HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Rosszul mérte fel a villanyautózást, nagyot bukott a brit gyártó

Február közepén a Jaguar Land Rover új stratégiával állt elő, amely a két brit márka számára különböző úton és ütemben, de ugyanazon célt tűzte ki: a tisztán elektromossá válást. A Reimagine stratégia értelmében a Jaguar már 2025-re hátrahagyná a belsőégésű motort, és kizárólag kibocsátásmentes autókat értékesítene, míg a városi terepjáróiról ismert Land Rover még 2030-ban is megengedné autóinak az üzemanyag égetését, ha a vásárlók ezt választanák a tisztán elektromos változatok helyett. Akkor Thierry Bolloré vezérigazgató nagy vonalakban felvázolta, hogy milyen padlólemez-stratégia fogja jellemezni a két márka jövőjét, de az csak most, egy új befektetői előadáson derült ki, hogy mekkora átszervezés áll valójában mindezek mögött.

Az új tervekkel gyakorlatilag kivégezte a fejlesztés alatt álló elektromos modelljeit a Jaguar Land Rover. Azt már megírtuk, hogy az XJ luxusszedán teljesen villanyos változatát elkaszálta a Jaguar, és így a sötétben tapogatózunk, hogy legközelebb mely nagymacskát láthatjuk elektronokkal táplálkozni. Jelenleg egyetlen zéró kibocsátású modellel, az I-Pace-szel igyekszik életben maradni a márka azon az autópiacon, ahol a hagyományos meghajtású járművek eladásai zuhannak – ami nagyjából akkora vakmerőség, mint egy több éves kopott csónakkal beevezni a viharos óceán közepére.

Jaguar I-Pace

Az viszont csak most vált világossá, hogy a korábban általunk is emlegetett Land Rover Road Rover villanyautót is kivégezte a gyártó. Habár ezen modell fejlesztését sosem erősítették meg hivatalosan a britek, sajtóértesülések szerint egy, a testvéreinél alacsonyabb hasmagasságú SUV-nek készült, és a márka legelső tisztán elektromos termékeként lépett volna piacra még az idén.

Sőt, az Autonews beszámolója egy harmadik pórul járt villanyautót is említ, a Jaguar J-Pace-t, amely állítólag szintén a stratégiaváltásnak esett áldozatul.

Mi a közös a három modellben? Az MLA (Modular Longitudinal Architecture) padlólemez. Adrian Mardell CFO a befektetői értekezleten elmondta, hogy minden jármű folyamatban lévő fejlesztését leállították ezen a platformon, abból kifolyólag, hogy a végeredmény nem lett volna megfelelő a JLR kibocsátási és technológiai elvárásainak. „A Reimagine arról szól, hogy egy lépéssel mindig a megfelelés előtt járjunk, a jelenlegi MLA program viszont ezt nem biztosította volna. Folyamatosan üldöztük volna a szabályok teljesítését, ami egyszerűen nem elég ebben az iparágban manapság”. Ebből arra következtethetünk, hogy az MLA-n nemcsak villanyautók voltak készülőben, hanem belsőégésű motorral hajtottak is, amelyek fogyasztását és CO2-kibocsátását túl magasnak ítélte meg a gyártó.

Jaguar I-PACE vázszerkezet

A tisztán elektromos autók kapcsán természetesen nem a szén-dioxid-kibocsátás jelenti a problémát, hanem az elektromos technológia, mely a tervezett formájában – lekorlátozva a többféle hajtásrendszerhez tervezett MLA által – nem tudott volna versenyképes lenni a piacon. Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő cégcsoport tehát tulajdonképpen most ébredt rá, hogy mihamarabb szüksége lesz, legalábbis a Jaguarok számára, a dedikált elektromos padlólemezre.

Az MLA, mely teljesen elektromos, plug-in hibrid, és hagyományos meghajtású járművek alá is beszerelhető, 2018-as tervek szerint 2025-re a vállalatcsoport fő padlólemeze lett volna, a legtöbb modellt erre szánták. A Reimagine értelmében viszont kizárólag a nagyobb Land Roverek (Range Rover, Range Rover Sport) kapják meg ezt a szerkezetet, és csakis elektromosított ICE (Internal Combustion Engine), vagy akkumulátoros elektromos hajtásrendszerrel.

Land Rover Range Rover Evoque PHEV

A kisebb Land Roverek (Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport) az úgynevezett EMA (Electric Modular Architecture) szerkezetre fekszenek fel 2025-től, amely bár kifejezetten zéró kibocsátású járművekhez készül, szintén képes lesz elektromosított belsőégésű motoros rendszerek befogadására.

A jövőben minden új Jaguar villanyautó egyetlen, tisztán elektromos rendszerekhez tervezett dedikált padlólemezre kerül, ám ez a szóban forgó platform még bárhonnan érkezhet, nem született konkrét döntés róla.

Ez jelenthet közös fejlesztést, illetve azt is, hogy akár más autógyártó padlólemezének használatához vásárolhat jogot a Jaguar – ezzel kapcsolatban már meg is kezdődtek a tárgyalások más cégekkel –, ám ha nem talál megfelelő partnert, akkor arra is fel van készülve, hogy egyedül vágjon bele új architektúra fejlesztésébe. Bolloré elmondása szerint minden a padlólemez arányain múlik, ez határozza meg ugyanis a legjobban az autó formatervét, ami kulcseleme a brit autógyártó átalakulásának. „Semmi értelme azt csinálni, amit csinálunk a Jaguarral, ha a termékeink nem lesznek megdöbbentően bámulatosak” – fogalmazott az igazgató.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a JLR mely gyártókkal tárgyal padlólemez-ügyben, de állítólag számtalan vállalat nyitott az együttműködésre.

Az MLA-s projektek leállításával a Jaguar Land Rover összesen körülbelül 1 milliárd font értékű beruházása vált értelmetlenné.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.