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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Az átalakuló piacra a kisebb és olcsóbb villanyautók lehetnek a Ford válasza – ez derült ki a cég vezérigazgatója, Jim Farley szavaiból egy múlt heti konferencián.

Az elektromos Puma lehet az egyik lépés ebbe az irányba, de a Fordnak ennél valószínűleg komolyabb tervei is vannak.

Semmi kamu

A jelenlegi piaci környezet nehezebbé tette egy-egy új elektromos modell jövedelmezőségének megjóslását, ezért a jövőben a Fordnak olyan kisebb és megfizethetőbb modelleket kell kifejlesztenie, amelyek gyorsabban termelik vissza a befektetett pénzt – mondta Jim Farley a múlt csütörtökön egy szakmai konferencián New Yorkban.

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

A Ford a tavalyi évben a korábban előre jelzettnek több mint a másfélszeresét, 4,7 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el villanyautós üzletágán, és több beruházást elhalasztottak. Idén 5-5,5 milliárdos veszteséget várnak.

Kétség nem férhet hozzá, hogy pénzt fogunk szánni egy új, megfizethetőbb villanyautó kifejlesztésére, de az is alapfeltétel lesz, hogy ezzel már az első 12 hónapon belül pénzt kell keresnünk. És nem akarok kamu üzleti terveket látni [a megtérülés kapcsán], valós terveket kell készíteni, és, ha azok nem végrehajthatóak, akkor nem mutatjuk be az autót – mondta Farley.

A Ford most úgy látja, hogy a vásárlók inkább a kisebb autókat fogják favorizálni a jövőben. A cég vezetője azt is megjegyezte, hogy egy kisebb, mondjuk Ford Escape méretű villanyautó üzemeltetési költsége sokkal alacsonyabb, mint mondjuk Toyota Corolláé, vagy egy Honda Civic-é – írja az Automotive News a konferenciáról készült összefoglalójában.

A Ford hatalmas veszteséggel adta tavaly a villanyautóit

Villany Puma

A Ford tavaly nyár végére tervezte első, kifejezetten Európának szánt elektromos modellje az új Explorer gyártásának megkezdését Kölnben, de technikai okokból a forgalmazást elhalasztották legalább 6-9 hónappal. Most egy 2024 nyár eleji start a legvalószínűbb.

Fél évet is késhet az új elektromos Ford Explorer premierje

Készül azonban egy másik elektromos modell is kontinensünk vásárlóinak, mégpedig a vállalat legnépszerűbb és legolcsóbb európai modellje a Puma kap villanyautó változatot.

Két új elektromos Fordot is lencsevégre kaptak az utakon

Az új elektromos Puma Gen-E néven fog bemutatkozni még az idei évben – tudta meg a brit Autocar, és a várakozások szerint egy 50-60 kWh közötti akkumérettel kerülhet majd forgalomba, a Stellantis Peugeot 208/2008 családjának, illetve ezek Opel és Citroën testvéreinek versenytársaként.

Fontos azonban a két fenti modell kapcsán megjegyezni, hogy bár ezek fontos lépések a gyártó számára a kisebb és olcsóbb villanyautók felé, Jim Farley nem feltétlenül erre a két típusra gondolt múlt heti beszédében.

Az elektromos Explorer a Volkswagentől vásárolt MEB padlólemezre épül, és nyilván nem nulla haszonnal adja a portékát a német partner a Fordnak, ami nem javít a jövedelmezőségen. A Puma Gen-E pedig ugyan a vállalat saját fejlesztése, de az pedig az új elektromos Transit Courierrel közösen használt, 2008 óta létező és most elektromossá átfejlesztett B2E platformjára épül, ami nem egy az alapoktól újonnan kidolgozott, modern villanyautós megoldás, így kérdés, mennyit tudnak ezen keresni.

Azt is érdemes észben tartani, hogy Farley amerikai, és amikor a kisebb villanyautókról beszélt a Toyota Corollát hozta párhuzamnak, amit mi itt Európában biztosan nem neveznénk kisautónak.

Így valószínű, hogy a két új Európának szánt modell csak egy (fontos) köztes lépcső, de a Ford készül egy teljesen új platformmal is a nálunk inkább középkategóriásnak hívott modellek méretében – ezt azonban valószínűleg majd csak pár év múlva láthatjuk gyártásban.

Amerikának tervezték, de már Európának is szállítják ezt az elektromos Fordot

Címlapkép: motor1.com.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.