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 Dániában ma már népszerűbbek a tisztán elektromos, mint a hagyományos autók, és az ő esetükben ezt nem is lehet csupán annyival elintézni, hogy „könnyű nekik, az olajból gazdagodtak meg”, mint ahogyan azt sokan hajtogatták a Norvégiából érkező hírek hallatán. De lássuk a számokat. A dán autóipari szövetség, a Mobility Denmark adatai szerint 2025 első felében 89.547 személygépkocsit regisztráltak újonnan, ami 3,8 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ezek közül 57.171 tisztán elektromos autó volt, ami csaknem 47 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, a piaci részesedésük pedig elérte 63,8 százalékot – egy évvel korábban még csupán 45 százalékon álltak. A magánszemélyek körében még erősebb volt az akkumulátoros elektromos autók iránti érdeklődés. A január és június között magáncélra vásárolt új személygépkocsik több mint 80 százaléka elektromos volt, és ez az arány júniusban megközelítette a 86 százalékot is. „2024-ben nagy volt a kereslet az elektromos autók iránt, és láthatjuk, hogy az érdeklődés csak nőtt ebben az évben, különösen a magánszemélyek körében, akik igazán megkedvelték őket” – mondta Mads Rørvig, a Mobility Denmark vezérigazgatója. A Mobility Denmark által közzétett adatok szerint 2025 első felében a legkelendőbb modellek a Skoda Elroq (4782 darab), a Volkswagen ID.4 (4161 darab) és a Tesla Model Y (3101 darab) voltak. Az egyéb jól teljesítő modellek között szerepelt a Volkswagen ID.3, a Skoda Enyaq iV és a Toyota bZ4X, a legkelendőbb hagyományos modell (Volkswagen T-Roc) pedig csak az eladási ranglista hatodik helyére tudott felkapaszkodni. A hírhedt S-görbe, avagy így veszik át az uralmat a villanyautók Hogyan néz ki az a bizonyos S-görbe a dánoknál? Az alábbi grafikonon azt az évet választottam kiindulási pontnak, amikor a tisztán elektromos autók piaci részesedése elérte az 5 százalékot. Norvégiában ez 2013 volt, Dániában pedig 2020. Ez lett az alábbi grafikonon az 1-es év. Mint az jól látható, a dánoknál gyorsabban zajlik az átállás, ami nem is csoda, hiszen manapság jóval nagyobb a modellválaszték, sűrűbb és kiterjedtebb a töltőinfrastruktúra, ráadásul a mai villanyautók kevesebb kompromisszumot igényelnek, mint a 2010-es években kapható elődeik. Idehaza 2023-ban lépte át az 5 százalékot az elektromos autók piaci részesedése, idén az év első 8 hónapjában pedig már 8,21 százalékon áll ez az érték. Augusztusban 10 százalék felett volt a villanyautók részesedése a magyar újautó-piacon dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!