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 Február közepén a Jaguar Land Rover új stratégiával állt elő, amely a két brit márka számára különböző úton és ütemben, de ugyanazon célt tűzte ki: a tisztán elektromossá válást. A Reimagine stratégia értelmében a Jaguar már 2025-re hátrahagyná a belsőégésű motort, és kizárólag kibocsátásmentes autókat értékesítene, míg a városi terepjáróiról ismert Land Rover még 2030-ban is megengedné autóinak az üzemanyag égetését, ha a vásárlók ezt választanák a tisztán elektromos változatok helyett. Akkor Thierry Bolloré vezérigazgató nagy vonalakban felvázolta, hogy milyen padlólemez-stratégia fogja jellemezni a két márka jövőjét, de az csak most, egy új befektetői előadáson derült ki, hogy mekkora átszervezés áll valójában mindezek mögött. A Jaguar a villanyautózás reneszánszára készül 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 Az új tervekkel gyakorlatilag kivégezte a fejlesztés alatt álló elektromos modelljeit a Jaguar Land Rover. Azt már megírtuk, hogy az XJ luxusszedán teljesen villanyos változatát elkaszálta a Jaguar, és így a sötétben tapogatózunk, hogy legközelebb mely nagymacskát láthatjuk elektronokkal táplálkozni. Jelenleg egyetlen zéró kibocsátású modellel, az I-Pace-szel igyekszik életben maradni a márka azon az autópiacon, ahol a hagyományos meghajtású járművek eladásai zuhannak – ami nagyjából akkora vakmerőség, mint egy több éves kopott csónakkal beevezni a viharos óceán közepére. Jaguar I-Pace Az viszont csak most vált világossá, hogy a korábban általunk is emlegetett Land Rover Road Rover villanyautót is kivégezte a gyártó. Habár ezen modell fejlesztését sosem erősítették meg hivatalosan a britek, sajtóértesülések szerint egy, a testvéreinél alacsonyabb hasmagasságú SUV-nek készült, és a márka legelső tisztán elektromos termékeként lépett volna piacra még az idén. Sőt, az Autonews beszámolója egy harmadik pórul járt villanyautót is említ, a Jaguar J-Pace-t, amely állítólag szintén a stratégiaváltásnak esett áldozatul. Mi a közös a három modellben? Az MLA (Modular Longitudinal Architecture) padlólemez. Adrian Mardell CFO a befektetői értekezleten elmondta, hogy minden jármű folyamatban lévő fejlesztését leállították ezen a platformon, abból kifolyólag, hogy a végeredmény nem lett volna megfelelő a JLR kibocsátási és technológiai elvárásainak. „A Reimagine arról szól, hogy egy lépéssel mindig a megfelelés előtt járjunk, a jelenlegi MLA program viszont ezt nem biztosította volna. Folyamatosan üldöztük volna a szabályok teljesítését, ami egyszerűen nem elég ebben az iparágban manapság”. Ebből arra következtethetünk, hogy az MLA-n nemcsak villanyautók voltak készülőben, hanem belsőégésű motorral hajtottak is, amelyek fogyasztását és CO2-kibocsátását túl magasnak ítélte meg a gyártó. Jaguar I-PACE vázszerkezet A tisztán elektromos autók kapcsán természetesen nem a szén-dioxid-kibocsátás jelenti a problémát, hanem az elektromos technológia, mely a tervezett formájában – lekorlátozva a többféle hajtásrendszerhez tervezett MLA által – nem tudott volna versenyképes lenni a piacon. Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő cégcsoport tehát tulajdonképpen most ébredt rá, hogy mihamarabb szüksége lesz, legalábbis a Jaguarok számára, a dedikált elektromos padlólemezre. Az MLA, mely teljesen elektromos, plug-in hibrid, és hagyományos meghajtású járművek alá is beszerelhető, 2018-as tervek szerint 2025-re a vállalatcsoport fő padlólemeze lett volna, a legtöbb modellt erre szánták. A Reimagine értelmében viszont kizárólag a nagyobb Land Roverek (Range Rover, Range Rover Sport) kapják meg ezt a szerkezetet, és csakis elektromosított ICE (Internal Combustion Engine), vagy akkumulátoros elektromos hajtásrendszerrel. Land Rover Range Rover Evoque PHEV A kisebb Land Roverek (Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport) az úgynevezett EMA (Electric Modular Architecture) szerkezetre fekszenek fel 2025-től, amely bár kifejezetten zéró kibocsátású járművekhez készül, szintén képes lesz elektromosított belsőégésű motoros rendszerek befogadására. A jövőben minden új Jaguar villanyautó egyetlen, tisztán elektromos rendszerekhez tervezett dedikált padlólemezre kerül, ám ez a szóban forgó platform még bárhonnan érkezhet, nem született konkrét döntés róla. Ez jelenthet közös fejlesztést, illetve azt is, hogy akár más autógyártó padlólemezének használatához vásárolhat jogot a Jaguar – ezzel kapcsolatban már meg is kezdődtek a tárgyalások más cégekkel –, ám ha nem talál megfelelő partnert, akkor arra is fel van készülve, hogy egyedül vágjon bele új architektúra fejlesztésébe. Bolloré elmondása szerint minden a padlólemez arányain múlik, ez határozza meg ugyanis a legjobban az autó formatervét, ami kulcseleme a brit autógyártó átalakulásának. „Semmi értelme azt csinálni, amit csinálunk a Jaguarral, ha a termékeink nem lesznek megdöbbentően bámulatosak” – fogalmazott az igazgató. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a JLR mely gyártókkal tárgyal padlólemez-ügyben, de állítólag számtalan vállalat nyitott az együttműködésre. Az MLA-s projektek leállításával a Jaguar Land Rover összesen körülbelül 1 milliárd font értékű beruházása vált értelmetlenné. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!