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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL040MDIyLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IVTAvQjM0NDQwNjM5LjQzMTY5MDE3NTtkY190cmtfYWlkPTYyNDI2NjY4NDtkY190cmtfY2lkPTI0MzYwNjI0NjtkY19sYXQ9O2RjX3JkaWQ9O3RhZ19mb3JfY2hpbGRfZGlyZWN0ZWRfdHJlYXRtZW50PTt0ZnVhPTtnZHByPSRHRFBSO2dkcHJfY29uc2VudD0kR0RQUl9DT05TRU5UXzc1NTtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tjbGsvTjQwMjIuMzczMzQyOFZJTExBTllBVVRPU09LLkhVMC9CMzQ0NDA2MzkuNDMxNjkwMTc1O2RjX3Rya19haWQ9NjI0MjY2Njg0O2RjX3Rya19jaWQ9MjQzNjA2MjQ2O2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JEdEUFI7Z2Rwcl9jb25zZW50PSRHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1O2x0ZD07ZGNfdGR2PTEnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzEwL2xlYWQtbW9iaWwtbGVhcC1jMTAtNjAweDUwMC02LmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMTAvbGVhZC1kZXNrdG9wLWxlYXAtYzEwLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8xMC9sZWFkLWRlc2t0b3AtbGVhcC1jMTAtMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJRlJBTUUgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXBpL040MDIyLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IVTAvQjM0NDQwNjM5LjQzMTY5MDE3NTtkY190cmtfYWlkPTYyNDI2NjY4NDtkY190cmtfY2lkPTI0MzYwNjI0NjtvcmQ9W3RpbWVzdGFtcF07ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0ke0dEUFJ9O2dkcHJfY29uc2VudD0ke0dEUFJfQ09OU0VOVF83NTV9O2x0ZD07ZGNfdGR2PTE/IiBXSURUSD0xIEhFSUdIVD0xIE1BUkdJTldJRFRIPTAgTUFSR0lOSEVJR0hUPTAgSFNQQUNFPTAgVlNQQUNFPTAgRlJBTUVCT1JERVI9MCBTQ1JPTExJTkc9bm8gQk9SREVSQ09MT1I9JyMwMDAwMDAnPjwvSUZSQU1FPg==
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

A Trump kormányzat nem rejtette soha véka alá, hogy nem szívleli a villanyautókat – még akkor is így tett, amikor Elon Musk nekik dolgozott és az elnökkel nagy volt a barátság.

Most viszont lehet, hogy legalább egy kérdésben mégis győzött a józan ész. Átmenetileg.

Alsó, felső

A villanyautózás kapcsán sokszor felmerül, hogy honnan fogják majd pótolni az államok a kieső jövedéki, vagy éppen útadókat, ha elterjednek a tisztán elektromos járművek és emiatt csökken az üzemanyagból származó állami bevétel.

A felvetés reális, ám egyelőre még rendkívül kevés országban vannak a villanyautók akkora arányban jelen az autóflottában, hogy ez a hatás számottevően érezhető legyen.

Egyesült Államokban már eddig is volt pár állam, amely a kieső bevételek pótlására adót vetett ki a villanyautókra és egyelőre ezek a díjak többnyire fix összegek, nem pedig a használattal arányosak voltak. Most azonban a kongresszus, a szövetségi törvényhozás látta elérkezettnek a pillanatot.

Hogy indokolt-e ez akkor, amikor a villanyautók még csak 1,4 százalékát teszik ki az USA teljes flottájának az önmagában is egy valid kérdés, azonban ami sokaknál kiverte a biztosítékot, az az adó mértéke volt.

A költségvetési javaslat szerint ugyanis a villanyautóknak évi 250 dollárt – nagyjából 87 ezer forintot –, míg a konnektoros hibrideknek 100 dollárt kellene fizetniük.

Az Inside EVs számításai szerint azonban az átlagos amerikai autós ma évi 101 dollárt fizet az üzemanyag árában a szövetségi kormánynak, tehát a villanyautókra 2,5-szer ekkora sarcot vetnének ki, ami 4200 liter benzin tankolásának felel meg. A PHEV modellek pedig kvázi kifizetik egy hagyományos belsőégésű motoros autó útadójának éves díját, amit pedig ténylegesen tankolnak, az extraként rakódik erre.

