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
auto
2024. 04. 26. péntek

Megérkezett a Tesla visszahívás, amire a hivatal várt!

elektromos autó

Október közepén nemtetszésének adott hangot a közúti közlekedésért felelős amerikai közlekedésbiztonsági hivatal az NHTSA, mert véleményük szerint a Tesla kijátssza a visszahívásokra vonatkozó bejelentési és tájékoztatási kötelezettségét azzal, hogy szoftverfrissítéseket ad ki, amivel javítja a hibákat.

Nem egyedi

A Tesla már 2012, a Model S megjelenése óta ad ki rendszeresen szoftverfrissítéseket autóihoz – ezek új funkciókat, és hibajavításokat is tartalmaznak. Eddig ezt a gyakorlatot nem kérdőjelezte meg az NHTSA, talán inkább Németországból hallottunk csak zúgolódást a hatóságoktól az Autopilot funkciói kapcsán, de komolyabb változtatásokat sehol nem kellett eszközölni a frissítési rendszerben.

Az amerikai eset, melynek tisztázására levelet írt a hivatal a Teslának, egy konkrét ügy kapcsán robbant ki, amelynek valószínűleg inkább az optikája, mint a tartama volt problémás. Mint arról mi is beszámoltunk, az NHTSA vizsgálatot kezdett annak tisztázására, miért fordul elő, hogy egyes Teslák belerohannak az út szélén tevékenykedő rendőr, tűzoltó, vagy mentőautóba. A vizsgálat csakhamar azonban már nem csak a Tesláról szólt, hanem kiterjesztették az összes Amerikában forgalmazott ADAS, azaz fejlett vezetéstámogató rendszereket tartalmazó autóra.

Az eddigi legnagyobb vizsgálatba kezdett az amerikai közlekedési hatóság

Bár a médiában gyakran úgy írnak ezekről a balesetekről, mint egy speciálisan a segítségnyújtó, villogóval ellátott járművekkel kapcsolatos problémáról, ez nem így van. Az összes radarral működő vezetéstámogató rendszernek meggyűlik a baja azokkal az úton álló, vagy lassan haladó járművekkel, amelyek sebességkülönbsége túl nagy a mi autónkéhoz képest. Erről korábban már írtunk.

Éjszaka már felismerik a Teslák a rendőrautót

Pár nappal azután, hogy az NHTSA megkezdte eredeti vizsgálatát, a Tesla kiadott egy új frissítést, amely jelezi a sofőrnek, ha, esti körülmények között, az útvonalon megkülönböztető jelzést használó jármű halad, és a jármű magától vissza is vesz a sebességből. Az amerikai hivatal ezt vette rossz néven, mondván, ez nagyon úgy néz ki, mint az ő vizsgálatuk által feszegetett hiba kapcsán suttyomban kiadott javítás. Márpedig ha a gyártó hibát talál, hivatalos visszahívást kell végrehajtania, még akkor is, ha ez egy egyszerű vezeték nélküli frissítés. A Tesla által kiadott újítás azonban nem az út szélén álló járművekről szó, és fejlesztés , illetve tesztelése sem valószínű, hogy pár nap alatt történt volna, így ennek inkább az optikája volt rossz, félreérthető, mintsem, hogy titkolt javítás lett volna.

Hol a határ?

Most azonban a dorgálás hatására a Tesla változtatott a gyakorlaton és már a szoftverfrissítést is lejelentették visszahívásnak, ám az ügy részletei pontosan meg is mutatják mik ezzel a megközelítéssel a problémák.

Az FSD Beta program 10.3-as frissítésébe hiba csúszott, mi is írtunk erről, ahogy arról is, hogy a Tesla pár óra leforgása alatt leállította a szoftver terjesztését, majd a tulajdonosoktól függetlenül visszaállította a korábbi állapotot az autókon. Nem sokkal később, a következő nap folyamán már jött is a 10.3.1, ami tartalmazta a hibajavítást.

Nem sikerült jól a Tesla legújabb szoftvere

4 nappal később az NHTSA hivatalos oldalán meg is jelent egy közlemény, mely szerint a Tesla 11.704 hibás autót talált és hívott vissza, mert az automata vészfékezés váratlanul bekapcsolhat. A felhívás azt is leírja, hogy már ki is ment a frissítés, és az érintett autók 99,8%-a, azaz 17 darab híján az összes meg is kapta azt. Ennek ellenére, valami miatt mégis kötelező erről 2021. december 28-án levélben is tájékoztatni az érintett autósokat. Ahogy az várható volt, az esetet az ilyenkor szokásos szalagcímek kísérték, melyek szerint közel 12 ezer hibás Teslát hívnak vissza.

A kérdés, kinek segít ezzel az NHTSA? Hogyan tette biztonságosabbá az érintett autósok útjait, és gondoskodott róla, hogy mindenki tájékozódjon a problémáról? Félő, hogy csak összezavarja a tulajdonosokat és a közvéleményt.

A visszahívás bejelentésének pillanatában az már napokkal korában véget is ért, mindössze az érintett járművek 0,2%-a volt még hátra. Ehhez képest a hivatalos visszahívási dokumentum 4 nappal később arról beszél, hogy közel 12 ezer 2017 óta gyártott jármű érintett, ezt átveszi, és hiányosan, tévesen, egy folyamatban lévő nagyszabású visszahívásként tálalja a média (lásd CNBC, alább), majd 2 hónappal később, december 28-án 12 ezer autós kap egy levelet a visszahívásról.

Érthető a hivatal félelme, hogy ha nem ellenőrzik ezeket a folyamatokat, akkor egyes gyártók visszaélhetnek vele, és az éj leple alatt, kijavíthatnak hibákat anélkül, hogy tájékoztatták volna a közvéleményt az eredeti bajról. Mégis az az ember érzése, hogy évtizedekkel ezelőtt íródott procedúrákat használnak, amelyek felett alaposan eljárt az idő.

A másik érdekes kérdés, hogy hol a határ? A Teslafi.com gyűjtése szerint a Tesla idén eddig 36 szoftverfrissítést adott ki – valószínű, hogy ezek mindegyike tartalmazott kisebb-nagyobb hibajavításokat is. Mindegyikre kellett volna visszahívás? Ez igencsak áttekinthetetlen és életszerűtlen lenne. Valószínűleg mindenki jobban járna, ha a vezeték nélküli szoftverfrissítésekre egy külön kommunikációs és jelentési eljárást találnának ki, és nem a hagyományos visszahívás rendszere szerint kezelnék. Ezeket nem szabadna 3-4 nappal később bejelenteni, és értelmetlen 2 hónapra rá egy levelet küldeni, a médiát pedig csak összezavarja a jelenlegi gyakorlat, így tévesen azt a képzetet keltik, hogy 12 ezer embernek sürgősen a márkaszervizbe kell vinnie az autóját.

Nem ártana egy szoftverfrissítés az NHTSA-nál sem.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.