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
auto

Mennyit fogyaszt egy gyalogos százon?

egyéb
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

Oldalunkon gyakran esik szó az elektromos autók fogyasztásáról, ami meghatározó fontosságú paraméter egy-egy modell esetében, hiszen jelentős részben ezen múlik, hogy mekkora a megtehető hatótáv, mennyire olcsó az üzemeltetés, vagy hogy mennyire tekinthető fenntarthatónak az autó használata. Apropó fenntarthatóság. A legzöldebb közlekedési mód mégiscsak a gyaloglás. De mennyi energiát fogyaszt az emberi szervezet „százon”, és hogyan aránylik ez az autók energiafelhasználásához? Járjunk utána!

Hogy egy elektromos autó mennyit fogyaszt, az függ az adott modelltől, az időjárástól, a sebességtől, a vezetési stílustól, stb., de nem lövünk nagyon mellé, ha 15-20 kWh közé tesszük az átlagos fogyasztást száz kilométeren. Városban persze ez jóval kevesebb, akár 10 kWh alatti érték is elérhető egy takarékosabb modellel.

Egy jó egészségnek örvendő ember, aki nem nézelődik, hanem siet a dolgára, körülbelül 6 km/órás sebességgel gyalogol, ezzel a tempóval pedig közel 17 órába telik megtenni 100 km-t, ha csak a nettó menetidőt nézzük. Feltéve, hogy emberünk átlagos testalkatú, óránként úgy 300 kalóriát fog elégetni a sétája során, ami 100 kilométeren 5000 kalóriát jelent. Persze ezen felül van még egy alapfogyasztás is, óránként körülbelül 70-80 kalória, amit a szervezet teljesen nyugodt állapotban is felhasznál. Ezt azonban figyelmen kívül hagyhatjuk, hiszen nem közvetlenül a haladáshoz járul hozzá, hanem ahhoz, hogy életben maradjunk.

Mennyi energiát is jelent 5000 kalória? Kezdjük azzal, hogy amit a köznyelvben kalóriának hívnak, az valójában kilokalória (kcal). Miért keveredett így össze a két mértékegység? Mert az angolban a két kalória „large calorie” (kcal) és „small calorie” (cal) néven fut, a calorie (kalória) alatt pedig a large calorie-t, azaz a kilokalóriát értik, és ez terjedt el világszerte. Egy kalória (cal) egyébként a hivatalos definíció szerint azzal az energiamennyiséggel egyenlő, amely 1 grammnyi víz hőmérsékletének 1 Celsius-fokkal történő megnöveléséhez szükséges.

Miután a megfelelő táblázatból kikerestük, hogy 1 kilokalória (kcal) 1,162 Wh-nak felel meg, már könnyedén kiszámíthatjuk, hogy egy 100 km-es séta 5800 wattórányi energiát igényel, vagyis a gyalogos fogyasztása 5,8 kWh/100 km.

Talán senkit nem lep meg, hogy energetikai szempontból a jó öreg gyaloglás háromszor hatékonyabb, mint egy kéttonnás elektromos autó mozgatása. De mi a helyzet, ha egy sokkal könnyebb jármű az összehasonlítási alap?

Az elektromos robogók fogyasztása tág határok között mozog, de 3 kWh-ból azért ki lehet jönni 100 km-en. Ez azt jelenti, hogy az emberével nagyjából megegyező méretkategóriában az elektromotor és a kerék már többnyire hatékonyabb, mint a lábak és az izmok.

Közlekedési mód Energiafelhasználás 100 km-en
Elektromos autó ~15-20 kWh
Gyaloglás ~5,8 kWh
Elektromos robogó ~3 kWh

A fenti számítás persze nem veszi figyelembe, hogy az áram nem a konnektorban terem és a terülj-terülj asztalkám is csak a mesékben létezik. Amennyiben azt is számításba vennénk, hogy az energia ősforrása (ez többnyire a nap energiája) milyen hatékonysággal alakul át megtett kilométerekké, akkor valószínűleg egészen más arányok jönnének ki.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás