Megállíthatatlan a hagyományos üzemű autók visszaszorulása Európában

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szokásos negyedéves statisztikája azzal a felütéssel indította negyedéves értékelését, hogy 2021 Q3-ban megduplázták piaci részesedésüket a tisztán elektromos és a konnektorról tölthető hibridek az Unió piacán. Közben az autóipari elemzésekkel foglalkozó JATO Dynamics is meglepő szalagcímmel adott ki közleményt: idén szeptemberben történt meg először, hogy egy az EU-n kívüli, illetve, hogy egy tisztán elektromos autó volt az első helyen a kontinensen.

Mutatjuk az adatokat.

ACEA: már nem a dízelé az ezüstérem

Úgy néz ki az idei év sem lesz fáklyásmenet az autóiparban, mert ugyan 2020-hoz, a koronavírus évéhez mérve még mindig 6,6%-os növekedés tapasztalható az év első kilenc hónapjában, de az év második felében a alkatrészhiány miatt már rendre mínuszos lett minden hónap.

2021 szeptemberében 23%-kal kevesebb autó fogyott, mint tavaly ilyenkor, és a zuhanást szinte teljes egészében a hagyományos benzinek és dízelek könyvelték el.

A harmadik negyedévben az első hely még mindig a benzines autóké, de a harmadik negyedévben harmadával fogyott belőlük kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában, piaci részesedésük pedig már csak 39,5%. A dízel-korszak vége még inkább szembetűnő a személyautóknál. Eladásaik a felére estek vissza, piaci részesedésük pedig 10%-kal, 17,6 százalékra zsugorodott, és ez már csak a 3. helyre volt elég a hajtásláncok versenyében.

Forrás: ACEA

A második helyre a hagyományos, nem tölthető hibridek léptek fel, a piac 20,7%-át megszerezve, miután majd harmadával, közel fél millió darabra nőttek az értékesítési számaik tavalyhoz képest. A plug-in, avagy konnektoros hibrid autókból, több mint 42%-os növekedés után, majd’ 200 ezer fogyott 3 hónap alatt, és 9,1%-ot értek el. A tisztán elektromos autók pedig közel 57%-os növekedés után 212.582 darabot tettek ki a harmadik negyedév statisztikáiban, és alig kevesebb, mint 10%-ot hasítottak ki a tortából – mindkét konnektorról tölthető kategória részesedése duplázódott egy év alatt.

Magyarországon idén a harmadával, 2326-ra nőttek eddig a tisztán elektromos autók eladásai az első 9 hónapban, de jól látszik az állami támogatás hatása is. Sokan kivártak, a nyáron lezajlott pályázat után, a harmadik negyedévre esett ennek az 53%-a. A konnektoros hibridek 84%-ot növekedtek, és idén már 3205 fogyott belőlük, míg a nem tölthető társaik 86%-kal voltak kelendőbbek, mint 2020-ban, és 37.168 fogyott belőlük. A benzinesek eladásai 24%-ot, a dízeleké 19%-ot esett hazánkban, és ezzel

az idei év első 9 hónapjában az első helyezett hazánkban már nem a benzines, hanem a hibrid autó, 39%-os piaci részesedéssel.

Korszakváltó első helyezett

A JATO Dynamics szeptemberi jelentése is érdekes adattal kavarta fel az állóvizet. A cég statisztikusai szerint

most először fordul elő, hogy a havi európai újautó eladásokat egy elektromos autó vezeti, és az is példa nélküli, hogy a No.1-t nem a kontinensen gyártották. A Tesla Model 3 így duplán is történelmet írt.

Ha a teljes listát nézzük, az is feltűnik, hogy a Model 3 egy lényegesen drágább autó, mint a szokásos éllovasok, amelyek így most egy-egy hellyel lejjebb szorultak. A második helyezett Renault Clio például nálunk harmadannyiba kerül, mint a Tesla állami támogatással együtt, de  Dacia Sandero, illetve a VW Golf sem egy árkategória a Model 3-mal.

A villanyautós lista első helyén is természetesen a legolcsóbb Tesla áll, de a kiszállítások első teljes hónapjában már meg is szerezte a második helyet a Model Y. Mi lesz itt, ha beindul Berlin?

Forrás: JATO Dynamics.

Nem akarok ünneprontó lenni, de...

A fenti adatok nagyon szépek, a villanyautózás terjedésért szurkoló lapként és közösségként csak örülni tudunk neki, de ha ezt csak így simán leközölnénk, ahogy azt tette sok más médium, akkor az nem lenne teljesen korrekt.

Kezdve az ACEA adataival, látszik, hogy az egyre súlyosbodó alkatrészhiány miatt a legtöbb piacon estek az autóeladások, még ha hazánkban különös módon picit növekedtek is a számok. A szűkösebb alkatrész készletek kapcsán joggal feltételezhető, hogy több gyártó úgy döntött, inkább elektromos és plug-in modellekbe rakja a chipeket, mert azokon talán nagyobb a haszna, vagy úgyis megveszik az emberek a támogatás miatt, vagy egyszerűen minél több ilyen autót akarnak eladni, hogy meglegyen az év végén a CO2 kvóta, és ne kelljen büntetést fizetni az EU kasszába.

Az is egyértelmű, hogy a legtöbb gyártó kínálatában hemzsegnek a hibridek, és egyre több a plug-in verzió is, úgy is mondhatnánk a hibrid lett az új dízel, aminek valamivel magasabb vételárát a kevesebb fogyasztással kiegyenlítettnek tekinti a vásárló, különösen ha egy flottaüzemeltetőről van szó. Tehát bár jó lenne azt mondani, hogy a kontinens lakói meglátták a fényt, és kezüket-lábukat törik, hogy akkumulátoros autót vegyenek, nem valószínű, hogy pusztán erről van szó. Ez is benne van, részben, hiszen egyre többen keresik ezeket a modelleket, de még nem tartunk ott, hogy ez határozná meg a piacot.

A JATO adatai kapcsán pedig természetesen meg kell jegyezni, hogy ez volt a negyedév utolsó hónapja, és ahogy lenni szokott a Tesla eladásainak háromnegyede (a Tesla Motors Club adatai alapján 73%-a) szeptemberre esett. Ez az arány valamit változni fog a jövőben, főleg ha elindul Berlin, de egyelőre az időszak harmadik hónapja pont annyira torz képet ad, mint az első, amikor a zuhanó számokról szólnak a szalagcímek.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.