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
auto
2024. 04. 17. szerda

Partnereket kereshetnek az amerikai autógyártók a kínai veszély ellen

üzlet

„Kolosszális veszély” – így jellemezte az olcsó kínai villanyautók jelentette kihívást a Ford egyik vezetője a múlt héten, miközben a vezérigazgató Jim Farley nem zárta ki, hogy együttműködjenek más autógyártókkal a versenyképesség érdekében.

A GM is nyitott az ilyen megoldásokra.

Nullszaldó

Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója múlt héten a Wolfe Research konferenciáján a kínai versenytársak kapcsán arról beszélt, hogy nyitottak a másokkal való együttműködésre a versenyképesség javítása érdekében.

Ha van módja annak, hogy együttműködjünk valakivel, különösen, ha ez a vásárlók számára nem látható, a lemezek alatti technológiát jelent, és ezáltal hatékonyabbá tehetjük a K+F programunk és egyéb befektetéseink finanszírozását, akkor abszolút benne vagyunk a közös munkában – mondta Barra.

A cégvezető azt is hozzátette, hogy ha az idén év végére elérik 200-300 ezres éves villanyautó-gyártási ütemet, akkor jó esélyük van, hogy nullszaldós legyen ez az üzletág. A GM 2023-ban 75.386 villanyautót adott el Amerikában (ezek 86%-a a Chevrolet Bolt család volt), de sokat várnak a frissen bevezetett modellektől.

Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója. Forrás: GM

Barra felelősséget vállalt a villanyautó-gyártás tavalyi problémáiért, amelyet az akkugyártás nehézségeire és szoftveres problémákra vezetett vissza.

Nem becsülik alá

A GM vezetője mellett Jim Farley, a Ford első embere is hasonlóképp nyilatkozott korábban ugyanezen a konferencián. Mint mondta:

Ha nem tudsz egy az egyben versenyre kelni a kínai cégekkel a világpiacon, akkor a bevételed 20-30 százaléka kerül veszélybe a következő években – mondta Farley.

A Ford vezérigazgatója azt is megosztotta, hogy már dolgozik egy külön kis csapatuk a kisebb, a BYD Seagull méretű autókhoz tervezett platform fejlesztésén, akik az anyavállalat csapataitól elkülönülten dolgoznak.

BYD Seagull. Forrás: BYD.

A Ford már az F-150 Lightning esetén is hasonló stratégiát követett, hogy megakadályozza, hogy az évtizedek alatt bekövesedett struktúrák, és a fejlesztésbe beleszóló egyéb, saját szempontjaikat szem előtt tartó osztályok félrevigyék az irányt. Ezek a csapatok amolyan startupként működnek a multin belül.

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója.

Farley az akkugyártást emelte ki, mint potenciális együttműködési területet.

Áttérhetünk például [a mostani prizmatikusról] egy egységes, közös, hengeres cellaformátumra, ahol előny lehet cégünk beszerzési volumenének mérete. Ezt akár egy másik autógyártóval közösen is megtehetnénk – tette hozzá a Ford vezetője.

Farley azt is elárulta, hogy számításaik szerint a BYD 9-11 ezer dollár közötti anyagköltséggel gyártja a Seagullt, miközben a gyártási költséget 30 százalékkal a nyugati autógyártók alá lőtte be.

Előttünk járnak

Marin Gjaja, a Ford villanyautós üzletágának (Model e) operatív igazgatója is nyilatkozott a napokban a kínai versenytársakról, és egyenesen kolosszális stratégiai veszélynek titulálta az ázsiai konkurenciát.

Előttünk járnak a villanyautó-technológiában, ami kapcsán azon a véleményen vagyunk, hogy előbb-utóbb hozzánk is elérnek, és vagy felkészülünk erre és versenyképesek leszünk, vagy nincs jövő számunkra – mondta Gjaja.

A Ford úgy látja, hogy a kínai autógyártók találtak egy kiskaput a magas amerikai vámokon, ugyanis Mexikóban kezdtek autógyárakat építeni, és így nem vonatkozik rájuk a 27,5 százalékos többletköltség. A BYD állítólag már konkrét helyszínt is keres. (A Fordnak is van gyára Mexikóban, itt készül például a Mach-e, így valószínűleg első kézből vannak információik, tesszük mi hozzá).

Mexikónak és Kanadának különleges kereskedelmi megállapodása van az Egyesült Államokkal, ami mellett az olcsó munkaerő és alacsony építési költségek is vonzóak lehetnek a Kínai vállalatok számára a Model e üzletág vezetője szerint.

Olcsóbb és kisebb villanyautókat tervez a Ford

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.