Kimeríthetetlen kerettel támogatja a villanyautózást Románia

Az idei évtől változik Romániában az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás, írja az evmarket.ro. A programban a tisztán elektromos autók mellett a tölthető hibrid autók, valamint az elektromos motorkerékpárok vásárlását egyaránt támogatják, de eltérő mértékben. A támogatási feltételek hosszabb időtávra, egészen 2024-ig érvényesek.

A legnagyobb támogatás, 45.000 lej (3,3 millió Ft) a tisztán elektromos modellek vásárlóinak jár, amely egy régi, szennyező autó forgalomból történő kivonása esetén további 6500 lejjel (475.000 Ft) tovább növelhető. A támogatást az autó bruttó vételárából kell levonni, de a támogatás nem haladhatja meg a vételár 50%-át, így a legolcsóbb modellek, például az idén érkező, várhatóan nagyon sikeres Dacia Spring esetén nem jár a teljes összeg, az autó féláron vihető haza. Felső határ azonban nincs az autó vételárára, így akár a legdrágább modellek esetén is igénybe vehető a bőkezű állami támogatás.

A jogszabály a támogatható PHEV modelleket károsanyag-kibocsátás alapján határozza meg. Amennyiben a jármű típusbizonyítványában az NEDC és a WLTP mérési ciklus szerinti szén-dioxid-kibocsátást egyaránt meghatározzák, akkor NEDC mérési ciklus szerint maximum 50 g/km, WLTP szerint max. 70 g/km szén-dioxid-kibocsátásig igényelhető a támogatás. Amennyiben az autónak csak a WLTP mérés szerinti kibocsátását tartalmazza a megfelelőségi nyilatkozat, akkor 83 g/km a határérték. A tölthető hibridekre maximum 20.000 lej (1,46 millió Ft) ártámogatás kapható, de a támogatás nem haladhatja meg az autó vételárának 50%-át. A hibridek esetében ez a korlátozás inkább elméleti érték, hiszen aligha kapható új PHEV modell 40.000 lej (2,92 millió Ft) alatti áron.

Elektromos motorkerékpárok vásárlásához 3500 lejes (255.000 Ft) támogatás igényelhető. Az elektromobilitás terjedését nem csak a vásárlást ösztönző ártámogatás, de az ország egyre jobb töltőhálózata is elősegíti.

A román támogatási rendszernek két komoly előnye is van más országok gyakorlatához képest. Ezek egyike, hogy a támogatás igényléséhez nincs szükség bonyolult pályázatra. A vevő egyszerűen besétál egy autókereskedésbe, kiválasztja a megvásárolni kívánt elektromos autót, innentől a kereskedő intézi az árengedményt, s egyszerűen a támogatás összegével kevesebbet kell kifizetni az autóért.

Talán ennél is fontosabb az a körülmény, hogy nincs előre meghatározott keretösszeg, azaz a támogatást mindenki megkapja, aki 2024-ig elektromos, vagy tölthető hibrid autót vásárol. Nem fordulhat elő olyan helyzet tehát, hogy aki nem ül a számítógépe előtt a támogatás igénylési lehetőségének megnyitásakor, annak nem jut támogatás. Egyáltalán nem túlzó ugyanis, hogy készenlétben kell várni a támogatás igénylési lehetőség megnyitását, Szlovákiában ugyanis 3 perc 41 másodperc alatt fogyott el a támogatásra szánt 6 millió euró. Ezt a problémát északi szomszédunkban a keretösszeg növelésével, és az egy autóra igénybe vehető maximális támogatás csökkentésével tervezik megoldani.

Magyarországon is gyorsan kimerült a keret, ha nem is néhány percig, de mindössze 27 óráig lehetett benyújtani a pályázatokat 2020 nyarán. Az 5 milliárd forintos keretösszeget a kormány további 883 millió forinttal egészítette ki, hogy mindenki igénybe vehesse a támogatást, akinek a benyújtási lehetőség lezárásáig sikerült benyújtani az igénylést.

 

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.