Így vettem át a Teslát

Aki követi a Villanyóra podcastot, vagy az írásaimat az tudja, hogy nagyon nem ezt terveztem. Túl smucig vagyok magammal szemben, hogy egy új Teslát vegyek – nem szánok én autóra 17-25 millió forintot. Legalábbis így gondoltam anno, amikor eleinte használt Amperákat nézegettem a Megane II helyett. Aztán amikor megjelent a 2020-as állami támogatás – és a Tesla sikereinek hátán szépen gyarapodott a kocsira félretett summa – elkezdtem nézelődni a 11 milliós kategóriában, hiszen ezeket az új autókat 8,5 millióért haza lehetett vinni. Sokáig a Peugeot 2008 volt az élen nálam, de csalódást keltett a fogyasztása. Ezután használt és új nagy akkus e-Nirokkal szemeztem, de végül arra jutottam, hogy ezek már annyiba kerülnek, hogy ha egy kicsit még várok és fial a pénz, talán meglehet egy használt Model 3 – valami külföldi import.

Teltek-múltak a hónapok, de valahogy nem sikerült a megcélzott 15 millió környékén olyan autót találnom, amit el is hoztam volna, pedig már ez is majdnem a duplája lett volna az eredeti 8,5 milliós tervnek – igaz, azóta a részvények is többet értek. Ebbe a dilemmába robbant be a Tesla hazai indulása, és a szenzációs 15 milliós Model 3 SR+ induló ár, ami nagyjából 2 millióval olcsóbb lett, mint amire a gyenge forint és a magas ÁFA miatt számítottam. Ráadásul, így az autó belefért az állami támogatás keretébe, így „mindössze” 13,5 millió forintba került.

Nem gondolkoztam 2 percnél többet, azonnal meg is rendeltem.

First world problems és egy nehéz szülés

Most utólag még okosabbnak tűnik a májusi döntés, mivel időközben a vállalat árat emelt, egyelőre bizonytalan mikor indul, illetve indul-e még egy állami támogatási kör, de a jelen feltételekkel már így is kilógna a legolcsóbb Tesla a felső határból. Hiába na, nem lehet minden ország olyan gazdag, mint Románia, a közpénzek pazarlásában valahol meg kell húzni a határt!

Az már csak apró lábjegyzet, hogy az itthoni pályázati kiírás értelmezési problémái miatt, a Tesla biztosra akart menni, ezért pár nappal az indulás után engedett az autó árából, nehogy a forgalomba helyezés díját hozzászámolja az IFKA a vételárhoz, és így hoppon maradjanak a vevők. Így újrarendeltem a kocsit, amivel buktam a 36 ezres foglalót, de nyertem 360 ezret, így végül csak 13.193.900 forintomba került az autó.

Persze eleinte kicsit csalódott voltam, mert a hazai támogatás korlátai miatt így se külső, se belső színt nem tudtam választani, az állami támogatás limitje alá csak az alapáras fehér fényezés, fekete belső fért be. Akinek piros vagy kék az autója az gazdag, és azt senki sem akarhatja, hogy a gazdagokat támogassuk. Akárhogy is, május 21-én megrendeltem az autót, amit a Tesla szeptemberi tervezett átadással igazolt vissza.

Balra: egy amerikai üzleti úton kaptam ajándékba ezt a kulcstartót egy Tesla kereskedésben 2013-ban. Jobbra: Ezt a kulcskártyát pedig múlt pénteken kaptam a budapesti kereskedésben.

Hogy a háttérben nem ment minden zökkenőmentesen azt persze tudni lehetett, de amíg a magyar leányvállalat a hazai számlázási és ÁFA szabályok, az IFKA támogatás, és a szerviz elindítása között őrlődött, ügyfélként ebből sok mindent nem éreztem. Persze néha jött egy-egy értelmetlen automata levél a rendszerükből, a végszámla értelmezése pedig ma is többszöri elolvasást és sok türelmet igényel, de én ezekkel a dolgokkal nem foglalkozom.

