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 A kínai gyártmányú elektromos autók már sokkal gyakoribbak az európai utakon, mint azt legtöbben gondolnák. Nemcsak amiatt, mert a kínai márkák globális terjeszkedési stratégiájuk részeként folyamatosan szivárognak be az európai piacokra, hanem amiatt is, mert számos, a kontinensünkön népszerű villanyautót Kínából importálnak. A Transport and Environment legfrissebb publikációja szerint az Európai Unióban tavaly értékesített tisztán elektromos modellek közel ötöde Kínából érkezett. 2023-ban összesen több mint másfél millió teljesen elektromos meghajtású autó talált gazdára az EU-ban, ennek 19,5%-át, körülbelül 300.000 járművet kínai gyárban szereltek össze, de akadnak olyan országok, ahol ez az arány jelentősen magasabb: Franciaországban és Spanyolországban majdnem minden harmadik új villanyautó kínai gyártmány volt. Autógyártó szerint a legnagyobb részesedés a Tesláé, amely az összes kínai import 28%-áért volt felelős. Ezt követte a Dacia (20%), mely Kínából hozza Európába a népszerű Spring kisautót, és kisebb arányban a BMW is jelen van a felsorolásban. A T&E kiemeli, hogy egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából a kínai autómárkák: míg 2019-ben csupán 0,4% volt a piaci részesedésük Európában, 2023-ra már 7,9%, 2027-re pedig az európai villanyautó-piac 20%-át is megkaparinthatják. Tavaly az MG, a Polestar, és a BYD vezette a kínaiak előretörését. Forrás: Transport & Environment Tanulmányával a T&E az európai autóipart fenyegető veszélyre hívja fel a figyelmet, miszerint az Európában gyártott autóknál olcsóbb kínai modellek beáramlása a tőke, munkahelyek, szakértelem, és innováció kiáramlásához vezethet. Az Európai Unióba importált gépkocsikra jelenleg 10 százalékos vámtétel van érvényben. A T&E ennek 25%-ra való emelését javasolja, mely a jelenlegi autóárak mellett évi mintegy 3-6 milliárd eurós bevételt generálna, amelyet vissza lehetne forgatni a tiszta technológiák gyártását szolgáló beszállítói lánc fejlesztésébe. Elárulta a BYD, mire készül Európában A kutatócsoport hozzáteszi azonban, hogy a vám emelése nem fogja meggátolni a kínai vállalatokat európai gyártóközpontok építésében, és az európai kormányok céljának nem is a nagy hagyományos autógyártók megóvása kellene, hogy legyen. Sokkal inkább az elektromosautó-gyártás lokális ellátási láncának kiépítése, amely versenyképes portfóliót eredményez az európai gyártók részéről. Ennek része például az akkumulátorokra vonatkozó szigorú fenntarthatósági követelmények, melyek a tiszta gyártást és körforgásos gazdaságot támogatják. A kínai vállalatok megelőzik Európát a technológia és az ellátási lánc felkészültsége terén – írja a T&E – és ezt az előnyt még a vámok sem lesznek képesek ellensúlyozni. „Európa jövőbeli kereskedelempolitikájának célja a helyi, azaz „made in Europe” gyártás biztosításának kell lennie, nem pedig az inkumbens vállalatok megóvása a versenytől. A kereskedelmi védelem némi haladékot adhat a régi gyártóknak, de végső soron az, hogy sikeresek vagy kudarcot vallanak, az üzleti stratégiájuktól és attól függ, hogy képesek-e felvenni a versenyt az új belépőkkel, legyen szó kínaiakról vagy amerikaiakról. A gyorsítás, nem pedig a lassítás az egyetlen módja annak, hogy kivédjük az Európába irányuló külföldi importot.” Az Európai Unió egyébként tavaly szubvencióellenes vizsgálatot indított Kína ellen, a vád szerint ugyanis az ázsiai ország a világkereskedelmi szabályokba ütköző módon támogatja autóiparát azon céllal, hogy tönkretegye az európai autóipart. Hivatalosan is megkezdte az EU a kínai vizsgálatot 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!