PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Európában legális a Tesla őrült kormánykereke, de Amerikában nem?

Kétség kívül a most frissített Tesla Model S és Model X legvitatottabb megoldása a különleges/őrült kormánykerék. (Mindenki vérmérséklete szerint válasszon egy jelzőt). Nem is autós szaklap, vagy youtuber az, aki mostanra már ne mondta volna el a véleményét róla. Sokan azt is biztosra vették, hogy ez bizony az EU-ban illegális, és nem kerülhet forgalomba.

Pedig de.

Nyilatkozott a hatóság

A holland RTL online kiadása kereste meg most a helyi közlekedési hatóságot, hogy döntsék el a vitát: legális-e egy ilyen kormány. Az RDW nem csak azért érdekes, mert egy uniós ország illetékes szerve, de ők végzik a Teslák EU-s homologizációját is. Annyira nem vagyunk a téma jogi szakértői, hogy megállapítsuk, felülbírálhatják-e a tagállamok hatóságai az RDW döntését, de alapvetően az a szabály, hogy ha egy ország illetékes szerve jóváhagyta az európai forgalomba helyezést, akkor az a teljes unióra érvényes, így az autógyáraknak nem kell 27 államot egyenként végigjárniuk. Mivel a Tesla európai központja Hollandiában van, ők rendszeresen az RDW-nél kérik meg a típusengedélyeket.

A lap kérdésére a holland hatóság illetékese elmondta, hogy semmi nincs a vonatkozó EU jogszabályokban, ami megkövetelné, hogy egy autó kormánya szabályos kerek alakú legyen. Mint hozzátették, már most is számtalan autónak csapott a kormánykerék alja, ami megkönnyíti a be-, és kiszállást. Az idevágó paragrafusokban szó van például arról, hogy mekkora erőt kell kifejteni a kormány működtetéséhez, ami azért fontos, mert ez a kormánykerék méretével változik. (Már amennyire ez az elektronikus szervók korában még igaz). Azt is előírják, maximum mekkora erők érhetik a fejet, ha a kormányba csapódik, de arról már nem szól a szabályozás, hogy hány fordulatot kell, vagy szabad megtennie a kormánynak a kerekek két végállása között. Semmi sem írja elő, hogy a kormány két oldala felül össze legyen kötve – zárta a holland hatóság.

B-terv

Egy brit autós műsorban ugyanakkor azt hallottam a napokban, hogy van egy helyi rendelet, ami szerint nem lehet olyan kialakítású a kormány, hogy az ingünk ujja beleakadhasson. Szerintük a Tesla kormányának két oldala, pontosabban annak teteje, két kis „szarva”, nem biztos, hogy megfelel ennek. Bár a britek már nem tartoznak az uniós tagállamok közé, nem biztos, hogy ez az ügy már le van futva.

Ugyanakkor körbejárták a netet az elmúlt napokban a Tesla holnapjáról levadászott képek, amelyek szerint van egy olyan változat is az autókból, amelyben hagyományos kormány van – bajuszkapcsolók nélkül. Ezt a képet azóta a cég eltávolította a webshop kódjából, ami csak olaj volt a tűzre.

Nem kizárt, hogy jelenleg tesztelik a reakciókat, és ha nagyon nagy a fanyalgás, vagy egyes országok nem engedélyeznék az új formát, akkor kínálnak majd hagyományos opciót is. Egyelőre az látszik, hogy Amerikában mindkét autóból elfogyott az első havi gyártás, és Európába csak szeptembertől szállítanak. Hogy ez pontosan mit jelent, azt még nem tudjuk, de valószínű, hogy megfordulhatott a két típus eladásainak lefelé tartó trendje.

Az NHTSA konzultálni fog

Közben az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA, még nem tudta eldönteni, mit is gondoljon az új kormányról. Mint a Road & Track amerikai autós magazinnak elmondták, egyelőre nem tudják, hogy szabályos-e az U alakú kormánykerék, ezért egyeztetni fognak a Teslával, hogy több adatot gyűjtsenek be. Elég érdekes szituáció lenne, ha az Autopilot szolgáltatásaival kapcsolatos eddigi döntésekkel pontosan ellentétesen, Európa engedékenyebb lenne, mint Amerika.

A dologban talán a legviccesebb, hogy míg az első pár napban minden létező fórumon és videóban azok voltak hangosak, akik szerint ez őrültség, illegális, használhatatlan, amint megjelentek ezek a hagyományos kormányról készült képek, sokan felháborodtak, hogy ne merészelje nekik a Tesla ezzel szállítani az autót, mert ők az új kormánnyal rendelték, és azzal akarják megkapni.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.