Kimeríthetetlen kerettel támogatja a villanyautózást Románia

Az idei évtől változik Romániában az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás, írja az evmarket.ro. A programban a tisztán elektromos autók mellett a tölthető hibrid autók, valamint az elektromos motorkerékpárok vásárlását egyaránt támogatják, de eltérő mértékben. A támogatási feltételek hosszabb időtávra, egészen 2024-ig érvényesek.

A legnagyobb támogatás, 45.000 lej (3,3 millió Ft) a tisztán elektromos modellek vásárlóinak jár, amely egy régi, szennyező autó forgalomból történő kivonása esetén további 6500 lejjel (475.000 Ft) tovább növelhető. A támogatást az autó bruttó vételárából kell levonni, de a támogatás nem haladhatja meg a vételár 50%-át, így a legolcsóbb modellek, például az idén érkező, várhatóan nagyon sikeres Dacia Spring esetén nem jár a teljes összeg, az autó féláron vihető haza. Felső határ azonban nincs az autó vételárára, így akár a legdrágább modellek esetén is igénybe vehető a bőkezű állami támogatás.

A jogszabály a támogatható PHEV modelleket károsanyag-kibocsátás alapján határozza meg. Amennyiben a jármű típusbizonyítványában az NEDC és a WLTP mérési ciklus szerinti szén-dioxid-kibocsátást egyaránt meghatározzák, akkor NEDC mérési ciklus szerint maximum 50 g/km, WLTP szerint max. 70 g/km szén-dioxid-kibocsátásig igényelhető a támogatás. Amennyiben az autónak csak a WLTP mérés szerinti kibocsátását tartalmazza a megfelelőségi nyilatkozat, akkor 83 g/km a határérték. A tölthető hibridekre maximum 20.000 lej (1,46 millió Ft) ártámogatás kapható, de a támogatás nem haladhatja meg az autó vételárának 50%-át. A hibridek esetében ez a korlátozás inkább elméleti érték, hiszen aligha kapható új PHEV modell 40.000 lej (2,92 millió Ft) alatti áron.

EZT OLVASTAD MÁR?  150 kW-os töltőket is telepít Németországban az Aldi Süd

Elektromos motorkerékpárok vásárlásához 3500 lejes (255.000 Ft) támogatás igényelhető. Az elektromobilitás terjedését nem csak a vásárlást ösztönző ártámogatás, de az ország egyre jobb töltőhálózata is elősegíti.

A román támogatási rendszernek két komoly előnye is van más országok gyakorlatához képest. Ezek egyike, hogy a támogatás igényléséhez nincs szükség bonyolult pályázatra. A vevő egyszerűen besétál egy autókereskedésbe, kiválasztja a megvásárolni kívánt elektromos autót, innentől a kereskedő intézi az árengedményt, s egyszerűen a támogatás összegével kevesebbet kell kifizetni az autóért.

Talán ennél is fontosabb az a körülmény, hogy nincs előre meghatározott keretösszeg, azaz a támogatást mindenki megkapja, aki 2024-ig elektromos, vagy tölthető hibrid autót vásárol. Nem fordulhat elő olyan helyzet tehát, hogy aki nem ül a számítógépe előtt a támogatás igénylési lehetőségének megnyitásakor, annak nem jut támogatás. Egyáltalán nem túlzó ugyanis, hogy készenlétben kell várni a támogatás igénylési lehetőség megnyitását, Szlovákiában ugyanis 3 perc 41 másodperc alatt fogyott el a támogatásra szánt 6 millió euró. Ezt a problémát északi szomszédunkban a keretösszeg növelésével, és az egy autóra igénybe vehető maximális támogatás csökkentésével tervezik megoldani.

EZT OLVASTAD MÁR?  Százával veszik a brit csomagszállítók az elektromos autókat

Magyarországon is gyorsan kimerült a keret, ha nem is néhány percig, de mindössze 27 óráig lehetett benyújtani a pályázatokat 2020 nyarán. Az 5 milliárd forintos keretösszeget a kormány további 883 millió forinttal egészítette ki, hogy mindenki igénybe vehesse a támogatást, akinek a benyújtási lehetőség lezárásáig sikerült benyújtani az igénylést.

 

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.