Trump elnök költségvetési javaslata épp most halad át a kongresszus alsó és felső házán és mindkettőben meg kell szereznie a szavazatok többségét. Jelenleg a Donald Trump által vezetett Republikánus pártnak 51 százaléka van az előbbiben és 53 százaléka az utóbbiban.

Az alsó ház, azaz a képviselőház egyik republikánus módosító javaslata volt az, amely a költségvetés tárgyalása során belerakta a törvénytervezetbe a fenti adókat és a képviselők meg is szavazták ezt a változatot. Érdekesség, hogy az állami autók, illetve a furgonok és nehéz tehergépjárművek kivételt képeztek volna, ami már csak azért is furcsa, mert utóbbiak jóval nagyobb terhet jelentenek az utakra, mint a személyautók.

Azonban még mielőtt a szenátus elé került volna a csomag, a felsőház szintén republikánus többségű költségvetési bizottsága kihúzta ezt a sort a tervezetből.

Az indoklás Ohio republikánus szenátorától, Bernie Morenótól érkezett, aki azzal indokolta a változtatást, hogy a javaslat túl nagy terhet rótt volna az államigazgatásra. Jelenleg ugyanis nincs semmi mechanizmus kialakítva egy ilyen adó beszedésére és a kalkulált költségek meghaladták volna a várható bevételt.

Hogy ez a matek hogyan jött ki, azt pontosan nem tudjuk, de valószínű, hogy ahogy a bevezetés javaslata is egy racionális köntösbe bújtatott, de kicsit sántító politikai döntés volt, úgy e mögött is hasonló állhat. Hogy csak egy szempontot mondjunk, az amerikai politikai rendszerben a helyi munkahelyek csökkenése és növekedése komoly tényező egy képviselő, vagy szenátor újraválasztása esetén és sokszor felülírhatja a pártszínek szerinti szavazást, ha egy adott politikus attól tart, elbocsátások lehetnek egy döntés miatt a saját körzetében. Ohioban van például az LG és a GM közös Ultium akkugyára és a koreai cég épp a Hondával készül egy másik hasonlót felhúzni az államban.

A mostani változás azonban nem jelenti azt, hogy végleg elmúlt az adó bevezetésének esélye, hiszen más módon, más összegekkel vagy szisztémával visszatérhet még a javaslat.

Állami támogatás

Trump egyik kampányígérete volt a 7500 dolláros szövetségi állami villanyautó vásárlási támogatás eltörlése, ami szintén belekerült a költségvetési tervezetbe. A kivezetés megvalósítása azonban még vita tárgyát képezi.

Eredetileg attól lehetett tartani, hogy Trump akár beiktatása után azonnal, első intézkedései egyikeként megszünteti a támogatást. Ez nem történt meg és akkor a várakozások 2025 végére fókuszáltak. Most viszont még ez sem biztos, lehetséges, hogy, talán részben, de 2026 végéig megmaradjon a program.

A képviselőház javaslata szerint a kisebb villanyautókra – és a kisebb PHEV modellekre – a jövő év végéig maradna érvényben a támogatás, míg a nagyobb típusoknál az év végén megszűnne.

A javaslatok között szerepel az is, hogy hozzák vissza azt a régi szabályt, amely szerint az autógyártók csak az első 200 ezer legyártott villanyautójukra tudják magukat kvalifikálni erre a támogatásra. Így azok a gyártók (a Tesla, a GM, a Ford, a Hyundai, a Volkswagen, a BMW és a Stellantis), amelyek már most is a határérték felett járnak, az év végén kiesnének a rendszerből, míg a többiek vásárlói 2026 végéig élhetnének a lehetőséggel.

Ezzel szemben a szenátus előtt lévő javaslat a törvény kihirdetését követő 180. napon minden típusra beszüntetné a támogatást, sőt azt a bizonyos lízinges kiskaput is, amellyel azok az autók is jogosultak voltak, amelyek akkucellái nem az USA-ban készültek, azonnal be is zárná. A szenátus azonban még ennél is tovább menne és a használt villanyautókhoz járó 4000 dolláros támogatást is megszüntetné.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás