Havi 3 milliós fizetés kell, hogy Ioniq 5 tulaj lehess, és ez nem minden

A Hyundai elektromos újdonságáról, az Ioniq 5 modellről, mindenhol megírták már a negyedórás töltési időt, hallottunk az akár 500 km hatótávról, mindenki tudja, hogy mennyire tágas a belső tér az e-GMP platformnak köszönhetően és örülünk, hogy napelemes tetőt is kaphat, ami növeli a hatótávot, illetve a V2L rendszerrel akár egy lemerült villanyautós társat is kisegíthetünk.

A CarScoops magazin viszont olyan érdekességeket közölt – egy állítólagos belső dokumentumra hivatkozva – az Ioniq 5 modellről, melyeket biztosan nem hallottál még az autóról.

1. A Hyundai szerint az Ioniq 5 vásárló háztartások jövedelme 130-160 ezer dollár (havi 3-4 millió Ft)

Ez az adat talán sokkolónak tűnik, ráadásul mivel amerikai fizetésekről és árakról van szó, nem is ültethető át egyértelműen a hazai viszonyokra. Ettől függetlenül érdekes információ, hogy a Hyundai szerint maximum fél éves családi bevételért vásároljunk autót.

A dokumentum szerint a koreai gyártó az újdonsággal elsősorban fiatal párokat, ifjú házasokat és egygyermekes fiatal családokat célozza meg. A tipikus Ioniq 5 vásárló a 30-as évei vége felé jár és évente 130-160.000 dollárt keres.

A CarScoops viccesen megjegyzi, hogy ha ennél szerényebb jövedelemmel rendelkező vásárló is Ioniq 5-öt vesz, akkor a V2L funkciónak köszönhetően jövedelemkiegészítésként felállíthat egy hot-dog standot az irodai parkolóban.

2. A tervezésnél nem volt cél a Tesla Model Y legyőzése

Európában még Model Y nem kapható, az Egyesült Államokba még nem érkeztek meg az Ioniq 5 tesztautók, így egyelőre várnunk kell egy Tesla Model Y vs. Hyundai Ioniq 5 összehasonlításra, de a CarScoops által hivatkozott Hyundai belső dokumentum szerint jó esély van rá, hogy agilitás tekintetében a Model Y kerül majd ki győztesként, ugyanis a tervezésnél nem is volt cél menettulajdonságban versenyezni az amerikai konkurenssel.

Ezzel szemben az Ioniq 5 tervezésénél a kényelem, a csend sokkal fontosabb szempont volt, mivel a Hyundai felmérése szerint a teljesítmény után a vevők második legfontosabb elvárása a komfort. Ebben pedig az Ioniq 5 verni fogja a Teslát.

3. Az összkerekes Ioniq 5 Eco módban hátsókerekessé válik

Az Ioniq 5 kétféle hajtásrendszerrel kapható. A takarékosabb változat csak a hátsó kerekeket hajtja, az agilisebb (cserében torkosabb) összkerék meghajtással rendelkezik. Ha azonban bekapcsoljuk az Eco módot, azzal hátsókerekessé „butítjuk” az autót, ami jótékonyan hat a hatótávolságra.

4. A töltőajtó 0,2 másodperccel gyorsabban nyílik ki, mint a Tesla Model 3-é

Kíváncsi vagyok létezik-e olyan személy, akinek a töltőajtó nyitási sebessége értékelendő döntési szempont, mindenesetre ha van ilyen, akkor az Ioniq 5 az ő autója. A Hyundai mérései szerint ugyanis az Ioniq 5 töltőnyílását fedő ajtó 1,3 másodperc alatt nyílik ki, szemben a Tesla Model 3 másfél másodperces idejével. Arról nem szól a hír, hogy az „open butthole” utasítást is megérti-e a Hyundai, ahogy a Tesla.

5. Erős gyorsításnál is alacsony az orra

A 60-as évek izomautóira volt talán leginkább jellemző a gyorsulásnál megemelkedő orr. Napjainkban ez már egy tunning irányzatként is felfogható, olyannyira, hogy az USA egyik államában, Észak-Karolinában be is tiltották.

