Évi 8 millió villanyautót ígér a Stellantis

Évente 8 millió elektromos autót gyárthat a Stellantis 4 új különböző méretű platform bevezetésével, azok mindegyikén 2-2 millió járművel – írja a Reuters forrásként a Stellantis vezérigazgatóját Carlos Tavarest megjelölve. A cég 2025-ig több mint 30 milliárd eurót fektet a járműkínálatának elektromosításába.

Az FCA és a PSA csoport egyesülésével a világ negyedik legnagyobb autógyártója jött létre, összesen 14 márkát összefogva. A cég egyértelműen elkötelezett az elektromobilitás irányába, amit jól példáz, hogy a közelmúltban több márkáról is közzétettek egy-egy nem túl távoli dátumot, mikortól kizárólag tisztán elektromos autókat készítenek majd. A folyamat előrehaladását mutatja az is, hogy az FCA csoport korábban a Tesla egyik legjelentősebb széndioxid-kvóta vásárlója volt, de idén már nincs szükségük az európai széndioxid kibocsátási célok eléréséhez az amerikai villanyautó gyártóra.

A Stellantis célja, hogy 2030-ra az európai eladásaik több mint 70%-a alacsony károsanyagkibocsátású jármű legyen, 2026-ra pedig szeretnék elérni, hogy egy elektromos jármű teljes tulajdonlási költsége megegyezzen a benzines modellekkel. A terv megvalósításának alappilléreként a a nyáron bejelentett négy új padlólemez mindegyikén várhatóan évente 2-2 millió járművet gyártanak majd. A négy platform tervezésekor fontos szempont volt a nagyfokú rugalmasság és az alkatrészek megoszthatósága, így lehetővé téve a méretgazdaságos gyártást.

A négy platform közül a legkisebb az STLA Small, amelyre a kis méretű, megfizethető autók épülnek, bár kompakt méretei ellenére a hatótávolság elérheti majd az 500 kilométert is, mivel 37-82 kWh-s akkumulátorral alkalmazható. Ezt a padlólemezt elsősorban az Opel/Vauxhall, Citroën, Peugeot, Fiat városi kisautói használják majd.

Az STLA Medium platformon a 700 kilométeres hatótávolság is elérhető köszönhetően a 87-104 kWh-s akku kapacitásnak. Erre épülnek majd a közepes és nagy méretű prémium modellek, például a DS luxusautói.

A 101-118 kWh akku kapacitást befogadni képes STLA Large padlólemezt kifejezetten a Dodge izomautóihoz és egyéb nagyteljesítményű és összkerék-meghajtású villanyautókhoz fejlesztik, melyek hatótávja akár 800 km is lehet.

Végül az STLA Frame padlólemez keretes alvázat kap, amelyre a haszongépjárművek épülnek majd, 159-200 kWh-s akkuval, így a teherautók hatótávolsága is elérheti a 800 kilométert.

Santo Ficili, a Stellantis olaszországi vezetője elmondta, hogy bár az elektromos autók gyártási költségei eddig magasabbak voltak, mint a hagyományos belsőégésű motoros modellek esetében, mégis egyre sürgetőbb arra összpontosítani, hogy a vásárlók a kedvezőbb finanszírozásnak és az egyre kiterjedtebb töltőinfrastruktúra révén elektromos autóra válthassanak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.