Az egészben az egyedüli igazi kellemetlenség inkább az volt, hogy az autó átadása szeptemberről novemberre csúszott, mégpedig nem a chiphiány, vagy egyéb gyártási, logisztikai problémák, hanem hazai adminisztratív gondok miatt. Nézőpont kérdése, hogy meg kellett volna-e várnia a Teslának az indulással amíg minden puzzle darab a helyére kerül, azaz kb. a novembert, vagy jobb volt így ez a májusi indulás, mert a vásárlók a korábbi alacsonyabb áron, és állami támogatással jutottak kocsihoz. Így utólag már nem bánkódik az ember, de azért azt picit sajnálom, hogy ha már egyszer csúszott a kocsi, annyit nem késett, hogy a 60-as akkut kapjam, de egyelőre minden megtett kilométer kárpótol.

Kommunikációs csatornák és másodrendű ügyfelek

Ahol továbbra is lenne mit javulnia a Teslának az a kommunikáció. Ne értse félre senki, a helyi csapat udvarias és segítőkész, de ha nem ismerem a céget és nem tudok háttércsatornákon is érdeklődni, sima mezei autóvásárló ügyfélként, lehet egy picit én is frusztráltabb lettem volna.

Meg tudom érteni azt az ügyfelet, aki azon rántotta fel magát, hogy össze-vissza kapott értelmetlen számlákat és a rendelés módosításáról szóló e-maileket, miközben ő nem kért semmi változtatást.  Amikor pedig végre átvehette volna az autót, meglepetésére egy nagy összegű kedvezményt akartak neki jóváírni, amit nem tudott hová  tenni, míg nem tanácsunkra rákérdezett, és kiderült, bizony az ő Long Range rendelést egy régebbi, kisebb akkus LG pakkal akarták átadni. A jóváírás korrekt ajánlat, de mi lenne, ha előbb megbeszélnék az ügyféllel, mintsem, hogy ő erre véletlenül jöjjön rá? Egy 20 milliós rendelésnél elvárható, hogy valaki felemelje a telefont, nem?

Hasonlóan nehézkesen indul el a magyar webshop is. Egyelőre még nem elérhető, márpedig az érkező autókhoz ezen keresztül lehet rendelni gumiszőnyeget, tetőcsomagtartót, vagy akár otthonra fali töltőt. Ráadásul a szoftveres upgardeket sem érjük el – ha én például most szeretném utólag megvenni a hátsó ülések fűtését, amit szoftveresen lehet csak aktiválni, nincs erre menüpont a hazai profillal regisztrált applikációban. Én ebben viszonylag zen vagyok, de megértem azt aki azt mondta erre nekem: olyan, mintha másodrendű ügyfelek lennétek.

Szerencsére a hazai szerviz nagyon segítőkész és korrekt. Az osztrák webshopban kiválogatott gumiszőnyeg, sárfogó, csomagtartóvédő kiegészítőimet elküldtem nekik e-mailben és villámgyorsan kaptam ajánlatot, ami ráadásul az általam számolt eurós árnál még kedvezőbb is volt, 27%-os ÁFA ide vagy oda. A rendelés pár nap alatt meg is jött, már ezekkel a fedélzetén várt az új autó, a sárfogókat pedig ingyen és bérmentve szerelték fel.

Ezek azok a pici extrák, amik nem kerülnek sokba a kereskedőnek, de az ügyfél úgy érzi, foglalkoznak vele és korrekt csapattal van dolga.

D-Day

Ahogy arra számítani lehetett, amikor viszont már megvan az átadás napja, felgyorsulnak az események.

