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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Itt az ID.5, a Volkswagen kupés sportterepjárója

elektromos autó

A Volkswagen új generációs elektromosautó-sorozatának 3-as és 4-es számú tagja már idehaza is megvásárolható, ezeken kívül pedig az ID.6-ról is lehullott a lepel. Nem számolni felejtett el a wolfsburgi autógyártó, csupán arról van szó, hogy a család eddigi legnagyobb tagja egy kínai forgalmazásra szánt modell, habár a legfrissebb hírek szerint az európai értékesítés sincs teljesen kizárva. Az ID. számsorozatban tehát uralkodik egyfajta folytonossági hiány, ám most megérkezett az ID.5, hogy ezt betöltse.

Régóta tudni lehetett, hogy az ID.5 az ID.4 SUV dinamikusabb megjelenésű testvéreként csatlakozik a kínálathoz. Nagyjából úgy, ahogyan az Audi e-tron modellek is megkapják a Sportback változatot, és a Škoda ENYAQ iV-nek is lesz Coupe kialakítása, azzal a különbséggel, hogy a Volkswagen külön számmal, azaz modellnévvel illeti kupétetős autóját.

Amellett, hogy a hosszan és laposan elnyúló tetővonal vonzóbbá teszi az autót, a hatékonyságán is segít: az ID.4 0,28-as légellenállási együtthatójánál két századdal alacsonyabb az ID.5-é (és egy századdal az ID.5 GTX-é), ami már észrevehető különbséget jelent az energiafogyasztásban. Hátránya a kisebb fejrész, ám mindössze 12 mm-t kell beáldoznunk az ID.4-hez képest. Az ID.5 egyébként kicsivel hosszabb (4599 mm), és alacsonyabb (1613 mm), mint teljesítménycentrikus GTX megfelelője (4582 mm; 1619 mm), de szélességük és tengelytávolságuk azonos (1852 mm és 2766 mm).

Az autó kezdetben csak a 77 kWh-s akkupakkal lesz elérhető, a már ismert konfigurációkban. Az ID.5 Pro egy hátsókerék-meghajtású verzió 128 kW teljesítménnyel és 310 Nm nyomatékkal, míg a Pro Performance-t ugyanúgy a hátsó kerekek mozgatják, ám nagyobb, 150 kW teljesítménnyel. Előbbi 10,4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, utóbbinak viszont csak 8,4 másodpercre van szüksége ehhez a mutatványhoz. Az ID.5 legnagyobb elérhető hatótávolsága ezzel az akkuval 520 km a WLTP vegyes ciklusában.

Ahhoz, hogy a jármű méltó legyen a GTX jelzésre, a VW mérnökei 220 kW-ig tekerték az összes elérhető teljesítményt, és itt természetesen már mindkét tengely kapott egy-egy villanymotort az összkerékhajtásért. Az autó végsebessége 180 km/h, azaz hússzal több, mint az alap ID.5-é, és 6,3 s alatt ér fel 100-ra. A hatótávolság 480 km. Az ID.5 GTX nemcsak teljesítményben, hanem dizájnelemekben és felszereltségben is megkülönbözteti magát, sportosabb lökhárítók, IQ. Light LED mátrix fényszórók, 3D dizájnú hátsó LED lámpák, kéttónusú festés, és teljesítményorientált utastér jellemzi.

Ami az ID.5 töltési képességeit illeti, a fedélzeti töltő maximális teljesítménye 11 kW, DC hálózaton pedig 135 kW a plafon. Egy megfelelő villámtöltőn fél óra alatt akár 320-390 kilométert is vissza lehet tölteni az aksiba. A járműhöz kétirányú töltés is választható lesz a későbbiekben extraként.

A csomagtér 549 litert kínál, ami még kicsit több is, mint az ID.4-ben, lehajtott hátsó ülésekkel pedig 1561 liternyi cuccot is szállíthatunk az autóban. A Volkswagen magabiztosan állítja, hogy a MEB padlólemez rugalmasságának köszönhetően elért 2,77 méteres tengelytáv akkora utasteret szabadít fel, amekkorát a hagyományos meghajtású SUV-k közül csak az eggyel nagyobb kategóriában találhatunk.

A legfontosabb digitális jellemzők közé tartozik a vadonatúj 3.0-s szoftverváltozat OTA frissítésekkel, a Head-Up Display, és számos továbbfejlesztett vezetéstámogató rendszer. Újdonság az opcionálisan megvásárolható memóriafunkciós Park Assist Plus, amellyel önállóan parkol az autó.

Az ID.5 és ID.5 GTX 2022 elején jelenik meg az európai piacokon, a sorozatgyártásnak Zwickau ad otthont.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.