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
auto
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

A brüsszeli Busworld 2025 szakmai kiállítás a legnívósabb ilyen rendezvény buszos berkekben; nem csoda hát, ha a legnagyobb gyártók is ekkorra időzítik új modelljeik premierjét. Nem volt ez másképp a lengyel Solaris esetében sem, akik egy igazi „aprósággal” igyekeztek lenyűgözni a nagyérdeműt. Az Urbino család új, 10,5 méter hosszú tagja minden olyan eszközzel fel van vértezve, amellyel a kompakt jármű könnyedén válhat a szűk belvárosi utcák fenegyerekévé.

Az új Urbino 10,5 electric fotó: Solaris

A rövidített kialakítás jó manőverezőképességet és 17 méter alatti fordulókört biztosít a Solaris új üdvöskéjének, ám ez mégsem járt a befogadóképesség drasztikus csökkenésével: mivel nincs szükség a dízelbuszoknál megszokott motortoronyra, az akkumulátorok pedig a tetőn foglalnak helyet, így a felszabaduló teret is az utasok rendelkezésére tudták bocsátani a tervezők. Ez azt jelenti, hogy 2-2-0 ajtóképlet esetén 33 személy számára biztosítható ülőhely a járművön, a maximális befogadóképesség pedig akár 85 fő is lehet. Ha az akkumulátorokat már megemlítettük, érdemes róluk megjegyezni, hogy a Solaris High Energy típusú energiatárolók összkapacitása alapesetben 350 kWh, mely opcionálisan 400 kWh-ra növelhető. Az autóbusz eSORT szabvány szerint több mint 600 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, az elektromos energia vételezésére töltőcsatlakozón és pantográfon keresztül is lehetőség van. A meghajtásról egy központi, 240 kW teljesítményű szinkronmotor gondoskodik, mely dinamikusan és egyenletesen hozza mozgásba a közel 20 tonna megengedett legnagyobb össztömegű járművet.

A motortorony elhagyásával több ülés áll az utasok rendelkezésére. fotó: Solaris

Ami a biztonságot illeti, az Urbino 10,5 is megkapta azokat a rendszereket, melyekkel meg tud felelni a GSR2 előírásoknak: többek között holttérfigyelőt, intelligens sebességasszisztenst, gyalogos és kerékpáros észlelőt, ráfutásérzékelőt és vezetői fáradságfigyelőt. Opcionálisan a Mirror Eye system is rendelkezésre áll, azaz a fizikai külső tükrök kamerákkal helyettesíthetők. A beltér komfortos hőmérsékletéről olyan hőszivattyú gondoskodik, mely CO2 hűtőközeget tartalmaz – jelenleg ez a legkörnyezetbarátabb megoldás. A környezettudatosság szem előtt tartása máshol is tetten érhető: a jármű közel 97%-ban újrahasznosítható anyagokból készült, az Urbino típuscsalád más tagjaival való kompatibilitás pedig a gyártási folyamat mellett az alkatrészellátást, az üzemeltetést is egyszerűbbé és gazdaságosabbá teszi. A busztárasságok az eSConnect felülettel könnyebben menedzselhetik flottájukat, a járműveket akár távolról diagnosztizálhatják vagy optimalizálhatják azok működését.

fotó: Solaris

Az új modell mellett két zászlóshajóját, az Urbino 12 electric-et és az Urbino 18 hydrogen-t is „vásárra vitte” a lengyel gyártó – mindkét jármű Európa-szerte bizonyított már a napi forgalomban és több díjjal is büszkélkedhet. A Solaris jelenleg a kontinens legnagyobb zéró emissziós autóbusz-portfóliójával rendelkezik: a megrendelők akkumulátoros elektromos, tüzelőanyag-cellás és trolibuszok közül választhatnak 9 és 24 m közötti hosszkivitelben.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás