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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Egy nagy autógyártó érdeklődik a Tesla önvezetése iránt

elektromos autó

A Tesla szokásos negyedéves konferenciájából ismét kigyűjtöttük a legérdekesebb részleteket.

Egy elejtett információ már biztosan volt, amire mindenki felkapta a fejét.

Változatlan célok

A vállalat figyelmeztette befektetőit, hogy némileg visszaeshet a termelés a harmadik negyedévben, mivel több gyárában is le kell állniuk nagyobb fejlesztésekhez. Ezekről, a többször pár napig tartó munkákról már korábban is írtunk, de eddig csak jól informáltak értesüléseire hivatkozhattunk. Bár a cég részletekbe nem ment bele, és a Highland frissítést firtató kérdéseket is rutinosan kikerülték, az egyik ilyen leállás minden bizonnyal az új Model 3 fremonti és sanghaji gyártásához kapcsolódik, amelyet továbbra is a harmadik negyedév végére, szeptemberre tesznek a pletykák.

A cég ezzel együtt továbbra is reálisnak tartja az idei 1,8 milliós értékesítési célját. Amikor arról kérdezték a vezetőket, hogy várható-e az árak további mérséklése, hogy növelni tudják az eladásokat, kissé kitérő választ adtak, és az újra bevezetett ajánlói programról beszéltek, amely véleményük szerint tovább növelheti a keresletet.

A jövő tekintetében továbbra is magabiztosak, Elon Musk beszélt arról is, hogy a még be nem jelentett, kifejezetten robotaxinak tervezett járművükre hatalmas keresletet várnak, a Cybertruck pedig annyira keresett termékük, hogy nem is látják a sor végét. A pickup kapcsán azt is elmondták, hogy a kiszállítások továbbra is idén indulnak, az igazi tömegtermelés viszont jövőre várható. Jelenleg a gyártósor finomhangolása, úgynevezett Release Candidate járművek gyártása folyik.

Önvezetés

Az FSD program kapcsán történt az este talán legnagyobb bejelentése, amely szerint a tárgyalások korai szakaszában járnak egy nagy autógyártóval, aki azon gondolkodik, hogy licencelné tőlük a technológiát.

Részleteket egyelőre nem közöltek, de nem tartjuk túl valószínűnek, hogy azelőtt érdemi bejelentés jöhetne, hogy megszűnik a teszt, beta verzió, vagy megkapják az éles üzemre az engedélyt legalább egy amerikai tagállamban. A Tesla egyébként nyitott az FSD további gyártókkal történő megosztására is, és bár a kódot a saját hardverükre írták, alapvetően adaptálható más számítógépre is.

Musk önkritikusan elismerte, hogy megérdemli amikor azon viccelődnek, hogy hányszor megígérte már az önvezetés elkészültét, de mint mondta, azért volt túl optimista, mert többször látszott már nagyon közelinek a cél elérése. Ezért a jövőben óvatosabban akar fogalmazni, de továbbra is úgy látja, hogy még idén kiléphet a program a beta fázisból, és az év vége előtt meghaladja már az emberi sofőrök megbízhatóságát. A céljuk, hogy legalább tízszer jobbak legyenek.

HW5 és Dojo – friss hírek érkeztek a Tesla chipjeiről

A cég ismét hangsúlyozta, hogy az Nvidia GPU-k mellett fontos szerepet kap saját Dojo nevű rendszerük is, amellyel a neurális hálókat okosítják, és elárulták, hogy a saját fejlesztés teljes költsége jövő év végéig meghaladja az egymilliárd dollárt.

Az FSD kapcsán történt még egy fontos bejelentés, a vásárlók unszolására most a harmadik negyedév sorén lehetővé teszik, hogy a meglévő tulajdonosok új autó vásárlása esetén átvigyék ezt az egyszer már kifizetett extrát, ám ez egy egyszeri alkalom, nem lesz rá rendszeres lehetőség. (Ez egyébként, véleményünk szerint, valószínűleg már önmagában is komoly keresletet generálhat, hiszen sokan azért nem cserélték le régebbi autójukat, mert még jóval olcsóbban vásárolták meg az FSD  kiegészítést, és nem akarták ezt elveszíteni.)

Aksik

A 4680-as cellák gyártása kapcsán elmondták, hogy a Giga Texasban az első negyedévhez képest 80 százalékkal nőtt az új cellák gyártása, 40 százalékkal csökkent a selejt, és 25 százalékkal mérséklődtek a költségek.

A Cybertruckba már az új, következő generációs cellák kerülnek, amelyek energiasűrűsége 10 százalékkal jobb, mint az első változaté. Az új cellák gyártásáról már írtunk korábban, ezek onnan ismerhetőek fel, hogy a a hengerek zárókupakja (alja, teteje) kicsit máshogy néz ki. A vállalat azt is elárulta, hogy ez a növekedés az energiasűrűségen még az új, saját gyártású katód, illetve a szilíciummal felvértezett anód gyártása előtti adatok. A cég saját katódgyára a texasi üzem területén épült meg, jelenleg az épületen belül folyik a munka, részletek nem ismertek.

A Tesla szerint az eredeti akkunap alkalmával a 4680-asok kapcsán kitűzött költségcsökkentések, illetve a kisebb gyártási terület már megvalósultak, jelenleg Texasban is érezhető a hatásuk. A cég egyébként negyedévente 150-250 millió dollár közötti bevételt remél az amerikai állami, akkugyártás-támogatás kapcsán (IRA program), és hasonló összegre számítanak a nyersanyagárak már érzékelhető mérséklődése miatt.

A kaliforniai Lathropban is jól halad a Megapack XL gyár fejlesztése, jelenleg a második gyártósor épül, amely megduplázza majd az éves termelést.

Gigacasting

Egy kérdésre válaszolva beszéltek arról is, hogy szerintük teljes félreértés, hogy a hatalmas présöntvényeket használó autóik javítása költségesebb lenne. Mint elmondták, amikor 70+ darabból, különböző ragasztási, hegesztései és egyéb eljárásokkal rakták össze az autó egyes vázelemeit, azokat egy esetleges baleset után sokkal nehezebb volt szétbontani, majd az eredetivel megegyező módon javítani.

Austini Model Y gyártósor. Forrás: Tesla

Mint elmondták, mivel – Amerikában – saját biztosítójuk is van, így jól felfogott érdekük a javítási költségek leszorítása. A biztosítási és a tervezőcsapat egy közös zárt rendszerként működnek, van visszacsatolás, és amikor a prés és öntőformák amúgy is cserére szorulnak, már a visszajelzések alapján módosított elemekre váltanak.

Az elmúlt hónapok különbözői, a Tesla nagy présöntvényeihez hasonló megoldásokra utalva Musk hozzátette: valami oka csak van, hogy mindenki minket másol.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.