PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 24. szerda

Nem lesz jobbkormányos Model S és X

A Tesla frissítette online konfigurátorait, és rossz hírt kaptak a jobbkormányos országok.

Nem készül ilyen verzió a Model S-ből és X-ből.

Nem éri meg

Számításaink szerint a Tesla az idei első negyedév végéig összesen 610 ezer Model S-t és X-et adott el, a gyártó eladásai adataink szakértője, az interneten TroyTeslike néven publikáló Twitter fiók szerint pedig ebből 37,5 ezer került jobbkormányos országokba az elmúlt 10 évben – ez nagyjából hat százalékot tesz ki. Az autógyártó jelenleg az Egyesült Királyság mellett hat olyan ázsiai országban van jelen, ahol az úttest bal oldalán vezetnek, és így jobbkormányos autókat használnak. Ezek Ausztrália, Hong Kong, Japán, Makaó, Thaiföld és Új-Zéland.

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

A két típus forgalmazása 2020 végén, a modellváltás idején szűnt meg ezekben az országokban, ám míg Amerikában 2021 nyarán, Európában pedig 2022 utolsó napjaiban megkezdődött az új, Palladium generáció kiszállítása, a jobbkormányos országok mindeddig vártak. Ezek szerint azonban a megrendelések száma nem tette kifizetődővé a gyártás átállítását ezen piacok kedvéért.

A Tesla továbbra is kínál – raktárkészletről – balkormányos változatokat azoknak, akik ennek ellenére is ragaszkodnak a két típushoz. Akinek így már nem kell az S vagy X, az visszakapja a befizetett foglalót, de a közösségi médián terjedő hírek szerint számos régióban 2000 dolláros kedvezményt is ajánl a Tesla, ha a vásárló hajlandó az eredetileg kinézett típus helyett Model 3-at, vagy Y-t vásárolni.

Változó kereslet

A Tesla Model S és X gyártásának csúcsát 2017-ben érte el, ekkor 101 ezer darabot adtak el a két típusból együttesen, ám ebben az is közrejátszott, hogy korábban nem igazán volt a piacon hasonló hatótávú és töltési teljesítményű alternatíva, így sokan drágább autót vettek, mint amire egyébként vállalkoztak volna. 2018 elején azonban beindult a Model 3, két évvel később pedig a Model Y tömegtermelése is, ami házon belül olcsóbb alternatívát biztosított a márka híveinek, így 2020 végére a két típus eladásai 57 ezerre apadtak.

A 2021-es modellfrissítés lassabban történt meg, mint azt az autógyártó remélte, az autók fél évig hiányoztak a piacról, így csak 25 ezer került leszállításra belőlük ebben az évben. 2022-ben ez a szám 66 ezer fölé nőtt, ám ez is elmarad a gyártósor maximális, évi 100 ezerre becsült kapacitásától.

A tavalyi év áremeléseit követően idén csökkent a két típus ára, ám az elmúlt héten közel egymillió forintos emelés történt - nemcsak nálunk, de különböző mértékben az autógyártó legtöbb piacán is.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.