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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A Stellantis távozása után új európai kvóta partnere van a Teslának

A CO2 kvóta rendszer lényege, hogy az autógyártóknak fájdalmasabb legyen környezetszennyező autókat gyártani, mint olyanokat, amelyek alacsonyabb terhelést jelentenek bolygónknak. Van azonban egy kiskapu: az üdvösséget pénzzel meg lehet váltani.

De lehet, hogy ez még jobban fáj.

Van másik!

A Tesla kapcsán korábban már megírtuk, hogy a gyártó két éve megállapodott az FCA csoporttal, miszerint 2019-2021 között egybe lehet számolni a két vállalat flottáját. Állítólag ezért 2 milliárd eurót terveztek fizetni. Jött azonban az FCA-PSA frigy, az új Stellantis csoport pedig már a kombinált flottájukban kisebb büntetéssel számolt és úgy döntött, megy ez neki a Tesla nélkül is. (Az ismert számok alapján ez azért erősen kérdőjeles, de ők tudják). Hogy az egyezség felbontása mennyibe került nekik, azt nem tudni, de nyilván ez sem volt ingyen.

Csődbe viszi a Stellantis a Teslát

A Stellantis mellett a Hondának van még hasonló megállapodása Teslával, hiszen ők a Honda-e mellett még nem forgalmaznak más teljesen elektromos modellt az Unióban. Ennek összege azonban valószínűleg jóval kevesebb, hiszen ők csak kb. tizedannyi büntetésre számíthattak idén mint a Stellantis. Most a japánokhoz új szereplő, a fent említette Jaguar Land Rover (JLR) csoport csatlakozott, sajtóértesülések szerint ugyanis az indiai Tata tulajdonában lévő brit márkák szintén a Teslához fordultak segítségért. Az amerikai gyártó európai eladásai idén jelentősen növekedtek, így bőven van szabad CO2 kvóta amit értékesíthetnek.

https://twitter.com/auto_schmidt/status/1452942123364491267

A deal nyomaira Matthias Schmidt, független autós újságíró bukkant a hivatalos EU anyagokban, de egyik érintett márka sem volt hajlandó nyilatkozni annak tényéről vagy összegéről. A Financial Times szerint egyébként a megállapodás hátterében az állhat, hogy visszaestek a Jaguar I-Pace eladásai, és a chiphiány miatt a gyártó termelése sem remekel. Schmidt saját kutatása alapján egyébként azt találta, hogy a JLR eladásainak mindössze negyede volt idén konnektorról tölthető.

Melyik ujjamat harapjam meg?

A CO2 kvótákról talán már mindenki hallott, de nem biztos, hogy mindenki pontosan ismeri is, miről van itt szó.

Ha nem teljesíti egy flottája, azaz az adott évben az Unióban eladott összes autója kibocsátási értékének átlaga meghaladja az EU-s előírást, akkor minden g/km túllépésért 95 eurót kell fizetni. A szint, amit hozni kell nem egységes, autógyártónként változik, mivel figyelembe veszi az autók súlyát, és az átlagban nehezebb súlyú flottáknak magasabb értéket engednek. (Ez egyrészt érthető, hiszen egy nehezebb kocsi többet fogyaszt, a fizika már csak ilyen, másrészt viszont ez a kiskapu #2).

Az ICCT április becslése szerint például az FCA és  Honda még a Teslával együtt sem állt túl fényesen, és a PSA-Opel is 3%-kal eltért a céltól – hogy ebbe a második félév alkatrészhiánya és gyárleállásai hogyan kavartak be, azt nem tudjuk.

Forrás: The ICCT

A fenti listán JLR csoport nincs rajta, de a PA Consulting egy 2020 eleji becslése azt mutatta, hogy a cég pénzügyi eredményeihez képest talán nekik fáj a legjobban a büntetés, de érdemes megjegyezni, hogy ez az anyag még a koronavírus és a chiphiány előtt készült, az összegek ettől ma biztosan eltérnek.

Forrás: PA Consulting

Szerencséjükre azonban itt jön az a bizonyos EU kiskapu #1, ugyanis, ha megállapodnak egy jobban teljesítő gyártóval, akkor a két cég flottáját lehet a CO2 szempontjából egynek számítani. Ez nyilván pénzbe fog kerülni, de valószínűleg kevesebbe, mint amit az EU-nak kellene kipengetni. Itt azonban van egy kis plusz fájdalom, hiszen egy potenciális versenytársnak fizetek pénzt, hogy még jobb autókat gyártson, és még inkább elém kerüljön.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.