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
auto
2024. 03. 19. kedd

Bár a Hyundai Ioniq 5 lassan megérkezik az első vásárlókhoz, a hivatalos WLTP és EPA hatótávolság adatok még nem ismertek. Hallottunk akár 500 kilométeres hatótávról is, de a Hyundai honlapján ennél valamivel kisebb, 470-480 km értéket tüntettek fel a hátsókerekes, nagyobb (72,6 kWh kapacitású) akkuval szerelt modellre, felhívva a figyelmet arra, hogy ez még csak előzetes, nem hivatalos érték.

Sokunkat azonban ennél jobban érdekel, hogy mit tud az autó a valós életben. Szerencsére a Battery Life YouTube csatorna főszereplője nem sajnálta a vasárnap délelőttjét rászánni arra, hogy valós autópálya tempóban teljesen lemerítse az autót és megnézze mit tud. A teszthez egy Hyundai Ioniq 5 Project 45 modellt kapott épp attól a kereskedőtől, akinek információit tegnap megosztottuk az Ioniq 5 szolár tetejéről.

Mennyit termel az Ioniq 5 tetején a napelem?

A tesztelt autó tehát a nagyobb akkus, hőszivattyús fűtéssel ellátott, összkerék meghajtású modell, igaz ECO módban hátsókerekesként viselkedik. A videóból a fogyasztáson és hatótávon kívül néhány kisebb érdekesség is kiderül, például az, hogy a neve mellett a hátsó ablaktörlő hiányát is örökölte a 2016-ban megjelent és azóta kedvező fogyasztásáról legendává vált Ioniq-tól.

Mivel az Ioniq 5 lényegesen nagyobb, magasabb építésű autó, az ős-Ioniq fogyasztási rekordjának megdöntését természetesen nem várhatjuk tőle, ráadásul ezúttal az időjárás sem volt kíméletes: Szakadó esőben haladt oda-vissza az autópályán a tesztelő. A tempomatot 133-ra állította, így a megfordulásokkal együtt kb. 120 km/h átlagsebességet sikerült elérni. A teszt kezdetén az autó 98%-ra volt töltve, a végén pedig 6% maradékkal érkezett a töltőhöz.

A teszt során az Ioniq 5 összesen 204,5 kilométert tett meg 1 óra 45 perc alatt, 31 kWh/100 km feletti átlagfogyasztással, így a 100% akku kapacitásra átszámított hatótáv valamivel több, mint 220 km.

Ne feledjük, hogy ilyen átlagsebességet szinte csak akkor tudunk – a megengedett sebesség túllépése nélkül – elérni, ha a töltőoszlopok autópálya pihenőkben találhatók. A való életben általában háztól házig közlekedünk, így alacsonyabb átlagsebességre és ezzel együtt kicsivel nagyobb hatótávra is számíthatunk.

Erre tökéletes példa egy másik német YouTuber, Andreas Haehnel alábbi videója, amely szintén tartalmaz egy autópályás hatótávtesztet. Ezúttal az alany egy kis akkus, hátsókérék hajtású Ioniq 5, és az időjárás is kedvezőbb. Nem esik, kint 21 fok, bent 20 fokra állított légkondicionáló. Az autópályán ezúttal erősebb a forgalom, így a tempó sem fix 130, hanem ahogy az lenni szokott, 90-130 km/h között lehet haladni.

Érdemes megfigyelni, hogy míg a fenti tesztben 1:45 alatt 204,5 kilométert sikerült megtenni, a látszólag jóval lassúbb haladási sebesség ellenére csupán 6 perccel lassabban (1:51) lett meg 204,5 kilométer, amihez a fenti teszt 120-as átlagsebessége helyett 110 km/h adódik.

Az autó  megdöbbentő mértékben jobb fogyasztással hálálta meg a kellemes kinti időt és a hajszállal lassúbb tempót. Menet közben 22-25 kWh/100 km között ingadozik az átlagfogyasztás. A teszt végére, teknősig merítve az autót 244 kilométert sikerült megtenni, 2:16 alatt, 109 km/h átlagsebességgel. A teljes teszt átlagfogyasztása 22,5 kWh/100km lett.

Kedvező körülmények és hajszállal óvatosabb tempóval tehát a kis akkus Ioniq 5 nagyobb hatótávot produkált, mint a nagyobb akkuval szerelt változat szakadó esőben és forszírozott tempóval. Ismét bizonyítást nyert a lassan járj, tovább érsz közmondás.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.