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
auto

Így állunk – az egyik európai országban a kutyának sem kell a villanyautó

elektromos autó piac
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

Oldalunkon rendszeresen beszámolunk az elektromos autók európai eladásairól, az átlag azonban sok mindent eltakar: míg egyes országokban kiemelkedő népszerűségnek örvend az elektromos hajtáslánc, addig máshol szinte teljes az érdektelenség az újdonság iránt. A következőkben a legfrissebb, azaz a 2025 első félévi adatok alapján igyekszünk egy rövid körképet adni arról, hol tart jelenleg az elektromos átállás az egyes országokban.

Európa 10 legnagyobb EV-piaca

Az Eleport gyűjtése szerint közel 1,2 millió tisztán elektromos autót helyeztek forgalomba az idei év első 6 hónapjában Európában (jelen esetben az EU és az EFTA tagállamaiban, illetve az Egyesült Királyságban), ami 25%-os növekedés az előző év azonos időszakához képest. Ezeknek az eladásoknak több mint a fele (52%-a) a három legnagyobb piacon koncentrálódott.

Németország Európa legnagyobb autópiaca, és nincs ez másként az elektromos autók esetében sem. A németek kicsit kevesebb mint negyedmillió elektromos autót vásároltak az első fél évben, ez 35,1%-os növekedést jelent, a hajtáslánc piaci részesedése pedig 12,5%-ról 17,7%-ra emelkedett.

Tavaly még nagyon más volt a helyzet, akkor az elektromos járművek iránti érdeklődés jelentős mértékben zuhant, ami elsősorban annak volt köszönhető, hogy 2023 decemberében hirtelen megszüntették a készpénzes támogatást. A szűk esztendőnek azonban – legalábbis egyelőre – vége, ma már újra növekedési pályára álltak az eladások.

Az Egyesült Királyságban mintegy 225 ezer elektromos járművet értékesítettek, 34,6%-kal többet, mint az előző év első felében, ennek köszönhetően az elektromos járművek piaci részesedése is 16,6%-ról 21,6%-ra emelkedett. Az eladások növekedési üteme idén ráadásul felgyorsult, mivel 2024-ben és 2023-ban még csak 20% körüli volt a bővülés.

Franciaországban több mint 148 ezer elektromos járművet adtak el, ami 6,4%-os csökkenést jelent. Az elektromos járművek piaci részesedése ennek ellenére is 17,6%-ra nőtt az előző évi 17,3%-ról.

Mi okozta, hogy egy olyan nagy piac, mint Franciaország, képes volt visszaesést produkálni az elektromos járművek értékesítésében? A lassulás részben a 2025. július 1-jétől hatályát vesztő környezetvédelmi bónusz bejelentése miatti bizonytalanságnak, valamint az államilag támogatott kedvezményes lízing szüneteltetésének tudható be. A 17,6%-os elektromos piaci részesedésével Franciaország azért még így is közel áll Európa 17,5%-os átlagához.

A fenti három ország mellett a top 10 piac közé tartozott még Belgium, Norvégia, Hollandia, Dánia, Svédország, Spanyolország és Olaszország. Magyarországon 5219 villanyautót értékesítettek az első fél évben, amivel a 19. helyet foglaltuk el.

Hogyan alakult az elektromos autók piaci részesedése az egyes országokban?

Talán nem okozott nagy meglepetést, hogy a legnagyobb országok egyben a villanyautók legnagyobb piacai is, az elektromos autók aránya viszont már jóval árulkodóbb adat lehet.

Az elmúlt évekhez hasonlóan most is Norvégia áll az élen, így legfeljebb csak a 94%-os arány lehet új információ.

Mint ahogyan azt a múlt héten megírtuk, Dánia is kezd felzárkózni az északi szomszédjához, hiszen az első fél évben 64%-on állt az elektromos autók piaci részesedése.

A harmadik helyen is egy skandináv országot találunk, nevezetesen Svédországot, 35%-os piaci részesedéssel. Az egyharmados arányt még Hollandiának (35%) és Finnországnak (34%) sikerült átlépnie.

Gazdag országok állnak a lista élén? Igen, de innentől kezdve már nem olyan erős az összefüggés a vásárlóerő és villanyautók népszerűsége között. Málta például megelőzi Svájcot, Portugália Németországot, és Magyarországon is többen választanak elektromos modelleket, mint Olaszországban.

Na de melyek azok az országok, amelyek leghátul kullognak az elektromos átállás rögös útján? Bulgária 4,71%-os rátával messze elmarad az európai átlagtól, akárcsak Szlovákia a maga 4,45%-os arányával. És aztán ott van még Horvátország, ahol bottal sem piszkálják az elektromos autókat, melyeknek idén mindössze 0,94%-os piaci részesedést sikerült elérniük.

A jó a rossz és a csúf

A legnagyobb arányú növekedés Izlandon történt, ahol 138,6%-kal ugrott meg az elektromos autók értékesítése, az arányuk pedig 15,1%-ról 28,95%-ra emelkedett.

Izland esete rendkívül érdekes volt: 2023-ban az összes eladott autó 50%-a volt teljesen elektromos, majd az év végére a kormány  körülbelül 15 forintnak megfelelő kilométerdíjat vetett ki az elektromos járművekre, és visszavonta az áfa-mentességet.

Ez 2024-ben az elektromos járművek piaci részesedésének jelentős visszaesését okozta. De most, annak ellenére, hogy az elektromos járművek ilyen csapást szenvedtek, az eladások ismét emelkednek: 2025 első felében Izlandon az összes eladott autó 29%-a volt teljesen elektromos, és az ország 2025-ben a legmagasabb növekedési rátájával büszkélkedhetett Európában.

A második legnagyobb növekedést Spanyolország könyvelhette el 83,9%-kal, melynek köszönhetően az elektromos autók aránya 4,7%-ról 7,6%-ra emelkedett. Ez azért fontos eredmény, mert a kontinens ötödik legnagyobb piacáról van szó, nagyon nem mindegy tehát, hogy melyik irányba húzzák az európai átlagot.

Spanyolországban jelenleg a MOVES III kódnevű támogatási rendszer keretén belül lehet 4500 eurót igényelni egy tisztán elektromos autó vásárlásához (melynek vételára nem haladhatja meg a 45 ezer eurót), egy hétévesnél idősebb autó leadása esetén pedig akár 7000 euróra is növekedhet a támogatás összege.

Csehország, Szlovénia, Szlovákia és Lengyelország is 60% feletti növekedést regisztrálhatott még, igaz, alacsony bázisról.

A lista másik végén már sajnos olyan országokat találhatunk, amelyekben visszaesés történt tavalyhoz képest. Franciaországban 6,4%-kal, Észtországban 31,6%-kal, Máltán 35%-kal, Romániában pedig 44%-kal estek ez értékesítések. És igen, ezúttal is Horvátországot találjuk a sor végén, ahol az egyébként sem túl acélos eladások egy év alatt lefeleződtek.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás