismét megnézni kik válaszoltak az átlag felett egyértelmű igennel: Görögország, Olaszország, Portugália, Románia, Törökország 40-60 (!) százalékban mondták azt, hogy a következő autójuk biztosan villanyos lesz. Ha megnézzük a lista végét, akkor azt látjuk, hogy Ausztráliában, Németországban, Ausztriában és az Egyesült Államokban mondott nemet több mint 50% – persze egy 30-50%-os elektromos piaci részesedés itt is kiverné a biztosítékot és jelenleg messze nem lenne elegendő hozzá a gyártási kapacitás.

Miért igen?

A kutatást végzők megkérdezték azt is, hogy a válaszadók szerint milyen érvek szólnak a villanyautó vásárlás mellett.

Forrás: LeasePlan

Nem fogom felsorolni a grafikon minden elemét, de kiemelnék pár érdekes adatot. Az látszik, hogy a lista első 4 helyét az előre borítékolható gazdasági és környezetvédelmi okok foglalják el. Ahol érdekes kezd lenni az adatsor az az ötödik hely: a válaszadók 30%-a szerint már most is kiterjedt nyilvános töltőhálózat áll rendelkezésre. További 28% mondta azt, hogy tetszik neki az otthoni töltés lehetősége, és 27% azon a véleményen van, hogy már a mai villanyautóknak is megfelelő a hatótávja. Igen, ezt megfordíthatom úgy is, hogy 70% nem említette ezeket a tényezőket pozitívumként, de ha csak a lakosság harmada érzi úgy, hogy a hatótáv és a töltési lehetőség már ma sem probléma, az még Európában is a mai piaci részesedés háromszorosa előtt nyitja meg a kaput.

3 ok amiért villanyautót választanék. Forrás: LeasePlan

A fenti grafikon pedig azt mutatja, hogy a 3 kiemelt villanyautós előny országonként mennyiszer került megjelölésre. Egyértelmű kép nem rajzolódik ki, mert bár, valóban, a szegényebb országokban fontosak az anyagi szempontok, bőven akad módosabb nemzet is, ahol ezek 40% feletti eredménnyel zártak.

Miért nem?

Természetesen feltették az ellenkező előjelű kérkedést is: mi tart vissza valakit ma a villanyautó vásárlástól?

Forrás: LeasePlan

Természetesen itt sincs túl nagy meglepetés, messze az első helyen, 57%-al a magas ár szerepel, ami mutatja miért fontosak ma még az állami támogatások. A továbbiakban a hatótáv és a töltőhálózat hiányosságai szereplenek különböző részletek szerint – akárcsak az előnyöknél, itt is nagyjából az emberek harmada (kicsit több mint a pozitív listán) jelöli meg ezeket hátránynak. Ha ezt megfordítom, akkor ismét azt lehet mondani, hogy az emberek kétharmadának ez ma már nem jelent áthidalhatatlan problémát. Az érvek között feltűnik még a kínálat szűkössége, bár ez ma már csak 10-15% szerint probléma és örvendetes látni, hogy csak a vásárlók 11%-a vár a varázslatos új technológiákra.

3 ok ami miatt NEM vennék villanyautót. Forrás: LeasePlan

Az ár, a hatótáv és a töltőpontok száma mint visszatartó tényező érdekesen alakul az országok megoszlása szerint. Abban talán még nincs semmi meglepő, hogy a szegényebb országok lakosságának kétharmada jelölte meg az autó árát mint problémát. Azonban bőven akadnak gazdagabb országok is ebben a sorban és igazából 50% alatt alig akad nemzet, talán csak a norvég 20% kiugróan alacsony adat, de ez érthető, mert ott már nagyon régóta a belsőégésű motoros autók számítanak drágának a rájuk kivetett büntetőadók miatt.

A hatótáv kérdésénél nyilván Németország vezet 50%-kal, a Portugália és Svédország talán a földrajza miatt került ide, de hogy a hazánknál kisebb Ausztria miért végzett ilyen magas pontszámmal az talány – pedig ott még a 150-200 km/h közötti száguldozás sem meríti az aksikat.

És ha már kis országok. Ha a töltőpontok számát nézzük, azt értem, hogy Ausztrália, Görögország, Spanyolország vagy az USA lakossága miért panaszkodik erre – az országok mérete és/vagy földrajzi tagoltsága igen sűrű hálózatot kíván. Na de mégis a Nyugat-Magyarország méretű Belgium a maga 6213 töltőpontjával (konkrét szám) miért adott 42%-ot a kérdésre?

A jövő egyértelmű

Abban viszont nem volt túl nagy vita a válaszadók között, hogy merre tart a világ. A megkérdezettek közel 60%-a szerint biztosan fordul a kocka, és 2030-ra a legtöbb új autó már elektromos lesz – ezzel csak az emberek 18%-a nem ért egyet. Ezt az erős igent a piac sem hagyhatja figyelmen kívül.

Forrás: LeasePlan

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.