Nőtt a legolcsóbb Tesla hatótávja

A Tesla honlapja szerint a kínai gyártású, LFP akkus Model 3 SR+ WLTP hatótávja 448 kilométer. A hivatalos hatótáv érték most sem változott, de úgy tűnik a legújabb szoftverfrissítés után mégis messzebb mehetünk egy feltöltéssel, mint korábban.

Mindenki Bjørnja

Bjørn Nylandot talán nem kell bemutatni olvasóinknak, a norvég villanyautós mára az egyik legismertebb tesztelő és vlogger lett az európai elektromos autós tartalomgyártók között. Bár tesztmetódusai nem biztos, hogy mindig teljesen tudományosak, valós körülmények között hajtja a kocsikat, és már olyan sok típust mutatott be, hogy a csomagtartók kapacitását próbára tevő banánosdoboz-tesztje, vagy a épp 1000 kilométeres hatótáv tesztje gyakran idézett a sajtóban is.

Az 1000 kilométeres teszt még a szoftverfrissítés előtt készült. A leggyorsabb autó egy konnektoros hibrid Kia, ami a miheztartás végett van a listán, hogy lássuk egy benzinesnek mennyi idő ez a távolság. Forrás: Bjørn Nyland, Youtube

Bjørn már párszor kipróbálta a Tesla Model 3 SR+ változatát is, volt nála fremonti gyártású autó 2170-es Giga Nevada cellákkal szerelve, de vezette már a kínai LFP aksis változatot is. Meglepő eredmény volt, amikor ez utóbbi az eddigi legolcsóbb autóként fért be a 10 órás menetidó alá az 1000 kilométeres teszten, a sajátjánál kétszer nagyobb akkukapacitású kocsikat maga mögé utasítva.

Bár még egy hónapja sincs, hogy tesztelte a kínai kis Teslát, most ismét nála járt az autó,  kijött ugyanis egy szoftverfrissítés, ami megnövelte a hatótávot.

Ingyen kilométerek

De hogyan tud utólag nőni egy villanyautó hatótávja? Ennek alapvetően két módja van.

Ha a gyártó tudja utólag frissíteni a motor, vagy a légkondi, esetleg a fűtés vezérlését, a mérnökök folyamatos munkájának köszönhetően idővel jobb, optimalizáltabb működési módokat alkotnak, amik növelik az autó hatékonyságát. Tekergetnek kicsit a motor vezérlésén, vagy a visszatöltésen, reszelgetnek a hőszivattyú programján, és a frissítés után kevesebbet fogyaszt az autó, nő a hatótáv.

A másik eset amikor az akkuból nyernek ki több energiát. Minden gyártó egy előre meghatározott ráhagyást, buffert használ az akkuinál, azaz a teljes elérhető, ún. bruttó kapacitásból csak egy bizonyos százalék áll rendelkezésre a sofőrnek – ezt szoktuk nettó kapacitásnak is nevezni. A Teslánál bevett gyakorlat, hogy egy új aksi gyártásának elején kicsit konzervatívabbak a mérnökök, és nagyobb ráhagyással dolgoznak. Aztán ahogyan az autók küldik vissza a millió kilométerek alatt összegyűjtött valós adatokat, úgy lesz egyre bátrabb a gyártó. Most is ez történt.

Bjørn friss videójában megjegyzi, hogy amikor először próbálta ki a kínai, LFP akkus kis Teslát, feltűnt neki, hogy szokatlanul magas, nagyjából 10%-os, 5,5 kWh-s tartalékot építettek be a Teslánál az akkupakk szoftverébe. Most egy frissítés során ezt csökkentette a gyártó kevesebb, mint a felére, 2,5 kWh-ra.

Sárgával a frissítés utáni, fehérrel a korábbi értékek. Forrás: Bjørn Nyland, Youtube

Az autó ideális időjárási körülmények között, felhős, száraz, 20 fokos időben 90 km/h sebességnél 11,8 kWh fogyasztást produkált 100 kilométeren és ezzel 443 km hatótávra lett volna képes, ha teljesen lemerítik, ami gyakorlatilag hozza a WLTP számokat. (Persze a WLTP nem egy konstans 90-es teszt, hanem egy program, szóval ez inkább véletlen egybeesés.) 120-as tempónál a fogyasztás 16,8 kWh-ra nő, ezzel pedig 313 kilométeres hatótávot ér el.

Ez azt jelenti, hogy országúton 35 kilométerrel nőtt a hatótáv, autópályán pedig 13 extra kilométert kapunk a frissítés után.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.