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
auto
2024. 07. 27. szombat

Elstartolt Németország legelső olyan nyilvános kísérleti projektje, amely során elektromos járművek vezeték nélküli töltését tesztelik az útba épített indukciós töltőberendezéssel. A Balingen városában indított projekt mögött az ElectReon áll, az az izraeli cég, amely már több országban – például Olaszországban és Svédországban – is belefogott elektromosjármű-töltő útszakaszok építésébe, abban bízva, hogy ez a megoldás jelenti majd az igazi áttörést a villanyautózás terjedése számára.

Működik a menet közbeni induktív villanyautó-töltés

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

Az elektromos járművek induktív töltésére szakosodott ElectReon kezdetben egy 400 méter hosszú elektromos útrendszert (ERS) hoz létre az aszfalt alatt, valamint két induktív, statikus töltőállomást. A töltési megoldás teszteléséhez a májustól szeptemberig tartó 2023-as Garden Show-ra készült transzferbuszt alakítják át oly módon, hogy alkalmas legyen az elektromosság vezeték nélküli, menet közbeni fogadására.

A tervek szerint a projekt egy későbbi szakaszában az útszakaszt egy kilométeresre fogják meghosszabbítani. Az ElectReon Germany mellett a projektben az EnBW, a Karlsruhe Institute of Technology (KIT) és a helyi közművek is részt vesznek.

A transzferbusz útvonala a Garden Show kiállítási területén található parkolótól a városháza buszmegállójához vezet. Az EnBW közleménye szerint a dinamikus töltési folyamat a Wilhelmstraßen zajlik majd, ahol mágnestekercseket helyeztek az úttest alá. „Amikor a busz megközelíti ezt a pontot, nagyfrekvenciás mágneses terek keletkeznek. Ezek a busz padlóján lévő vevőtekercsekben elektromos áramot indukálnak, amelyet az akkumulátor töltésére használnak” – magyarázza az EnBW.

Így épül az ElectReon elektromos útszakasza Izraelben

Induktív megállókat a két végállomásra is terveznek, a városháza „Stadthalle” és a „Messegelände” kiállítási központ megállókban – de a busz ezeknél csak álló helyzetben fog töltődni. A már említett második szakaszban a projekt felelősei a Heimlichenwasenben és a Lauwasen iskola előtt további útvonalakat szeretnének mágnestekercsekkel felszerelni – és ezzel egy kilométerre kiterjeszteni az elektromos útrendszert. Emellett pedig a buszpályaudvarban egy másik induktív megálló is kialakításra kerül, így a projekt a menetrend szerinti járatokra is ki fog terjedni.

Korábban már Karlsruhe városában is kiépült egy elektromos útszakasz

Míg az ElectReon a DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer) technológiáját biztosítja, a KIT egy olyan tervezési eszközzel járul hozzá, amely optimálisan koordinálja a busz útvonalát és a töltőállomások elhelyezkedését. Eközben a Stadtwerke Balingen gondoskodik az elektromos busz üzemeltetéséről, az EnBW pedig a projekt irányítását, valamint a töltési infrastruktúra kialakítását és üzemeltetését végzi. A projekt célja bemutatni az elektromos útszakaszokban rejlő lehetőségeket, kifejezetten a tömegközlekedés elektromosításának támogatására.

A projekt egyébként az ElectReon és az EnBW egy korábbi együttműködésének sikereire épül, amikor is az EnBW oktatóközpontjában épült ki egy elektromos útszakasz Karlsruhe városában.

Címlapkép: Induktívan tölthető elektromos busz a karlsruhei projektből. Forrás: ElectReon

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.