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
auto
2024. 04. 19. péntek

Több mint 91%-os hatékonysággal sikerült menet közben, vezeték nélkül tölteni egy Renault Zoet az ElectReon mérnökeinek egy izraeli útszakaszon, ahol a vállalat 20 méter hosszúságban telepített indukciós töltőpaneleket az aszfalt alá az idén áprilisban bejelentett projekt első éles tesztjeként. Az izraeli cég a svédországi közlekedési hatósággal együttműködve építi ki a világ legelső olyan útját a skandináv országban, mely vezetékek nélkül tudja tölteni az elektromos járműveket, ezzel feleslegessé téve a hatalmas, nehéz, és drága akkumulátorok használatát, valamint megspórolva a sofőrök idejét a hosszadalmas töltésektől. Az ElectReon berendezései 8,5 kW-os teljesítménnyel adták át az elektromosságot a villanyautónak, ám ezt heteken belül 15 kW-ra tornázza fel a csapat. Egyéb adat viszont, például az, hogy mekkora haladási sebesség mellett tesztelte a megoldást a cég, egyelőre nem ismertek.

A 8 centiméterrel a földfelszín alá telepített indukciós panelekből érkező energiát bármilyen jármű képes fogadni, mely rendelkezik az ehhez szükséges receptorral. Ez egy személyautó esetében maximum 12 kilogrammot nyom és könnyedén felszerelhető bármely típusra, ám az ElectReon először a buszok és a tehergépjárművek számára tenné lehetővé a technológia használatát, melyek fix útvonalon közlekednek. Az infrastruktúra további kiépítése a villanyautósok számára nagyban múlik a hatóságokon és a befektetők tervein, ám nyilvánvaló, hogy a világ teljes úthálózatának újraaszfaltozása igencsak költséges mulatság lenne. Egy nehéz tehergépjármű és két elektromos busz átalakítását már meg is kezdték az izraeliek, ezek decemberben, illetve jövő áprilisban lesznek készen, mielőtt Svédországban és Izraelben, a Tel Aviv University mellett közönség előtt prezentálnák képességeiket. A novemberben startoló svédországi projekt helyszíne Gotland szigete lesz, ahol Visby központja és a repülőtér közötti 4,1 kilométeres út 1,6 kilométer hosszú szakasza alá kerülnek indukciós töltők mintegy 116 millió svéd korona (3,6 milliárd forint) felhasználásával.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.