Korán temették a Tesla kínai eladásait

Eleinte nehéz volt eldönteni valós problémákat vetnek-e fel a kínai médiában keringő botrány sztorik, de egyre inkább úgy tűnik, csak a 15 perc hírnévről szól a hírverés.

A gyártás és az eladások pedig továbbra is jól alakulnak.

Féktelen felhajtás

Mint arról korábban mi is beszámoltunk, még január elején látott napvilágot a kínai Pingwest oldalon egy leleplezőnek szánt riport, amely a sanghaji Tesla gyár pocsék gyártásiminőségéről, illetve a munkások sanyarú körülményeiről szólt.

A vállalat válaszul beengedett egy tévéstábot a gyárba, a képek pedig azt mutatták, hogy a vádakkal ellentétben egy pláza éttermi részlegéhez mérhető ebéd-kínálat várja a munkásokat, és a munkakörülmények sem mutatnak semmi kirívót.

Nemsokkal később egy öngyulladó Model 3-ról szóltak a híradások, míg ki nem derült, hogy a tűzeset előtt durva külső behatás érte az autó alvázát.

És biztosan van pár botrány, amit kifelejtünk a felsorolásból, de legutóbb áprilisban volt attól hangos a sajtó, hogy egy kínai hölgy tüntetni kezdett a cég ellen az egyik autókiállításon, mivel szerinte a gyártási hibás autójának rossz fékei miatt szenvedtek balesetet. Amikor azonban a vállalat egy hatósági döntés következtében nyilvánosságra hozta az adatokat, kiderült, hogy nem a féknek volt baja, csak a sofőr fékezett erőtlenül – pár másodperccel később a vészfék asszisztens csökkentette a becsapódás erejét.

Azóta nem egy hasonló fékhibát kiáltó panasz látott napvilágot a kínai közösségi médiában, de miután a Tesla ügyvédei megelégelték a trendet, a tulajdonosok egyre-másra kérnek bocsánatot, jelentik be, hogy csak a kattintások kedvéért rendezték meg a jelenetet. Volt akit azon kaptak, hogy közösségi médián már elismerte, csak kitalálta a sztorit, amivel egy egy vadonatúj  Model X Plaidre zsarolta a céget.

A legfrissebb esetet egy telefonhívás buktatta le, az egyik Tesla bolt alkalmazottai ugyanis rögzítették, hogy a vásárló megfenyegeti őket: mivel szerinte fékhibás az autó, azt vagy egy vadonatúj, frissített Model X Plaidre cserélik neki, vagy a médiában lévő ismeretségeit felhasználva balhét kreál.

Miért is vagyunk itt?

Ezúton is köszönöm az olvasó türelmét, ha már eddig kitartott. El is árulom mire a hosszú, és látszólag az eladási adatokkal össze nem függő bevezető.

Bár a különböző országokban eltér, hogy mennyire nehéz valós eladási adatokhoz jutni – például Norvégiában, Hollandiában, Spanyolországban percre pontos, valós idejű adatok vannak, míg Magyarországon a KSH, nagy kegyesen, fél évente frissít egy összesítést – Kínában havonta nyilvánosságra hozzák ezeket a számokat.

Ez egészen áprilisig jól is működött a Tesla kapcsán, azonban akkor kisebb kalamajkát okozott, hogy hirtelen változtattak a metóduson, ezért senki nem volt benne biztos, hogy jól értelmezi-e azokat. Végül a konszenzus az lett, hogy a hivatalos számok szerint 11.671 autót adtak el az országban, és 14.174-et exportáltak. Természetesen azonnal meg is indult a görög kórus, a Tesla végét jósolva, miközben azt is tudtuk, hogy a hónapban 2 hétig állt a Model Y gyártósora, mivel fejlesztéseket hajtottak végre rajta.

Erre erősített rá pár nappal ezelőtt egy ismeretlen eredetű, belsős infókra hivatkozó jelentés, amely azt állította: a sok botrány miatt a kínaiak elfordultak a márkától, és a felére estek vissza a megrendelések. A hír pillanatok alatt a világ vezető hírportáljainak címlapjára került, és 600 dollár alá lökte a részvények árfolyamát. A vélt szenzáció szavatossága azonban nagyjából 4 nap után lejárt, ugyanis most kijöttek a hivatalos adatok, és, láss csodát, remek formában vannak a cég eladásai.

A CPCA számai szerint májusban közel 22 ezer autót adott el a márka az országban, amely a negyedév második hónapjához képest jó adat, februárhoz viszonyítva 20%-os növekedés. Ha az időszak első két hónapját nézzük, akkor az szinte megegyezik a január-februári eladási adatokkal, miközben az export a duplájára, 25 ezer autó fölé emelkedett. A kínai gyár már szállít Európán kívül Dél-Koreába, Japánba, Ausztráliába és Izraelbe is.

Kevesebb, mint egy hónap múlva megtudjuk hogyan teljesített a Tesla globálisan a második negyedévben, de amit eddig látni az bizalomra ad okot. Európában április-május 44%-os növekedést mutat január-februárhoz képest. (Természetesen az igazán korrekt összehasonlítás a tavalyi év hasonló időszaka lenne, de a 88%-os növekedés nem releváns szám a tavalyi covid lezárások miatt.).

A címlapkép forrása: Tesla_Mania / Twitter

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.