Alig kaptam meg az időpontot az átvételre, másfél napra rá jött is a díjbekérő egy nagyon szűk, 2,5 napos fizetési határidővel. Érdemes tehát előre készülni, mert ez normál esetben nem biztos, hogy elég a T+2 napra könyvelt befektetések szabaddá tételéhez, 10 millió forint felett pedig már az azonnali átutalás sem működik. Ennyi pénzt pedig a legtöbb ember nem a párna alatt tart.

Ekkor tudtam elkezdeni intézni a biztosítást is, hiszen ahhoz már kellett az alvázszám, és a kockázatviselés kezdetének idejét is meg kellett adni, amihez pedig kellett volna a forgalomba helyezés dátuma. Ez az én esetemben egy vagy két nappal az átadás előtt történt meg, ami csak azért volt necces, mert a casco kötvény kiadása nem azonnali, arra  a hosszú IFKA záradékot kézzel vezetik fel, minek van 1-2 nap átfutási ideje. Ennek hiányában pedig nem lehet elhozni a kocsit. Hogy ez mennyire ki lett centizve, arra álljon itt csak egy adat: 2 órával azelőtt kaptam meg a kötvény digitális változatát, hogy indulnom kellett a kocsiért.

Az autók átadására a Tesla, Budapest Zay utca 24. alatti szervizében kerül sor. A papírmunka minimális és gyors, tanácsadóm már a rendszámmal, forgalmival a kezében várt, és amíg a pár aláírást megejtettem a magyar bolt vezetőjének társaságában, a szervizes kollégánál ki is tudtam fizetni a rendelt kiegészítőket. Az egész nem tartott tovább 5-10 percnél, profi szervezett munka volt.

Ezután átsétáltam, az út túloldalán lévő parkolóba, ahol a sok fehér kocsi között az alvázszámot keresve elsőre kiszúrtam az enyémet. Itt már egy másik Tesla tanácsadó volt a segítségemre, mert lányos zavaromban nem tudtam összepárosítani a telefont a kocsival (ugye ez lenne a kulcs…), aztán pedig még felpattintotta nekem a rendszámokat is.

Elméletileg 15 perc van az autó átnézésre, amin elsőre kicsit felhúztam magam, de igazából egyszer sem sürgettek, maradhattam volna tovább. Hibát elsőre nem találtam, az ajtók, a díszítő lécek mind tökéletesen illeszkednek, a hátsó csomagtartó fedele is középen van. Ha nagyon kötözködni akarok, az első lámpák talán egy picit jobban kiemelkednek a kasztniból, mint illene, és az első csomagtér fedelének illesztési hézagja egy paraszthajszállal vastagabb jobb oldalt, mint balra, de ha nagyon zavarna ez egy pár perces finomhangolás a szervizben. Összességében kívül-belül meg vagyok elégedve sanghaji csapat munkájával, és eddig csak dicséreteket gyűjtöttem be a kocsival.

Amire viszont jobban figyelhetnének az az autók tisztasága. Belül semmi gond, de a kocsik csillaggarázsban várják a gazdájukat, és finom fekete por lepte be őket a csodás pesti levegőn, sőt pár helyen láttam egyéb piszkot, elkenődött bogarat is. Ezzel leginkább az a gond, hogy télen, délután négy körül a szürkületben, az autó átvételekor már nehéz észrevenni így a fényezési hibákat, megmondani mi a piszok és hol van probléma. Én később találtam az első lökhárítón egy fél rizsszemnyi felületen egy apró festékhibát, lepattant a fehér fényezés. Most, hogy ez már ott a kocsin volt, vagy én szedtem össze egy kavicsot az első 600 kilométeren, azt senki nem mondja meg.

Összességében azonban nem panaszkodom. Jókor, jó időben rendeltem a kocsit, nem kizárt, hogy ilyen olcsón Model 3-at többet már nem lehet kapni. A Tesla magyar csapata még kicsit küzd az elemekkel, és nem minden ment zökkenőmentesen, de mindig segítőkészek voltak, és minden felmerülő kérdést megoldottunk.

Most már csak vezetni kell.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.