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
auto

Mennyit fogyaszt egy gyalogos százon?

egyéb

Oldalunkon gyakran esik szó az elektromos autók fogyasztásáról, ami meghatározó fontosságú paraméter egy-egy modell esetében, hiszen jelentős részben ezen múlik, hogy mekkora a megtehető hatótáv, mennyire olcsó az üzemeltetés, vagy hogy mennyire tekinthető fenntarthatónak az autó használata. Apropó fenntarthatóság. A legzöldebb közlekedési mód mégiscsak a gyaloglás. De mennyi energiát fogyaszt az emberi szervezet „százon”, és hogyan aránylik ez az autók energiafelhasználásához? Járjunk utána!

Hogy egy elektromos autó mennyit fogyaszt, az függ az adott modelltől, az időjárástól, a sebességtől, a vezetési stílustól, stb., de nem lövünk nagyon mellé, ha 15-20 kWh közé tesszük az átlagos fogyasztást száz kilométeren. Városban persze ez jóval kevesebb, akár 10 kWh alatti érték is elérhető egy takarékosabb modellel.

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

Egy jó egészségnek örvendő ember, aki nem nézelődik, hanem siet a dolgára, körülbelül 6 km/órás sebességgel gyalogol, ezzel a tempóval pedig közel 17 órába telik megtenni 100 km-t, ha csak a nettó menetidőt nézzük. Feltéve, hogy emberünk átlagos testalkatú, óránként úgy 300 kalóriát fog elégetni a sétája során, ami 100 kilométeren 5000 kalóriát jelent. Persze ezen felül van még egy alapfogyasztás is, óránként körülbelül 70-80 kalória, amit a szervezet teljesen nyugodt állapotban is felhasznál. Ezt azonban figyelmen kívül hagyhatjuk, hiszen nem közvetlenül a haladáshoz járul hozzá, hanem ahhoz, hogy életben maradjunk.

Mennyi energiát is jelent 5000 kalória? Kezdjük azzal, hogy amit a köznyelvben kalóriának hívnak, az valójában kilokalória (kcal). Miért keveredett így össze a két mértékegység? Mert az angolban a két kalória „large calorie” (kcal) és „small calorie” (cal) néven fut, a calorie (kalória) alatt pedig a large calorie-t, azaz a kilokalóriát értik, és ez terjedt el világszerte. Egy kalória (cal) egyébként a hivatalos definíció szerint azzal az energiamennyiséggel egyenlő, amely 1 grammnyi víz hőmérsékletének 1 Celsius-fokkal történő megnöveléséhez szükséges.

Miután a megfelelő táblázatból kikerestük, hogy 1 kilokalória (kcal) 1,162 Wh-nak felel meg, már könnyedén kiszámíthatjuk, hogy egy 100 km-es séta 5800 wattórányi energiát igényel, vagyis a gyalogos fogyasztása 5,8 kWh/100 km.

Talán senkit nem lep meg, hogy energetikai szempontból a jó öreg gyaloglás háromszor hatékonyabb, mint egy kéttonnás elektromos autó mozgatása. De mi a helyzet, ha egy sokkal könnyebb jármű az összehasonlítási alap?

Az elektromos robogók fogyasztása tág határok között mozog, de 3 kWh-ból azért ki lehet jönni 100 km-en. Ez azt jelenti, hogy az emberével nagyjából megegyező méretkategóriában az elektromotor és a kerék már többnyire hatékonyabb, mint a lábak és az izmok.

Közlekedési mód Energiafelhasználás 100 km-en
Elektromos autó ~15-20 kWh
Gyaloglás ~5,8 kWh
Elektromos robogó ~3 kWh

A fenti számítás persze nem veszi figyelembe, hogy az áram nem a konnektorban terem és a terülj-terülj asztalkám is csak a mesékben létezik. Amennyiben azt is számításba vennénk, hogy az energia ősforrása (ez többnyire a nap energiája) milyen hatékonysággal alakul át megtett kilométerekké, akkor valószínűleg egészen más arányok jönnének ki.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás