PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Magyarország is tagja a világszövetségnek, mely megszabadulna a hagyományos autóktól

elektromos autó
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

Az elektromos autók terjedését sok ország sokféleképpen próbálja ösztönözni, ám ezúttal egy országhatárokon átívelő együttműködés született az elektromobilitás térnyerésének támogatásáért: megalakult a Global EV Alliance (GEVA), azaz a Villanyautós Világszövetség. Az alulról építkező nonprofit szervezet összesen 26 ország 37 villanyautós szervezetét öleli fel, amelyek az elektromos közlekedés területén eddig megszerzett tudásukat és tapasztalataikat osztják meg egymással, hogy elősegítsék a környezetbarát közlekedési módokra való gyorsabb átállást. A világszövetség tagjainak közös célja, hogy az évtized végére a működési területükön eladott minden új személyautó és könnyű teherautó árammal tölthető legyen.

A globális együttműködésben részt vesz Anglia, Ausztrália, Ausztria, Belgium, Brazília, Costa Rica, Dánia, az Amerikai Egyesült Államok, Franciaország, a Fülöp-szigetek, Hollandia, Horvátország, Írország, Kanada, Kolumbia, Lengyelország, Németország, Norvégia, Portugália, Skócia, Spanyolország (Katalónia), Svájc, Szerbia, Szlovénia, Új-Zéland, valamint Magyarország is. A hazánk képviseletében csatlakozó első szervezet nem is lehetne más, mint a villámgyorsan gyarapodó létszámú Villanyautósok Közössége, melynek tagjai immár mintegy öt éve segítik egymást az elektromos autózás terén.

Antalóczy Tibor, a Villanyautósok Közösségének alapító tagja, és a villanyautosok.hu, Magyarország legolvasottabb elektromos autós hírportáljának főszerkesztője elmondta:

„Az eddig ismert világunk soha nem látott átalakulás előtt áll, aminek a megújuló energiatermelés mellett a legfőbb mozgatórugója az elektromobilitás. Bár a tempó egyes régiókban és azon belül az egyes országokban is eltérő lehet, a problémák, amikre választ kell találni, mindenütt nagyon hasonlóak. A folyamat sokkal gyorsabb lesz, mint amire sokan számítanak, így minden korábbinál fontosabb, hogy a bevált módszereket a világon mindenütt mielőbb alkalmazni lehessen a felhasználás és a jogalkotás terén egyaránt. A Villanyautós Világszövetség páratlan lehetőséget teremt az információk és tapasztalatok megosztására, illetve a közös ügy képviseletére. Ennek a szövetségnek lett egyik első tagja a Villanyautósok Közössége.”

Az elektromos közlekedésre történő mielőbbi átállás nemcsak az üvegházhatású gázkibocsátás mértékét csökkentené, mérsékelve ezáltal a világszerte pusztító hatásokkal járó klímaváltozást, hanem a városi levegőminőség megóvása miatt is létfontosságú. A légzőszervi megbetegedések, és korai elhalálozások számának csökkentése mellett ráadásul pénzügyi haszon is kapcsolódik a villanyautózáshoz: akik megszabadulnak a belsőégésű motorral hajtott járművektől, azok jelentősen alacsonyabb fenntartási és karbantartási költségek mellett autózhatnak. Szerencsére a villanyautók előnyeit egyre többen ismerik fel: 2020-ban a COVID világjárvány és az azt kísérő gazdasági visszaesés ellenére több mint 3,24 millió elektromos járművet adtak el a világon, szemben a 2019-es 2,26 milliós értékesítéssel.

A Villanyautós Világszövetség első közös tevékenysége a 2021 novemberében Glasgow-ban megrendezett ENSZ COP26 Klímaváltozási Konferenciáján való részvétel. Az esemény kapcsán a GEVA minden országban eseményeket, Skóciában pedig egy összeurópai találkozót szervez, hogy népszerűsítse az elektromobilitást, mint a klímaváltozás elleni küzdelem egyik fontos pillérét.

A Világszövetség bemutatkozó kisfilmje alább látható:

 

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.