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 A Trump kormányzat nem rejtette soha véka alá, hogy nem szívleli a villanyautókat – még akkor is így tett, amikor Elon Musk nekik dolgozott és az elnökkel nagy volt a barátság. Most viszont lehet, hogy legalább egy kérdésben mégis győzött a józan ész. Átmenetileg. Alsó, felső A villanyautózás kapcsán sokszor felmerül, hogy honnan fogják majd pótolni az államok a kieső jövedéki, vagy éppen útadókat, ha elterjednek a tisztán elektromos járművek és emiatt csökken az üzemanyagból származó állami bevétel.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 A felvetés reális, ám egyelőre még rendkívül kevés országban vannak a villanyautók akkora arányban jelen az autóflottában, hogy ez a hatás számottevően érezhető legyen. Egyesült Államokban már eddig is volt pár állam, amely a kieső bevételek pótlására adót vetett ki a villanyautókra és egyelőre ezek a díjak többnyire fix összegek, nem pedig a használattal arányosak voltak. Most azonban a kongresszus, a szövetségi törvényhozás látta elérkezettnek a pillanatot. Hogy indokolt-e ez akkor, amikor a villanyautók még csak 1,4 százalékát teszik ki az USA teljes flottájának az önmagában is egy valid kérdés, azonban ami sokaknál kiverte a biztosítékot, az az adó mértéke volt. A költségvetési javaslat szerint ugyanis a villanyautóknak évi 250 dollárt – nagyjából 87 ezer forintot –, míg a konnektoros hibrideknek 100 dollárt kellene fizetniük. Az Inside EVs számításai szerint azonban az átlagos amerikai autós ma évi 101 dollárt fizet az üzemanyag árában a szövetségi kormánynak, tehát a villanyautókra 2,5-szer ekkora sarcot vetnének ki, ami 4200 liter benzin tankolásának felel meg. A PHEV modellek pedig kvázi kifizetik egy hagyományos belsőégésű motoros autó útadójának éves díját, amit pedig ténylegesen tankolnak, az extraként rakódik erre. Trump elnök költségvetési javaslata épp most halad át a kongresszus alsó és felső házán és mindkettőben meg kell szereznie a szavazatok többségét. Jelenleg a Donald Trump által vezetett Republikánus pártnak 51 százaléka van az előbbiben és 53 százaléka az utóbbiban. Az alsó ház, azaz a képviselőház egyik republikánus módosító javaslata volt az, amely a költségvetés tárgyalása során belerakta a törvénytervezetbe a fenti adókat és a képviselők meg is szavazták ezt a változatot. Érdekesség, hogy az állami autók, illetve a furgonok és nehéz tehergépjárművek kivételt képeztek volna, ami már csak azért is furcsa, mert utóbbiak jóval nagyobb terhet jelentenek az utakra, mint a személyautók. Azonban még mielőtt a szenátus elé került volna a csomag, a felsőház szintén republikánus többségű költségvetési bizottsága kihúzta ezt a sort a tervezetből. Az indoklás Ohio republikánus szenátorától, Bernie Morenótól érkezett, aki azzal indokolta a változtatást, hogy a javaslat túl nagy terhet rótt volna az államigazgatásra. Jelenleg ugyanis nincs semmi mechanizmus kialakítva egy ilyen adó beszedésére és a kalkulált költségek meghaladták volna a várható bevételt. Hogy ez a matek hogyan jött ki, azt pontosan nem tudjuk, de valószínű, hogy ahogy a bevezetés javaslata is egy racionális köntösbe bújtatott, de kicsit sántító politikai döntés volt, úgy e mögött is hasonló állhat. Hogy csak egy szempontot mondjunk, az amerikai politikai rendszerben a helyi munkahelyek csökkenése és növekedése komoly tényező egy képviselő, vagy szenátor újraválasztása esetén és sokszor felülírhatja a pártszínek szerinti szavazást, ha egy adott politikus attól tart, elbocsátások lehetnek egy döntés miatt a saját körzetében. Ohioban van például az LG és a GM közös Ultium akkugyára és a koreai cég épp a Hondával készül egy másik hasonlót felhúzni az államban. A mostani változás azonban nem jelenti azt, hogy végleg elmúlt az adó bevezetésének esélye, hiszen más módon, más összegekkel vagy szisztémával visszatérhet még a javaslat. Állami támogatás Trump egyik kampányígérete volt a 7500 dolláros szövetségi állami villanyautó vásárlási támogatás eltörlése, ami szintén belekerült a költségvetési tervezetbe. A kivezetés megvalósítása azonban még vita tárgyát képezi. Eredetileg attól lehetett tartani, hogy Trump akár beiktatása után azonnal, első intézkedései egyikeként megszünteti a támogatást. Ez nem történt meg és akkor a várakozások 2025 végére fókuszáltak. Most viszont még ez sem biztos, lehetséges, hogy, talán részben, de 2026 végéig megmaradjon a program. A képviselőház javaslata szerint a kisebb villanyautókra – és a kisebb PHEV modellekre – a jövő év végéig maradna érvényben a támogatás, míg a nagyobb típusoknál az év végén megszűnne. A javaslatok között szerepel az is, hogy hozzák vissza azt a régi szabályt, amely szerint az autógyártók csak az első 200 ezer legyártott villanyautójukra tudják magukat kvalifikálni erre a támogatásra. Így azok a gyártók (a Tesla, a GM, a Ford, a Hyundai, a Volkswagen, a BMW és a Stellantis), amelyek már most is a határérték felett járnak, az év végén kiesnének a rendszerből, míg a többiek vásárlói 2026 végéig élhetnének a lehetőséggel. Ezzel szemben a szenátus előtt lévő javaslat a törvény kihirdetését követő 180. napon minden típusra beszüntetné a támogatást, sőt azt a bizonyos lízinges kiskaput is, amellyel azok az autók is jogosultak voltak, amelyek akkucellái nem az USA-ban készültek, azonnal be is zárná. A szenátus azonban még ennél is tovább menne és a használt villanyautókhoz járó 4000 dolláros támogatást is megszüntetné. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!