PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Komoly kihívót kapott a Tesla: a BYD egy 14,5 MWh-s energiatárolót dobott piacra

energia

Kína egyik legnagyobb autó- és akkumulátorgyártója, a BYD bemutatta a HaoHan nevű akkupakkját, amely kiemelkedő nagyságú, 14,5 MWh-s energiatárolási kapacitással rendelkezik. A vállalat emellett saját hálózatformáló inverterét és fejlett energiagazdálkodási rendszerét is prezentálta, amelyeket a HaoHan akkumulátor kiegészítéseként és a rendszer teljesítményének optimalizálása érdekében fejlesztettek ki. A teljes termékpaletta szeptember 19-én debütált a Shenzhenben megrendezett Nemzetközi Digitális Energia Expón.

A vállalat szerint a HaoHan 14,5 MWh-s kapacitása több mint kétszerese az iparági normának, amely 6–7 MWh. Ha egy szabványos 20 lábas konténerbe szerelik be, a rendszer 10 MWh energiát szolgáltat, és 233 kWh/köbméter térfogati energiasűrűséget ér el, 51%-kal többet, mint az iparági átlag. A gyártó szerint egy 1 GWh-s akkutelep esetében a HaoHan több mint felére csökkentené a szükséges egységek számát és közel harmadával kisebb területet foglal el, mint a konkurens termékek.

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

A HaoHan a BYD saját fejlesztésű 2710 Ah-s Blade celláiból áll, amely a vállalat állítása szerint a világ legnagyobb akkumulátorcellája. Ez a következő generációs cella a hagyományos megoldások kapacitásának négyszeresét biztosítja, több mint 10.000 ciklusos élettartammal büszkélkedhet, és a kilowattóránkénti teljes életciklus-költséget 0,1 CNY/kWh (0,014 USD vagy 4,68 forint) alá csökkenti – ez egy olyan mérföldkő, amely átalakíthatja a nagy léptékű energiatárolás gazdaságosságát.

A rendszer 52%-os volumetrikus cell-to-system (VCTS) hatékonyságot ér el, maximalizálva az energiasűrűséget az integrált cell-to-system tervezés révén, amely csökkenti a redundáns alkatrészek számát. A BYD szerint a HaoHan, amelyet a sivatagoktól a partvidéki régiókig terjedő zord környezetekre terveztek, 70%-kal csökkenti a rendszer meghibásodási arányát és a karbantartási költségeket. A saját fejlesztésű inverterrel és energiagazdálkodási szoftverrel kombinálva az egység milliszekundum szintű válaszadási képességet és gigawatt méretű hálózatformálói képességeket biztosít.

A BYD szerint a HaoHan 21,7%-kal csökkentheti a projektszintű költségeket. Egy tipikus 1 GWh-s telepítés esetében a berendezések beszerzésével, szállításával és telepítésével kapcsolatos teljes költségek várhatóan körülbelül 30%-kal csökkennek.

A célalkalmazások között szerepel a hálózat kiegyensúlyozása, a megújuló energia integrálása, valamint a kereskedelmi és lakossági felhasználók számára biztosított tartalék áramellátás.

A HaoHan debütálása egybeesik a következő generációs energiatároló rendszerek egyre növekvő piaci térnyerésével. Az év elején a CATL mutatta be 9 MWh-s TENER Stack rendszerét, a Sungrow pedig a 6,9 MWh-s PowerTitan 3.0 rendszert dobta piacra, amelyet meleg éghajlati viszonyokra optimalizáltak. De a Tesla sem ült a babérjain, és nemrégiben bejelentette a 20 MWh-s Megablock fejlesztését – ez egy előre megtervezett, középfeszültségű, hálózati méretű megoldás, amely négy Megapack egységet kombinál egy integrált megavoltos transzformátorral és kapcsolóberendezéssel.

A BYD 2025 végéig több gigawattos léptékű projektben tervezi a HaoHan rendszer bevezetését, beleértve egy mérföldkőnek számító 12,5 GWh-s telepítést Szaúd-Arábiában. A vállalat globális terjeszkedését is felgyorsítja, célpontként Európa, Latin-Amerika, Afrika és Délkelet-Ázsia kulcsfontosságú piacait szem előtt tartva.

A jövőre nézve a BYD technológiai ütemterve magában foglalja a folyadékhűtés, a prediktív karbantartás és a hibrid napenergia-hidrogén tárolórendszerek integrálását. Ezeknek a fejlesztéseknek az a célja, hogy 2026-ra a rendszer teljes hatékonyságát 95% fölé emeljék, tovább erősítve a vállalat pozícióját a következő generációs, hálózati méretű energiatárolási megoldások terén.

A BYD emellett piacra dobta új GC Flux hálózatformáló inverterét, amely a 2,5–10 MW teljesítménytartományt fedi le. A vállalat szerint az inverter teljesítménye körülbelül 38%-kal magasabb a szokásos ipari szabványoknál, maximális teljesítménysűrűsége pedig 1474 kW/m², ez körülbelül 130%-kal magasabb, mint az iparági átlag. A nyers teljesítményen túl a GC Flux PCS fejlett hálózatformáló képességekkel is rendelkezik, ami ideálissá teszi a megújuló energiaforrások által dominált hálózatokban történő felhasználáshoz.

A hálózatformáló inverter (angolul grid-forming inverter) egy speciális típusú inverter, amelyet elsősorban megújuló energiaforrások, például napelemek vagy szélerőművek integrálásához használnak a hálózatokban. Ellentétben a hagyományos „hálózatkövető” (grid-following) inverterekkel, amelyek csak akkor működnek stabilan, ha egy meglévő, erős hálózathoz csatlakoznak és annak feszültségét, frekvenciáját követik, a hálózatformáló inverter képes önállóan létrehozni és fenntartani a hálózati paramétereket – azaz a feszültséget, frekvenciát és fázist.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás