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
auto
2024. 06. 19. szerda
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

Február közepén a Jaguar Land Rover új stratégiával állt elő, amely a két brit márka számára különböző úton és ütemben, de ugyanazon célt tűzte ki: a tisztán elektromossá válást. A Reimagine stratégia értelmében a Jaguar már 2025-re hátrahagyná a belsőégésű motort, és kizárólag kibocsátásmentes autókat értékesítene, míg a városi terepjáróiról ismert Land Rover még 2030-ban is megengedné autóinak az üzemanyag égetését, ha a vásárlók ezt választanák a tisztán elektromos változatok helyett. Akkor Thierry Bolloré vezérigazgató nagy vonalakban felvázolta, hogy milyen padlólemez-stratégia fogja jellemezni a két márka jövőjét, de az csak most, egy új befektetői előadáson derült ki, hogy mekkora átszervezés áll valójában mindezek mögött.

A Jaguar a villanyautózás reneszánszára készül

Az új tervekkel gyakorlatilag kivégezte a fejlesztés alatt álló elektromos modelljeit a Jaguar Land Rover. Azt már megírtuk, hogy az XJ luxusszedán teljesen villanyos változatát elkaszálta a Jaguar, és így a sötétben tapogatózunk, hogy legközelebb mely nagymacskát láthatjuk elektronokkal táplálkozni. Jelenleg egyetlen zéró kibocsátású modellel, az I-Pace-szel igyekszik életben maradni a márka azon az autópiacon, ahol a hagyományos meghajtású járművek eladásai zuhannak – ami nagyjából akkora vakmerőség, mint egy több éves kopott csónakkal beevezni a viharos óceán közepére.

Jaguar I-Pace

Az viszont csak most vált világossá, hogy a korábban általunk is emlegetett Land Rover Road Rover villanyautót is kivégezte a gyártó. Habár ezen modell fejlesztését sosem erősítették meg hivatalosan a britek, sajtóértesülések szerint egy, a testvéreinél alacsonyabb hasmagasságú SUV-nek készült, és a márka legelső tisztán elektromos termékeként lépett volna piacra még az idén.

Sőt, az Autonews beszámolója egy harmadik pórul járt villanyautót is említ, a Jaguar J-Pace-t, amely állítólag szintén a stratégiaváltásnak esett áldozatul.

Mi a közös a három modellben? Az MLA (Modular Longitudinal Architecture) padlólemez. Adrian Mardell CFO a befektetői értekezleten elmondta, hogy minden jármű folyamatban lévő fejlesztését leállították ezen a platformon, abból kifolyólag, hogy a végeredmény nem lett volna megfelelő a JLR kibocsátási és technológiai elvárásainak. „A Reimagine arról szól, hogy egy lépéssel mindig a megfelelés előtt járjunk, a jelenlegi MLA program viszont ezt nem biztosította volna. Folyamatosan üldöztük volna a szabályok teljesítését, ami egyszerűen nem elég ebben az iparágban manapság”. Ebből arra következtethetünk, hogy az MLA-n nemcsak villanyautók voltak készülőben, hanem belsőégésű motorral hajtottak is, amelyek fogyasztását és CO2-kibocsátását túl magasnak ítélte meg a gyártó.

Jaguar I-PACE vázszerkezet

A tisztán elektromos autók kapcsán természetesen nem a szén-dioxid-kibocsátás jelenti a problémát, hanem az elektromos technológia, mely a tervezett formájában – lekorlátozva a többféle hajtásrendszerhez tervezett MLA által – nem tudott volna versenyképes lenni a piacon. Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő cégcsoport tehát tulajdonképpen most ébredt rá, hogy mihamarabb szüksége lesz, legalábbis a Jaguarok számára, a dedikált elektromos padlólemezre.

Az MLA, mely teljesen elektromos, plug-in hibrid, és hagyományos meghajtású járművek alá is beszerelhető, 2018-as tervek szerint 2025-re a vállalatcsoport fő padlólemeze lett volna, a legtöbb modellt erre szánták. A Reimagine értelmében viszont kizárólag a nagyobb Land Roverek (Range Rover, Range Rover Sport) kapják meg ezt a szerkezetet, és csakis elektromosított ICE (Internal Combustion Engine), vagy akkumulátoros elektromos hajtásrendszerrel.

Land Rover Range Rover Evoque PHEV

A kisebb Land Roverek (Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport) az úgynevezett EMA (Electric Modular Architecture) szerkezetre fekszenek fel 2025-től, amely bár kifejezetten zéró kibocsátású járművekhez készül, szintén képes lesz elektromosított belsőégésű motoros rendszerek befogadására.

A jövőben minden új Jaguar villanyautó egyetlen, tisztán elektromos rendszerekhez tervezett dedikált padlólemezre kerül, ám ez a szóban forgó platform még bárhonnan érkezhet, nem született konkrét döntés róla.

Ez jelenthet közös fejlesztést, illetve azt is, hogy akár más autógyártó padlólemezének használatához vásárolhat jogot a Jaguar – ezzel kapcsolatban már meg is kezdődtek a tárgyalások más cégekkel –, ám ha nem talál megfelelő partnert, akkor arra is fel van készülve, hogy egyedül vágjon bele új architektúra fejlesztésébe. Bolloré elmondása szerint minden a padlólemez arányain múlik, ez határozza meg ugyanis a legjobban az autó formatervét, ami kulcseleme a brit autógyártó átalakulásának. „Semmi értelme azt csinálni, amit csinálunk a Jaguarral, ha a termékeink nem lesznek megdöbbentően bámulatosak” – fogalmazott az igazgató.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a JLR mely gyártókkal tárgyal padlólemez-ügyben, de állítólag számtalan vállalat nyitott az együttműködésre.

Az MLA-s projektek leállításával a Jaguar Land Rover összesen körülbelül 1 milliárd font értékű beruházása vált értelmetlenné.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.