Mindenesetre az Ioniq 5 modellt nem veszélyezteti, hogy ezért nem kap rendszámot, ugyanis mindössze 45 mm-rel emelkedik meg az orra erős gyorsításkor, ezzel szemben a Tesla Model 3 „emelkedése ” 67 mm, a Jaguar i-Pace orra pedig 81 mm-rel kerül magasabbra.

6. Európában kisebb akkut kap, mint az USA-ban

Amikor először találkoztunk a Hyundai csoport újdonságainak akku méreteivel kissé összezavarodtunk. Az Ioniq 5 és a Kia EV6 egyaránt kétféle akkumérettel érkezik Európába. A kisebb akku egyértelmű, 58 kWh kapacitással rendelkezik. Az sem volt feldolgozhatatlan, hogy az Egyesült Államokban csak a nagyobb akkuval kerül piacra.

A kavarodás ott kezdődött, hogy a nagyobb akku 72,6 vagy 77,4 kWh kapacitású, ugyanis az Ioniq 5 modellnél mindkettő, a Kia EV6 esetében csak utóbbi jelent meg a sajtóanyagokban. Eszünkbe jutott, hogy talán egyes országokban a nettó, míg máshol a bruttó kapacitást adja meg a gyártó valamilyen törvényi előírások miatt.

Mostanra világos lett, hogy mi áll az ellentmondásosnak tűnő adatok mögött. Az Ioniq 5 Európába kisebb, nettó 72,6 kWh kapacitású akkumulátorral érkezik, míg az Egyesült Államokban nagyobb, 77,4 kWh-s akkut kap. Érdekesség, hogy a műszaki alapokat tekintve azonos platformra épülő EV6 unokatesó esetén nincs ilyen kettősség, a Kia Európában is megkapja a nagyobb kapacitást.

7. Az üléseket a NASA segítségével tervezték

Már az első sajtófotók között megjelent egy sorozat, amelyen egy hölgy boldogan sziesztázik az Ioniq 5 hátradöntött vezetőülésén. Bár az Ioniq 5 töltési sebessége rekordgyanús, a koreai gyártó mégis nagyon fontosnak érezte, hogy kényelmesen pihenhessünk a töltés 15-20 percében. A CarScoops által többször is hivatkozott dokumentum szerint a Hyundai mérnökei az Ioniq 5 üléseinek tervezésénél egy 2003-ban megjelent NASA tanulmányból dolgoztak, melynek címe „A semleges testtartás értékelése az STS-57 űrsikló küldetésén (SPACEHAB-1)”. Apró érdekesség, hogy a Hyundai sportautónak (N sorozat) üléseit a Nürburgringen szerzett tapasztalatok alapján tervezik.

8. Nincs rajta hátsó ablaktörlő

A klasszikus „lépcsőshátú” autókon nem volt szükség hátsó ablaktörlőre, a 3 és 5 ajtós „csapotthátú” és kombi karosszéria divatba kerülése azonban elhozta ezt az igényt, mivel az autók mögött kialakuló légörvény könnyedén beszennyezi a hátsó szélvédőt. A 2016-ban megjelenő Ioniq modellnél mindent a kedvező fogyasztásnak vetettek alá (sikerült is teljesíteni a feladatot). A Hyundai mérnökei minden apróságra odafigyeltek, amivel ezredeket faraghatnak le a fogyasztásból, így – többek között – hátsó ablaktörlőt sem kapott a modell. Az ős-Ioniq kis hunyorítással még felfogható szedánnak, azonban az Ioniq 5 esetén ezt semmiképp nem tudjuk a formába belemagyarázni.

Ennek ellenére az Ioniq 5 sem kapott hátsó ablaktörlőt. Reméljük hamarosan kipróbálhatjuk az autót és saját bőrünkön tapasztaljuk meg, hogy sikerült valami aerodinamikai trükkel megoldani, hogy viszonylag tiszta maradjon a hátsó üvegfelület, vagy egyszerűen úgy döntöttek a tervezők, hogy ma már úgyis minden autó kap tolatókamerát és a SUV divat miatt a hátsó szélvédőn egyre kevesebbet látunk tiszta időben is, így belefér, hogy esős időben még kevésbé átlátható a hátsó ablak.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.