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
auto

Kamera alapú sebességhatár felismerést engedélyeztetett a Mobileye az EU-ban

önvezetés
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

Megkapta az EU-s engedélyeket a Mobileye táblafelismerő rendszere, ami térképek nélkül, csak a látottak alapján képes az adott útszakaszon érvényes sebességhatárok felismerésére. A Mobileye állítása szerint ez az első tisztán kamera alapú sebességfelismerő rendszer, ami az autógyártók számára elérhető és megfelel az EU Általános Biztonsági Előírások (General Safety Regulation – GSR) követelményeinek. Ez a már életben lévő szabályozás előírja, hogy minden 2024. július 7. után értékesített személyautónak rendelkeznie kell egyebek mellett intelligens sebesség asszisztenssel (ISA) is.

A vezető által kikapcsolható, de az induláskor mindig aktív rendszernek segítenie kell a sofőrt az adott útszakaszon érvényes sebességhatár felismerésében és betartásában. Ezt a feladatot jelenleg szinte minden ilyen rendszer elsősorban térképadatok, másodsorban a kamera által látott (és jó esetben felismert) korlátozó táblák alapján oldja meg, ami rengeteg hibára ad lehetőséget. Ennek a kihívásnak a Mobileye saját EyeQ platformjára tervezett rendszere egyedül a kamera képére hagyatkozva is képes megfelelni. Az EU 27 országán túl Izraelben, Norvégiában, Svájcban és Törökországban is engedélyeztetett funkció a cég EyeQ4 és EyeQ6 rendszereivel kompatibilis, így az autógyártók egy szoftverfrissítéssel akár a már vevőknél lévő autókban, hardvermódosítás nélkül is frissíthetik a sebességhatár-felismerő rendszert. Bár a Mobileye hivatalosan nem publikálja, hogy mely autókba milyen rendszert szállít, az interneten fellelhető adatok szerint EyeQ4 fut többek között a BMW Driving Assistant Professional, a Nio Pilot, a Nissan ProPilot 2.0 (Ariya), a VW Travel Assist rendszerek mögött, illetve a Ford Mustang Mach-e vezetői asszisztens rendszerében.

A Mobileye 400 petabyte-os, a világ minden tájáról összegyűjtött vezetési felvételekből álló adatbázisa lehetővé teszi számunkra, hogy a meglévő vezetéstámogató platformjainkhoz tervezett új szoftverekkel gyorsan teljesítsük a gépjármű-biztonsági szabályozó hatóságok növekvő követelményeit.” – emelte ki Dr. Gaby Hayon, a Mobileye kutatásért és fejlesztésért felelős ügyvezető alelnöke.

A feladat megoldásához nem elég számokat felismerni az út szélén lévő táblákról, azok adott járműre vetített relevanciája is fontos. Az autó a látottak alapján fel kell ismerje az út típusát és az egyéb sebességmódosító jelöléseket is. A Mobileye új ISA (Intelligens Speed Assist) rendszere ezekre mind képes, mint ahogy tudja értelmezni a ritkább, egyedi jelöléseket is. A már legyártott autókba beépített rendszerek adatbázisa a jövőben megjelenő új jelöléseket leíró aláírásokkal is bővíthető. A Mobileye közleménye azt sugallja, hogy az új rendszer elboldogul a digitálisan kiírt, az ideiglenesen elhelyezett limitekkel, illetve az olyan implicit módosításokkal, mint amilyen a településhatárt jelző tábla vagy a lakóövezetek behajtási pontjain elhelyezett táblák.

A rendszer először 2023 negyedik negyedévében jelenhet meg a sorozatgyártott autókban, de azt, hogy ez a képesség a korábban legyártott illetve bemutatott autók közül melyikben és mikor lesz elérhető majd autógyártók döntik el.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás